REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Kajetan Puszek
Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi.  fot. Fotolia
Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy wakacyjne obfitują w różne niespodzianki. Jedną z nich może być... Spotkanie z lokalną policją. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem w przypadku spotkania z cieszącą się złą sławą policją drogową we Francji?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sytuacja we Francji jest o tyle skomplikowana dla Polaka, że policja drogowa wcale nie jest policją! Rolę naszej drogówki pełnią żandarmi – którzy w przeciwieństwie do Polski – nie są wojskowymi, tylko podlegają policji. Policja jako taka zajmuje się we Francji sprawami kryminalnymi, a zatem na drodze możemy spotkać funkcjonariusza policji tylko gdy dojdzie do śmiertelnego wypadku, rabunku czy kradzieży.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Jeśli chodzi o samo prawo do zatrzymywania pojazdów i równocześnie do kierowania ruchem mają je żandarmi, ale też policjanci, funkcjonariusze prokuratury (odpowiednik naszych policjantów operacyjnych) i służby specjalne (ochrona najważniejszych osób w państwie – odpowiednik naszego BOR). Pamiętajmy jednak, że radary - szczególnie przenośne fotoradary – rozstawia na drogach również służba drogowa i legia cudzoziemska (ta ostatnia ma do tego prawo – choć to raczej czysta teoria).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi żandarm?

REKLAMA

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni i POD ŻADNYM POZOREM nie dyskutujemy z żandarmami. To o tyle istotne, że maj oni prawo do „użycia siły przy zatrzymaniu osoby agresywnej bądź wykazującej nadmierną pobudliwość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania przez drogówkę do rutynowej kontroli są we Francji wyjątkowo rzadko spotykane. Kontakt z żandarmerią możemy mieć właściwie tylko wtedy gdy będziemy łamać przepisy.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?

Co najczęściej sprawdzają żandarmi?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące we Francji)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny). Zazwyczaj zostaniemy też o pokazanie miejsca z aktualnym stemplem
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE jeśli w pojeździe nie ma prawowitego właściciela! Jeśli nie będziemy mieli takiego dokumentu żandarmi nie pozwolą kontynuować jazdy.
- ważny paszport lub dowód osobisty
- polisa OC (co ciekawe we Francji słabo znana jest tzw. zielona karta)

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA