Test Peugeot 207 SW: kombi z kosmosu
REKLAMA
REKLAMA
Peugeot 207 to następca kultowego modelu 206. Co ciekawe, ten ostatni jest nadal produkowany i sprzedawany (z powodzeniem). 206-tka to jednak konstrukcja z końca XX wieku i choć wizualnie jest nadal bardzo atrakcyjna, Peugeot chciał auto zmodernizować. Jednocześnie też nierozważne byłoby zarzynanie kury znoszącej złote jajka – 206 nadal sprzedawał się dobrze. Peugeot więc postanowił mieć ciastko i zjeść ciastko: wprowadził do sprzedaży, równoległe z 206-tką (lekko zmodernizowaną i sprzedawaną obecnie pod nazwą 206+), model 207, który obecnie kupić można w trzech wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi, znane jako SW (station wagon). Taką właśnie wersję, z silnikiem 1,6 HDi i wyposażeniem w wersji Trendy. Małe miejskie autko w wydaniu kombi. Jakie jest?
REKLAMA
Nadwozie
207-ka jest autem sporo większym od 206-tki. Sam hatchback jest już o 22 centymetry dłuższy, nie wspominając już o kombi. Krytycy 207-ki twierdzą, że auto straciło przez to swój charakter małego, zgrabnego i miejskiego autka. Większe auto jest jednak bardziej przestronne, praktyczniejsze i wygodniejsze. Linie nadwozia stały się też o wiele bardziej agresywne, choć ogólny kształt auta prawie się nie zmienił. Jest ładne i proporcjonalne, choć jest tu jedno małe „ale” – tylne lampy w wersji kombi są zbyt wielkie, dominują nad tylną częścią auta.
Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeot 207
Pozostaje jeszcze kwestia bagażnika, który mieści on 337 litrów bagażu i jest to zupełnie przyzwoita wartość, jak na auto tej klasy. W porównaniu z konkurencją w postaci Skody Fabii wypada to jednak dość blado: czesko-niemieckie auto mieści przepastne 505 litrów. Po złożeniu foteli w 207 pojemność wzrasta do 758 (licząc do linii okien) lub 1258 (do linii dachu). Sam bagażnik ma bardzo regularne kształty, jednak twarda składana półka nie należy do najlepszych rozwiązań, o wiele wygodniej korzysta się ze zwijanych rolet. W końcu i tak na półce nie należy nic kłaść ze względów bezpieczeństwa, po co więc dawać taką możliwość?
Wnętrze i wyposażenie
REKLAMA
207-ka niestety nie zaskakuje ani ilością miejsca w środku, ani jakością wykonania. Jeśli kierowca będzie należał do osób wysokich (powiedzmy, powyżej 190 cm wzrostu), to za nim na tylnej kanapie usiądzie raczej tylko dziecko. To jednak norma w autach segmentu B, nawet w niektórych kompaktach wcale nie jest lepiej. Na przednich fotelach podróżować jednak będą komfortowo nawet osoby wysokie.
Jeśli chodzi o jakość wykonania, to na dwoje babka wróżyła. Górna część deski rozdzielczej jest wykonana z dobrej jakości materiałów. Im niżej tym gorzej: poniżej dolnej linii deski rozdzielczej zaczyna się twardy i bardzo nieprzyjemny w dotyku plastik. Z takiego samego materiału wykonane są boczki drzwi, tylko na podłokietniku przeszyte materiałem.
Zobacz poradnik: Peugeot 207 - jakiego kupić? Poradnik kupującego
Najładniejszym elementem w całym wnętrzu są zegary na desce rozdzielczej. Analogowe wskaźniki umieszczono na białych tarczach z czerwonymi elementami (np. wskazówka). Są nie tylko efektowne, ale też bardzo praktyczne: w dzień doskonale je widać bez żadnego podświetlenia, w nocy z kolei ich podświetlenie jest na tyle delikatne, że nie męczy oczu.
REKLAMA
Kolejnym bardzo miłym dla oka elementem wyposażenia wnętrza jest szklana tafla, biegnąca przez prawie całą długość dachu. Zasłaniana jest sterowaną elektrycznie twardą roletą, która nie przepuszcza światła – kolejny plus, bowiem w wielu autach konkurencji rolety są wykonane z cienkiego perforowanego materiału, który nie zasłania kierowcy od oślepiającego słońca.
Gorzej jest niestety z ergonomią. Po pierwsze, klamki drzwi są zbyt mocno przesunięte do przodu i sięganie do nich za każdym razem kiedy otwieramy drzwi jest nieco męczące. Po drugie, pokrętła sterujące wentylacją chodzą niezwykle ciężko.
Kolejny problem to nawigacja. Nie ma w niej możliwości wyświetlenia samej mapy z własną pozycją, możemy tylko z niej korzystać kiedy wybierzemy punkt docelowy. Być może nie jest to duży minus, jednak ja, stojąc w korku bardzo często korzystam z mapy aby znaleźć objazd, zobaczyć czy droga nie jest ślepa etc.
Podsumowując, największym atutem wnętrza 207 jest jego atrakcyjny wygląd. Mam wrażenie, że w dziedzinie ergonomii konkurencja poszła już nieco dalej niż Peugeot.
Napęd i zawieszenie
207-kę napędza silnik diesla HDi o pojemności 1,6 litra i mocy 92 KM. Auto przyspiesza od zera do setki w 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 182 km/h. Być może przyspieszenie nie imponuje na papierze, jednak dzięki momentowi obrotowemu (230 Nm przy 1750 obrotach) Peugeot wcale nie jest zawalidrogą. Zaletą silnika jest jego niskie spalanie, nie tak jednak niskie jak podaje producent. W mieście 207-ka zużywa około 5-6 litrów na 100 kilometrów, w trasie około 4-ech. Zaletą 207-ki jest jej dobrze zestrojone zawieszenie. Nie za miękko ani nie za twardo: dokładnie tak jak powinno być, a przy tym większość hałasu przenoszonego z drogi jest wytłumiana.
Podsumowanie i ceny
Peugeot 207 to auto, którego pozycję producent chciał niejako zbudować na plecach modelu 206. 207-ka jest autem o nieco bardziej uniwersalnym charakterze niż 206. Sprawdza się tu jednak maksyma, że jeśli chcesz być dobry we wszystkim, to jesteś we wszystkim przeciętny.
Choć przez wielu jest uważana za najładniejsze auto segmentu B na rynku (z czym mógłbym się zgodzić), to jednak jakość wykonania wnętrza i dziwne rozwiązania ergonomiczne działają zdecydowanie na niekorzyść auta. Testowana 207-ka z silnikiem 1.6 HDi była topową wersją Trendy, już nieobecną w ofercie modelowej na 2011 rok. Obecnie odpowiada jej mniej więcej wersja Active, kosztująca w tej wersji 63 890 zł. Wersja kombi SW jest droższa od 5-drzwiowego hatchbacka o 3600 złotych. To auto nie pozbawione wad, jednak jego estetyka i agresywny styl na pewno nie pozostają bez wpływu na decyzję o kupnie.
Zobacz poradnik: Peugeot 207 - jakiego kupić? Poradnik kupującego
Dane techniczne
Długość: 4164 mm
Szerokość: 1720 mm
Wysokość: 1530 mm
Rozstaw osi: 2540 mm
Masa: 1202 kg
Pojemność bagażnika: 337 litrów
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: na przednie koła
Typ silnika: turbodiesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1560 ccm
Moc silnika: 92 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm/1750 obr/min
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 sekundy
Zużycie paliwa: 5,2/3,5/4,2 (miasto/trasa/średnia)
REKLAMA
REKLAMA