REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Max Trela
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.

REKLAMA

REKLAMA

Na temat szwajcarskiej policji usłyszeć można wiele historii. Część z nich to wymysły, trzeba jednak przyznać, że tamtejsza drogówka należy do najbardziej restrykcyjnej i sformalizowanej na świecie. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb. Co gorsza w różnych kantonach są dodatkowe przepisy pozwalająca np. wystawiać mandaty również służbie miejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie jednak najczęściej na drogach spotkamy policję drogowa i służbę graniczną (celną). Jedni i drudzy w umundurowaniu przypominają służby niemieckie, główna różnica to wygląd radiowozów – szwajcarzy malują je na biało z czerwono granatowo żółtymi (odblaskowymi) pasami (bardzo podobnie jak policja drogowa w Wielkiej Brytanii).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

Jednym z podstawowych mitów na temat szwajcarskiej policji jest nieuprzejmość funkcjonariuszy. Otóż kontrola faktycznie odbywa się ZAWSZE w bardzo sformalizowany sposób i trwać może nawet 30 minut – takie są jednak tamtejsze przepisy i trudno winić policjantów za ich egzekwowanie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

REKLAMA

Podstawowa zasada w Szwajcarii to trzymać się tego co mówi policjant (funkcjonariusze mówią zawsze po francusku i niemiecku). Nie należy próbować na silę zagadywać policjanta i – jeśli zostaliśmy złapani na łamaniu przepisów – odradzamy żartowanie, które może zostać potraktowane jako kpiny z prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne niespodzianki? Możemy zostać zapytani i pracę i nasze zarobki, gdyż w przypadku obcokrajowca szwajcarska policja może zmienić wysokość mandatu (obniżyć go do poziomy zarobków). Mandaty zawsze trzeba płacić od razu gdy je dostaniemy i wymówką nie będzie brak gotówki – w samochodach policyjnych są terminale kart płatniczych, które odsługują również najbardziej popularne w naszym kraju elektroniczne karty płatnicze (bez wypukłych numerów).

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Co najczęściej sprawdzają szwajcarscy policjanci?

- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty
- auto musi być oznaczone kodem państwa - jeśli nie mamy nowych tablic z „PL-ką” trzeba mieć odpowiednią naklejkę
- zielona karta ubezpieczeniowa (nie jest obowiązkowa, ale zawsze warto ją mieć za granicą - powstała w oparciu o uniwersalny wzór stosowany na całym świecie, przez to policjant łatwiej znajdzie w niej konieczne dane)
- przy okazji kontroli policja zawsze sprawdza też trzeźwość (dlatego odradzamy jedzenie czy picie za kierownicą)

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

To na co trzeba zwrócić uwagę w Szwajcarii to ogólna dyscyplina na drodze. Otóż PRAWDĄ jest, że Szwajcarzy DONOSZA na kierowców, którzy lamią przepisy. Dlatego nawet na teoretycznie pustej drodze możemy zostać „ustrzeleni”.

W Szwajcarii trzeba również bardzo uważać gdzie zatrzymujemy auto. Generalnie postój możemy sobie zrobić TYLKO na wyznaczonych do tego parkingach (nawet jeśli jesteśmy na bocznej alpejskiej drodze). To dlatego, że większość terenów wokół drogi to własność prywatna i właściciel może powiadomić policję o wtargnięciu na jego teren...

Najważniejsze przepisy drogowe w Szwajcarii:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila (!!!)
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA