Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?
REKLAMA
REKLAMA
Kto i za co może nas zatrzymać?
Jeśli chodzi o kontrole drogowe i drogówkę, to ogólne zasady są bardzo podobne do naszych rodzimych – polskich. Zatrzymać samochód może zatem policjant (zarówno umundurowany jak i w cywilu – ten drugi wyłącznie po okazaniu odznaki) oraz służba celna i służby specjalne (odpowiednik naszego BOR).
REKLAMA
Powodem kontroli może być zarówno rutynowa „łapanka” jak i popełnione konkretne przewinienie. Funkcjonariusz zawsze w pierwszej kolejności się przedstawi, później wyjaśni dlaczego kierowca został zatrzymany i – co dość ciekawe dla Polaka – jak długo, w przybliżeniu, potrwa kontrola.
Jak się zachować? O co poprosi policjant?
REKLAMA
Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.
Niemiecka drogówka bardzo rzadko prosi o wyjście z samochodu. Zazwyczaj wyłącznie w wypadku gdy coś nie zgadza się w dokumentach lub gdy kierowca (lub poproszony o dokumenty pasażer) są notowani – wtedy też zazwyczaj dochodzi do przeszukania auta.
O czym należy bezwzględnie pamiętać? NIE WOLNO dyskutować – oczywiście o ile działania policji są zgodne z prawem. Policji nie należy też „pomagać” (np. jeśli poproszą o udostępnienie auta do kontroli).
REKLAMA
Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- naklejka z międzynarodowym kodem państwa w przypadku nieeuropejskich tablic rejestracyjnych
- zielona karta ubezpieczeniowa (nie jest obowiązkowa, ale zazwyczaj po jej okazaniu policji nie interesuje nawet dowód rejestracyjny...)
Co ważne policja w Niemczech ma dużo większą wiedzę na temat samochodów niż nasza krajowa. Funkcjonariusz ma zazwyczaj w radiowozie prosty zestaw do kontroli, chociażby głębokości bieżnika w oponach i poziomu decybeli (to istotne w przypadku motocykli). Policjant ma też prawo do przeprowadzenia prostej kontroli.
Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- zimowe opony podczas niekorzystnych, zimowych warunków atmosferycznych
Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania
Jeśli chodzi o specyficzne wymagania i zachowanie niemieckiej drogówki to Polaków zaskakuje najczęściej wymaganie „naprawy usterek na miejscu”. Polega to na tym, że nie dostaniemy mandatu np. za przepaloną żarówkę jeśli na miejscu ją wymienimy.
Najważniejsze przepisy drogowe w Niemczech – nie odbiegają od polskich:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy
- prywatne holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do następnego zjazdu (oba pojazdy muszą mieć włączone światła awaryjne)
- stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)
REKLAMA
REKLAMA