REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

Max Trela
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty.  fot. Fotolia
Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. Dlatego, żeby oszczędzić sobie nerwów i nieporozumień – szczególnie podczas wakacyjnych wyjazdów za granicę - warto wiedzieć z kim możemy mieć do czynienia. Co trzeba wiedzieć o policji drogowej w Belgii?

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Belgii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. Spotkać te drugie na drodze właściwie nie sposób, natomiast policja jest bardzo dobrze (i często) obecna na drogach. (Belgowie – podobnie jak Francuzi – nie zmienili jeszcze koloru radiowozów. Policyjne samochody są granatowe z białym pasem i czerwono białym napisem. Motocykle są niebieskie lub granatowe).

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji?

Co ciekawe, zarówno w miastach jak i na autostradach najczęściej spotkamy lotne patrole motocyklowe, które rejestrują prędkość. Radiowozy służą głównie tzw. kontroli ruchu. W Belgii właściwie niespotykane są fotoradary, natomiast w praktycznie każdym mieście na trasach przelotowych montowane są bramki rejestrujące mierzące średnią prędkość przejazdu.

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

REKLAMA

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać gdy zatrzyma nas do kontroli belgijska policja, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.

Belgowie mają też niepisaną zasadę, że w przypadku bardziej szczegółowej kontroli eskortują zatrzymane auto do najbliższego posterunku. Ewentualnie dopiero tam zostaniemy poproszeni o wyjście z auta lub udostępnienie go do przeszukania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

O czym należy bezwzględnie pamiętać? Policjanci w Belgii mówią zazwyczaj trzema językami (niemieckim, francuskim i flamandzkim)  - to jednak głównie teoria. Zazwyczaj do wyboru mamy albo niemiecki, albo francuski. Na szczęście większość funkcjonariuszy drogówki widziało już polskie dokumenty i nie robi problemów przy kontroli.

Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – najlepiej sporządzone w dwóch językach - TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- naklejka z międzynarodowym kodem państwa w przypadku nieeuropejskich tablic rejestracyjnych

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

REKLAMA

Belgijska policja należy do bardziej uprzejmych w całej Europie, ma jednak swoje wady. Nie można się na przykład dziwić, że dany funkcjonariusz nie potrafi nam wskazać drogi do konkretnego miejsca. Większość z policjantów specjalnie odbywa służbę  z dala od domu.

Jeśli chodzi o szczególne sytuacje pamiętajmy, że (ewentualne) mandaty trzeba płacić niezwłocznie gotówką. Jeśli odmówimy... Drogówka może unieruchomić nasze auto blokadą na koło, a nawet odholować je na parking policyjny, co będzie oznaczało dodatkowe koszty (nawet 1500 - 1600 Euro).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA