REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Max Trela
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.

REKLAMA

REKLAMA

Na temat szwajcarskiej policji usłyszeć można wiele historii. Część z nich to wymysły, trzeba jednak przyznać, że tamtejsza drogówka należy do najbardziej restrykcyjnej i sformalizowanej na świecie. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb. Co gorsza w różnych kantonach są dodatkowe przepisy pozwalająca np. wystawiać mandaty również służbie miejskiej.

REKLAMA

Generalnie jednak najczęściej na drogach spotkamy policję drogowa i służbę graniczną (celną). Jedni i drudzy w umundurowaniu przypominają służby niemieckie, główna różnica to wygląd radiowozów – szwajcarzy malują je na biało z czerwono granatowo żółtymi (odblaskowymi) pasami (bardzo podobnie jak policja drogowa w Wielkiej Brytanii).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

Jednym z podstawowych mitów na temat szwajcarskiej policji jest nieuprzejmość funkcjonariuszy. Otóż kontrola faktycznie odbywa się ZAWSZE w bardzo sformalizowany sposób i trwać może nawet 30 minut – takie są jednak tamtejsze przepisy i trudno winić policjantów za ich egzekwowanie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

REKLAMA

Podstawowa zasada w Szwajcarii to trzymać się tego co mówi policjant (funkcjonariusze mówią zawsze po francusku i niemiecku). Nie należy próbować na silę zagadywać policjanta i – jeśli zostaliśmy złapani na łamaniu przepisów – odradzamy żartowanie, które może zostać potraktowane jako kpiny z prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne niespodzianki? Możemy zostać zapytani i pracę i nasze zarobki, gdyż w przypadku obcokrajowca szwajcarska policja może zmienić wysokość mandatu (obniżyć go do poziomy zarobków). Mandaty zawsze trzeba płacić od razu gdy je dostaniemy i wymówką nie będzie brak gotówki – w samochodach policyjnych są terminale kart płatniczych, które odsługują również najbardziej popularne w naszym kraju elektroniczne karty płatnicze (bez wypukłych numerów).

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Co najczęściej sprawdzają szwajcarscy policjanci?

- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty
- auto musi być oznaczone kodem państwa - jeśli nie mamy nowych tablic z „PL-ką” trzeba mieć odpowiednią naklejkę
- zielona karta ubezpieczeniowa (nie jest obowiązkowa, ale zawsze warto ją mieć za granicą - powstała w oparciu o uniwersalny wzór stosowany na całym świecie, przez to policjant łatwiej znajdzie w niej konieczne dane)
- przy okazji kontroli policja zawsze sprawdza też trzeźwość (dlatego odradzamy jedzenie czy picie za kierownicą)

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

To na co trzeba zwrócić uwagę w Szwajcarii to ogólna dyscyplina na drodze. Otóż PRAWDĄ jest, że Szwajcarzy DONOSZA na kierowców, którzy lamią przepisy. Dlatego nawet na teoretycznie pustej drodze możemy zostać „ustrzeleni”.

W Szwajcarii trzeba również bardzo uważać gdzie zatrzymujemy auto. Generalnie postój możemy sobie zrobić TYLKO na wyznaczonych do tego parkingach (nawet jeśli jesteśmy na bocznej alpejskiej drodze). To dlatego, że większość terenów wokół drogi to własność prywatna i właściciel może powiadomić policję o wtargnięciu na jego teren...

Najważniejsze przepisy drogowe w Szwajcarii:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila (!!!)
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • T
    2023-05-02 12:40:49
    fajny, rozbudowane artykuł, dziękuję
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

REKLAMA

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

REKLAMA