REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. fot. Fotolia
Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. Chodzi głównie o specyficzne przepisy i wymagania oraz o procedury, które – gdy spotkamy się z nimi po raz pierwszy – mogą dziwić.

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Grecji zatrzymywać pojazdy może policja drogowa, urzędnicy policji skarbowej (mający podobne uprawnienia do naszej Służby Celnej) i wojsko. Ci ostatni mogą jednak wyłącznie kierować ruchem i wylegitymować kierowcę – nie wystawiają mandatów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Spotkać policję na greckich drogach wbrew obiegowej opinii nie jest wcale tak trudno. Patrole ABSOLUTNIE ZAWSZE stoją na wjeździe i wyjeździe z miejscowości nadmorskich na północy kraju, a także „na rogatkach” większych miast.

Grecka policja korzysta z dwóch dość klasycznych metod pomiaru prędkości. Policjanci mają dobrze znane w Polsce suszarki, ale stosują i metodę „na stoper” zatrzymując wszystkich kierowców, który dany odcinek (pomiędzy dwoma rozstawionymi patrolami) pokonali szybciej niż w wyliczonym czasie.

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa. Lepiej nie dyskutować bo zakończy się to zawsze kontrolą trzeźwości i jeszcze bardziej wnikliwą (powolną) analizą dokumentów.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Ogólna zasada jest tez taka, że nie „pomagamy” policjantowi o ile nas o to nie poprosi. (np. poprosi o wskazanie tabliczki znamionowej przy kontroli auta).

Co najczęściej sprawdzają greccy policjanci?

- prawo jazdy
- ubezpieczenie OC (honorowane jest polskie OC, choć w Grecji wciąż lepiej znana jest Zielona Karta)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty

Zazwyczaj kontroli podlega też obowiązkowe wyposażenie pojazdu. ABSOLUTNIE KONIECZNA JEST GASNICA (trzymana we wnętrzu auta, a nie bagażniku) i trójkąt ostrzegawczy. Apteczka – podobnie jak w Polsce - nie jest elementem obowiązkowym.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania.

REKLAMA

Jeśli chodzi o specyfikę Greckich przepisów to zdziwić może nas przede wszystkim fakt, że patrole rozdzielają się i policjanci występują w pojedynkę. Co należy rozumieć w ten sposób, że może nas zatrzymać stojący w polu policjant z lizakiem i zegarkiem w ręku. Latem w większych miastach organizowane są też łapanki na pijanych kierowców. Wtedy zdarza się, że ruch zatrzymywany jest na całej ulicy i kontrolowani są wszyscy kierowcy.

Inną ciekawostką jest to, ze policja nie ma prawa przyjmować pieniędzy za mandaty – to dobra i zła wiadomość dla obcokrajowców. Dobra bo większość „interwencji” kończy się zazwyczaj pouczeniem. Zła – bo gdy już dostaniemy mandat – trzeba go uiścić w całości kwoty – bezpośrednio na posterunku, na który wcześniej zostaniemy odwiezieni.

Najważniejsze przepisy drogowe:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA