Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach?
REKLAMA
REKLAMA
Kto i za co może nas zatrzymać?
Czeska policja nie ma w Polsce dobrej prasy. Głównie dlatego, że policjanci u naszych południowych sąsiadów dokładnie wiedzą jakie przepisy obowiązują w Polsce a jakie paragrafy nasi kierowcy będą (często nieświadomie) łamać. Niestety w wielu przypadkach nieznajomość lokalnego prawa mundurowi bezwzględnie wykorzystują i zarabiają ma płatnych wyłącznie gotówką mandatach.
REKLAMA
Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?
Generalnie wiele jednak zależy – podobnie jak w Polsce - od tego gdzie będziemy mieli styczność z funkcjonariuszami drogówki. W większych miastach i na głównych drogach (tych z oznaczeniem „E”) patrole pełnią funkcjonariusze z komend „wojewódzkich”, którzy zazwyczaj nie demonizują wykroczeń. Gorzej na drogach „powiatowych” gdzie spotkamy policjantów z małych komisariatów – tu podczas kontroli możemy usłyszeć różne niepotrzebne uwagi.
Jak się zachować? O co poprosi policjant?
REKLAMA
Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.
Czeska drogówka bardzo rzadko prosi o wyjście z samochodu. Zazwyczaj wyłącznie w wypadku gdy coś nie zgadza się w dokumentach lub gdy kierowca (lub poproszony o dokumenty pasażer) są notowani – wtedy też zazwyczaj dochodzi do przeszukania auta.
Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?
O czym należy bezwzględnie pamiętać? NIE WOLNO dyskutować – oczywiście o ile działania policji są zgodne z prawem. Policji nie należy też „pomagać” (np. jeśli poproszą o udostępnienie auta do kontroli).
Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
Zazwyczaj kontroli podlega też obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- kamizelka odblaskowa
Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania
REKLAMA
Jeśli chodzi o specyficzne wymagania to Czechach musimy pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze o wspomnianych wcześniej kamizelkach, które trzeba przewozić W KABINIE AUTA (kamizelka wrzucona do bagażnika w przypadku wyjątkowo skrupulatnego policjanta nic nam nie da). Powiatowa policja bardzo często wlepia właśnie za to mandaty.
Druga sprawa to wszelkiego rodzaju antyradary. Z urządzeń takich NIE WOLNO KORZYSTAĆ. Wolno je przewozić w aucie, ale w przypadku przypuszczenia, że możemy z niego korzystać funkcjonariusz może zatrzymać sprzęt za pokwitowaniem. Jeśli zostaniemy złapani na korzystaniu z antyradaru dostaniemy mandat i sprzęt zostanie bezpowrotnie skonfiskowany.
Najważniejsze przepisy drogowe w Czechach – nie odbiegają od polskich:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy
- prywatne holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do następnego zjazdu (oba pojazdy muszą mieć włączone światła awaryjne)
- stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.