REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Max Trela
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.
Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb.

REKLAMA

REKLAMA

Na temat szwajcarskiej policji usłyszeć można wiele historii. Część z nich to wymysły, trzeba jednak przyznać, że tamtejsza drogówka należy do najbardziej restrykcyjnej i sformalizowanej na świecie. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą – czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Sprawa kontroli drogowej w Szwajcarii jest nieco bardziej skomplikowana niż zwykle ponieważ pozwolenie do zatrzymywania auta ma dość dużo służb. Co gorsza w różnych kantonach są dodatkowe przepisy pozwalająca np. wystawiać mandaty również służbie miejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie jednak najczęściej na drogach spotkamy policję drogowa i służbę graniczną (celną). Jedni i drudzy w umundurowaniu przypominają służby niemieckie, główna różnica to wygląd radiowozów – szwajcarzy malują je na biało z czerwono granatowo żółtymi (odblaskowymi) pasami (bardzo podobnie jak policja drogowa w Wielkiej Brytanii).

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

Jednym z podstawowych mitów na temat szwajcarskiej policji jest nieuprzejmość funkcjonariuszy. Otóż kontrola faktycznie odbywa się ZAWSZE w bardzo sformalizowany sposób i trwać może nawet 30 minut – takie są jednak tamtejsze przepisy i trudno winić policjantów za ich egzekwowanie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

REKLAMA

Podstawowa zasada w Szwajcarii to trzymać się tego co mówi policjant (funkcjonariusze mówią zawsze po francusku i niemiecku). Nie należy próbować na silę zagadywać policjanta i – jeśli zostaliśmy złapani na łamaniu przepisów – odradzamy żartowanie, które może zostać potraktowane jako kpiny z prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne niespodzianki? Możemy zostać zapytani i pracę i nasze zarobki, gdyż w przypadku obcokrajowca szwajcarska policja może zmienić wysokość mandatu (obniżyć go do poziomy zarobków). Mandaty zawsze trzeba płacić od razu gdy je dostaniemy i wymówką nie będzie brak gotówki – w samochodach policyjnych są terminale kart płatniczych, które odsługują również najbardziej popularne w naszym kraju elektroniczne karty płatnicze (bez wypukłych numerów).

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Co najczęściej sprawdzają szwajcarscy policjanci?

- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty
- auto musi być oznaczone kodem państwa - jeśli nie mamy nowych tablic z „PL-ką” trzeba mieć odpowiednią naklejkę
- zielona karta ubezpieczeniowa (nie jest obowiązkowa, ale zawsze warto ją mieć za granicą - powstała w oparciu o uniwersalny wzór stosowany na całym świecie, przez to policjant łatwiej znajdzie w niej konieczne dane)
- przy okazji kontroli policja zawsze sprawdza też trzeźwość (dlatego odradzamy jedzenie czy picie za kierownicą)

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

To na co trzeba zwrócić uwagę w Szwajcarii to ogólna dyscyplina na drodze. Otóż PRAWDĄ jest, że Szwajcarzy DONOSZA na kierowców, którzy lamią przepisy. Dlatego nawet na teoretycznie pustej drodze możemy zostać „ustrzeleni”.

W Szwajcarii trzeba również bardzo uważać gdzie zatrzymujemy auto. Generalnie postój możemy sobie zrobić TYLKO na wyznaczonych do tego parkingach (nawet jeśli jesteśmy na bocznej alpejskiej drodze). To dlatego, że większość terenów wokół drogi to własność prywatna i właściciel może powiadomić policję o wtargnięciu na jego teren...

Najważniejsze przepisy drogowe w Szwajcarii:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila (!!!)
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA