REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. fot. Fotolia
Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się do Grecji samochodem warto wiedzieć jak zachować się przy spotkaniu z lokalną policja. Chodzi głównie o specyficzne przepisy i wymagania oraz o procedury, które – gdy spotkamy się z nimi po raz pierwszy – mogą dziwić.

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Grecji zatrzymywać pojazdy może policja drogowa, urzędnicy policji skarbowej (mający podobne uprawnienia do naszej Służby Celnej) i wojsko. Ci ostatni mogą jednak wyłącznie kierować ruchem i wylegitymować kierowcę – nie wystawiają mandatów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Spotkać policję na greckich drogach wbrew obiegowej opinii nie jest wcale tak trudno. Patrole ABSOLUTNIE ZAWSZE stoją na wjeździe i wyjeździe z miejscowości nadmorskich na północy kraju, a także „na rogatkach” większych miast.

Grecka policja korzysta z dwóch dość klasycznych metod pomiaru prędkości. Policjanci mają dobrze znane w Polsce suszarki, ale stosują i metodę „na stoper” zatrzymując wszystkich kierowców, który dany odcinek (pomiędzy dwoma rozstawionymi patrolami) pokonali szybciej niż w wyliczonym czasie.

REKLAMA

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa. Lepiej nie dyskutować bo zakończy się to zawsze kontrolą trzeźwości i jeszcze bardziej wnikliwą (powolną) analizą dokumentów.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Ogólna zasada jest tez taka, że nie „pomagamy” policjantowi o ile nas o to nie poprosi. (np. poprosi o wskazanie tabliczki znamionowej przy kontroli auta).

Co najczęściej sprawdzają greccy policjanci?

- prawo jazdy
- ubezpieczenie OC (honorowane jest polskie OC, choć w Grecji wciąż lepiej znana jest Zielona Karta)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty

Zazwyczaj kontroli podlega też obowiązkowe wyposażenie pojazdu. ABSOLUTNIE KONIECZNA JEST GASNICA (trzymana we wnętrzu auta, a nie bagażniku) i trójkąt ostrzegawczy. Apteczka – podobnie jak w Polsce - nie jest elementem obowiązkowym.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania.

Jeśli chodzi o specyfikę Greckich przepisów to zdziwić może nas przede wszystkim fakt, że patrole rozdzielają się i policjanci występują w pojedynkę. Co należy rozumieć w ten sposób, że może nas zatrzymać stojący w polu policjant z lizakiem i zegarkiem w ręku. Latem w większych miastach organizowane są też łapanki na pijanych kierowców. Wtedy zdarza się, że ruch zatrzymywany jest na całej ulicy i kontrolowani są wszyscy kierowcy.

Inną ciekawostką jest to, ze policja nie ma prawa przyjmować pieniędzy za mandaty – to dobra i zła wiadomość dla obcokrajowców. Dobra bo większość „interwencji” kończy się zazwyczaj pouczeniem. Zła – bo gdy już dostaniemy mandat – trzeba go uiścić w całości kwoty – bezpośrednio na posterunku, na który wcześniej zostaniemy odwiezieni.

Najważniejsze przepisy drogowe:

- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA