REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

Max Trela
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty.  fot. Fotolia
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. Dlatego, żeby oszczędzić sobie nerwów i nieporozumień – szczególnie podczas wakacyjnych wyjazdów za granicę - warto wiedzieć z kim możemy mieć do czynienia. Co trzeba wiedzieć o policji drogowej w Belgii?

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Belgii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. Spotkać te drugie na drodze właściwie nie sposób, natomiast policja jest bardzo dobrze (i często) obecna na drogach. (Belgowie – podobnie jak Francuzi – nie zmienili jeszcze koloru radiowozów. Policyjne samochody są granatowe z białym pasem i czerwono białym napisem. Motocykle są niebieskie lub granatowe).

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji?

Co ciekawe, zarówno w miastach jak i na autostradach najczęściej spotkamy lotne patrole motocyklowe, które rejestrują prędkość. Radiowozy służą głównie tzw. kontroli ruchu. W Belgii właściwie niespotykane są fotoradary, natomiast w praktycznie każdym mieście na trasach przelotowych montowane są bramki rejestrujące mierzące średnią prędkość przejazdu.

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

REKLAMA

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać gdy zatrzyma nas do kontroli belgijska policja, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.

Belgowie mają też niepisaną zasadę, że w przypadku bardziej szczegółowej kontroli eskortują zatrzymane auto do najbliższego posterunku. Ewentualnie dopiero tam zostaniemy poproszeni o wyjście z auta lub udostępnienie go do przeszukania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

O czym należy bezwzględnie pamiętać? Policjanci w Belgii mówią zazwyczaj trzema językami (niemieckim, francuskim i flamandzkim)  - to jednak głównie teoria. Zazwyczaj do wyboru mamy albo niemiecki, albo francuski. Na szczęście większość funkcjonariuszy drogówki widziało już polskie dokumenty i nie robi problemów przy kontroli.

Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – najlepiej sporządzone w dwóch językach - TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- naklejka z międzynarodowym kodem państwa w przypadku nieeuropejskich tablic rejestracyjnych

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

REKLAMA

Belgijska policja należy do bardziej uprzejmych w całej Europie, ma jednak swoje wady. Nie można się na przykład dziwić, że dany funkcjonariusz nie potrafi nam wskazać drogi do konkretnego miejsca. Większość z policjantów specjalnie odbywa służbę  z dala od domu.

Jeśli chodzi o szczególne sytuacje pamiętajmy, że (ewentualne) mandaty trzeba płacić niezwłocznie gotówką. Jeśli odmówimy... Drogówka może unieruchomić nasze auto blokadą na koło, a nawet odholować je na parking policyjny, co będzie oznaczało dodatkowe koszty (nawet 1500 - 1600 Euro).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA