REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi.  fot. Fotolia
Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy wakacyjne obfitują w różne niespodzianki. Jedną z nich może być... Spotkanie z lokalną policją. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem w przypadku spotkania z cieszącą się złą sławą policją drogową we Francji?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi – którzy w przeciwieństwie do Polski – nie są wojskowymi, tylko podlegają policji. Policja jako taka zajmuje się we Francji sprawami kryminalnymi, a zatem na drodze możemy spotkać funkcjonariusza policji tylko gdy dojdzie do śmiertelnego wypadku, rabunku czy kradzieży.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Jeśli chodzi o samo prawo do zatrzymywania pojazdów i równocześnie do kierowania ruchem mają je żandarmi, ale też policjanci, funkcjonariusze prokuratury (odpowiednik naszych policjantów operacyjnych) i służby specjalne (ochrona najważniejszych osób w państwie – odpowiednik naszego BOR). Pamiętajmy jednak, że radary - szczególnie przenośne fotoradary – rozstawia na drogach również służba drogowa i legia cudzoziemska (ta ostatnia ma do tego prawo – choć to raczej czysta teoria).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi żandarm?

REKLAMA

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni i POD ŻADNYM POZOREM nie dyskutujemy z żandarmami. To o tyle istotne, że maj oni prawo do „użycia siły przy zatrzymaniu osoby agresywnej bądź wykazującej nadmierną pobudliwość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania przez drogówkę do rutynowej kontroli są we Francji wyjątkowo rzadko spotykane. Kontakt z żandarmerią możemy mieć właściwie tylko wtedy gdy będziemy łamać przepisy.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?

Co najczęściej sprawdzają żandarmi?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące we Francji)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny). Zazwyczaj zostaniemy też o pokazanie miejsca z aktualnym stemplem
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE jeśli w pojeździe nie ma prawowitego właściciela! Jeśli nie będziemy mieli takiego dokumentu żandarmi nie pozwolą kontynuować jazdy.
- ważny paszport lub dowód osobisty
- polisa OC (co ciekawe we Francji słabo znana jest tzw. zielona karta)

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA