REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Max Trela
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.

REKLAMA

REKLAMA

Na temat szwajcarskiej policji usłyszeć można wiele historii. Część z nich to wymysły, trzeba jednak przyznać, że tamtejsza drogówka należy do najbardziej restrykcyjnej i sformalizowanej na świecie. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb. Co gorsza w różnych kantonach są dodatkowe przepisy pozwalająca np. wystawiać mandaty również służbie miejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie jednak najczęściej na drogach spotkamy policję drogowa i służbę graniczną (celną). Jedni i drudzy w umundurowaniu przypominają służby niemieckie, główna różnica to wygląd radiowozów – szwajcarzy malują je na biało z czerwono granatowo żółtymi (odblaskowymi) pasami (bardzo podobnie jak policja drogowa w Wielkiej Brytanii).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

Jednym z podstawowych mitów na temat szwajcarskiej policji jest nieuprzejmość funkcjonariuszy. Otóż kontrola faktycznie odbywa się ZAWSZE w bardzo sformalizowany sposób i trwać może nawet 30 minut – takie są jednak tamtejsze przepisy i trudno winić policjantów za ich egzekwowanie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

REKLAMA

Podstawowa zasada w Szwajcarii to trzymać się tego co mówi policjant (funkcjonariusze mówią zawsze po francusku i niemiecku). Nie należy próbować na silę zagadywać policjanta i – jeśli zostaliśmy złapani na łamaniu przepisów – odradzamy żartowanie, które może zostać potraktowane jako kpiny z prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne niespodzianki? Możemy zostać zapytani i pracę i nasze zarobki, gdyż w przypadku obcokrajowca szwajcarska policja może zmienić wysokość mandatu (obniżyć go do poziomy zarobków). Mandaty zawsze trzeba płacić od razu gdy je dostaniemy i wymówką nie będzie brak gotówki – w samochodach policyjnych są terminale kart płatniczych, które odsługują również najbardziej popularne w naszym kraju elektroniczne karty płatnicze (bez wypukłych numerów).

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Co najczęściej sprawdzają szwajcarscy policjanci?

- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty
- auto musi być oznaczone kodem państwa - jeśli nie mamy nowych tablic z „PL-ką” trzeba mieć odpowiednią naklejkę
- zielona karta ubezpieczeniowa (nie jest obowiązkowa, ale zawsze warto ją mieć za granicą - powstała w oparciu o uniwersalny wzór stosowany na całym świecie, przez to policjant łatwiej znajdzie w niej konieczne dane)
- przy okazji kontroli policja zawsze sprawdza też trzeźwość (dlatego odradzamy jedzenie czy picie za kierownicą)

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

To na co trzeba zwrócić uwagę w Szwajcarii to ogólna dyscyplina na drodze. Otóż PRAWDĄ jest, że Szwajcarzy DONOSZA na kierowców, którzy lamią przepisy. Dlatego nawet na teoretycznie pustej drodze możemy zostać „ustrzeleni”.

W Szwajcarii trzeba również bardzo uważać gdzie zatrzymujemy auto. Generalnie postój możemy sobie zrobić TYLKO na wyznaczonych do tego parkingach (nawet jeśli jesteśmy na bocznej alpejskiej drodze). To dlatego, że większość terenów wokół drogi to własność prywatna i właściciel może powiadomić policję o wtargnięciu na jego teren...

Najważniejsze przepisy drogowe w Szwajcarii:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila (!!!)
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA