REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Szwedzi bardzo dbają o porządek i przestrzeganie przepisów na swoich drogach. Nie bez przyczyny od wielu lat statystycy notują tam najmniejszą liczbę wypadków w całej Europie. fot. Fotolia
Szwedzi bardzo dbają o porządek i przestrzeganie przepisów na swoich drogach. Nie bez przyczyny od wielu lat statystycy notują tam najmniejszą liczbę wypadków w całej Europie. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szwedzi bardzo dbają o porządek i przestrzeganie przepisów na swoich drogach. Nie bez przyczyny od wielu lat statystycy notują tam najmniejszą liczbę wypadków w całej Europie. Spotkanie ze Szwedzką policją nie zawsze musi być jednak nieprzyjemne - warto jednak wiedzieć czego się spodziewać podczas kontroli.

Kto i za co może nas zatrzymać?

Do kontroli kierowców uprawnieni są wszyscy funkcjonariusze szwedzkiej policji, jednak na drogach spotkamy głównie policję drogową. Jeśli chodzi o oznaczenia mundury i wzorce zachowań,  przyjęli model skandynawski czyli radiowozy są białe z granatowymi oznaczeniami, a mundury ciemnogranatowe. Warto jednak wiedzieć, że na drogach jest też wiele samochodów nieoznakowanych a porządku pilnują też fotoradary, bramki radarowe i bramki z kamerami.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Norwegii?

Szwedzi są szczególnie wrażliwi na przekraczanie prędkości, ale też na przestrzeganie znaków poziomych (tych malowanych na jezdni) i sygnalizacji. W mieście lepiej nawet nie próbować „przeskoczyć” skrzyżowania na „późnym zielonym/lekko żółtym”.

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni. Jeśli chodzi o wyjątki, to możemy się z nimi spotkać na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Tam kontrolę przeprowadza się tylko na parkingach – w przypadku gdy zostaniemy złapani na foto lub videoradar pomiędzy zatokami policja będzie nas eskortować do miejsca zatrzymania.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania do rutynowej kontroli są stosunkowo rzadkie a jeśli już występują to głównie w okolicach portów promowych gdzie policja codziennie wyłapuje pijanych kierowców.

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące przez pół roku)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny).
- ważny paszport lub dowód osobisty (policjanci ciągle pytają Polaków o paszport – wystarczy jednak okazać dowód)
- polisa OC – WAŻNA MINIMUM 3 MIESIĄCE!

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Policja jest bardzo czuła na stan techniczny auta! Chodzi tu również o wszelkiego rodzaju "domorosły tuning" polegający na przerabianiu świateł na ksenonowe, lub zakładaniu otwartych wydechów.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

REKLAMA

W Szwecji nie funkcjonuje coś takiego jak „upomnienie” a poszczególne wykroczenia są zawsze odnotowywane  i „wyceniane” po kolei. Pamiętajmy zatem, że jeśli policja złapie nas na wyprzedzaniu na ciągłej to zapłacimy podwójny lub nawet potrójny mandat (za przekroczenie prędkości, przekroczenie linii ciągłej i niebezpieczną jazdę).

Problematyczne jest też płacenie mandatów. Obcokrajowcy muszą opłacić karę w całości nawet pod groźbą konfiskaty i licytacji pojazdu. Utrata samochodu grozi tez każdemu przyłapanemu na jeździe pod wpływem alkoholu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA