REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

Max Trela
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty.  fot. Fotolia
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. Dlatego, żeby oszczędzić sobie nerwów i nieporozumień – szczególnie podczas wakacyjnych wyjazdów za granicę - warto wiedzieć z kim możemy mieć do czynienia. Co trzeba wiedzieć o policji drogowej w Belgii?

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Belgii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. Spotkać te drugie na drodze właściwie nie sposób, natomiast policja jest bardzo dobrze (i często) obecna na drogach. (Belgowie – podobnie jak Francuzi – nie zmienili jeszcze koloru radiowozów. Policyjne samochody są granatowe z białym pasem i czerwono białym napisem. Motocykle są niebieskie lub granatowe).

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji?

Co ciekawe, zarówno w miastach jak i na autostradach najczęściej spotkamy lotne patrole motocyklowe, które rejestrują prędkość. Radiowozy służą głównie tzw. kontroli ruchu. W Belgii właściwie niespotykane są fotoradary, natomiast w praktycznie każdym mieście na trasach przelotowych montowane są bramki rejestrujące mierzące średnią prędkość przejazdu.

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

REKLAMA

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać gdy zatrzyma nas do kontroli belgijska policja, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.

Belgowie mają też niepisaną zasadę, że w przypadku bardziej szczegółowej kontroli eskortują zatrzymane auto do najbliższego posterunku. Ewentualnie dopiero tam zostaniemy poproszeni o wyjście z auta lub udostępnienie go do przeszukania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

O czym należy bezwzględnie pamiętać? Policjanci w Belgii mówią zazwyczaj trzema językami (niemieckim, francuskim i flamandzkim)  - to jednak głównie teoria. Zazwyczaj do wyboru mamy albo niemiecki, albo francuski. Na szczęście większość funkcjonariuszy drogówki widziało już polskie dokumenty i nie robi problemów przy kontroli.

Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – najlepiej sporządzone w dwóch językach - TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- naklejka z międzynarodowym kodem państwa w przypadku nieeuropejskich tablic rejestracyjnych

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

REKLAMA

Belgijska policja należy do bardziej uprzejmych w całej Europie, ma jednak swoje wady. Nie można się na przykład dziwić, że dany funkcjonariusz nie potrafi nam wskazać drogi do konkretnego miejsca. Większość z policjantów specjalnie odbywa służbę  z dala od domu.

Jeśli chodzi o szczególne sytuacje pamiętajmy, że (ewentualne) mandaty trzeba płacić niezwłocznie gotówką. Jeśli odmówimy... Drogówka może unieruchomić nasze auto blokadą na koło, a nawet odholować je na parking policyjny, co będzie oznaczało dodatkowe koszty (nawet 1500 - 1600 Euro).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA