REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai i30: Sąsiedzkie dyskusje

Maciej Medyj
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno miałem okazję dyskutować z sąsiadem o rzekomej wyższości KIA Ceed nad Hyundai i30. Znaczy ja broniłem tezy, że w zasadzie między autami nie ma specjalnej różnicy, szczególnie na głębszych poziomach.

REKLAMA

Jak widać marketing działa. I to nasz swojski, gdyż na przykład za oceanem marka Hyundai jest pozycjonowana wyżej niż KIA. W Polsce natomiast panuje odwrotne przekonanie. Może dlatego, że Ceed produkowany jest u Słowaków, a i30 w Czechach. Do tych pierwszych chyba jakoś bliżej nam sercem. Poza tym była rozważana opcja wytwarzania Ceed'a w Polsce. Generalnie jakość wykonania Ceed'a i i30 jest bardzo zbliżona, w przeciwieństwie do wyglądu, który mimo wszystko sporo się różni. I są tacy, którym bardziej podoba się KIA, ale mi przypadł do gustu Hyundai, pewnie przez to, że rzadziej się go widzi na ulicy, a po ostatnim face-liftingu i w kolorze naszej testówki prezentuje się... rasowo. Nawet sportowo.

REKLAMA

Nieco gorzej jest we wnętrzu. Ergonomia i komfort są bez zarzutu, ale te niebieskie wyświetlacze – blado świecą i są niezbyt czytelne. Na szczęście wszelkiej obsługi można szybko nauczyć się na dotyk i nie patrzeć często na nie. Panel środkowy jest bardzo dobrze rozplanowany, a zegary mają klasyczny układ. Fotele, choć nie najładniej łączące w sobie materiał tekstylny i skórę ekologiczną, mają bardzo dobre wyprofilowanie i regulację, podobnie jak kostropata, lecz poręczna kierownica. Pozycja kierowcy może nie będzie tu ekstremalnie sportowa, bo siedzi się dość wysoko, ale nie ujmuje to niczego wyczuciu auta i wygodzie. Podobnie jest na tylnej kanapie - sporo miejsca na nogi i optymalny kąt opacia.

Zobacz też: Opinie kierowców o Hyundaiu i30

Teraz trochę o możliwościach przewozów towarowych. W kabinie jest mnóstwo schowków, półek, kieszeni, uchwytów. W wanience przed dźwignią zmiany biegów jest specjalne miejsce i podłączenie dla przenośnego odtwarzacza mp3, czy telefonu z taką funkcją. Bagażnik kryje pod sztywną podłogą pełnowymiarowe koło zapasowe i przegródki na stałe elementy wyposażenia – gaśnicę, trójkąt, kamizelkę, apteczkę. Narzędzia są umieszczone w kole na piankowym organizatorze. Sama pojemność bagażnika jest średnim osiągnięciem – od 340 do 1250 litrów – druga wartość po złożeniu oparć kanapy, kiedy to podłoga może być płaska, pod warunkiem podniesienia jej siedzisk, czego przy zdjęciach nie zrobiliśmy. Są zaczepy na siatkę lub ekspandery – duży plus.

Zobacz też: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Testowany egzemplarz miał oznaczenie „blue” świadczące o wyposażeniu w funkcję ISG (Idle Stop and Go) wyłączającą silnik podczas krótkich zatrzymań – na przykład przed światłami na skrzyżowaniu. Funkcję można wyłączyć odpowiednim klawiszem, można jej też unikać nie puszczając sprzęgła na luzie. Taka jest teoria. W praktyce, podczas testu, funkcja sama się aktywowała lub dezaktywowała wedle własnego uznania, być może przez trudne warunki pogodowe. Ale podczas działania nie wpływała negatywnie na dynamikę ruszania. Start silnika po wciśnięciu sprzęgła był zawsze błyskawiczny.

Sam silnik to jednostka benzynowa 1.6 CVVT o dość imponującej mocy 126 KM przy 6300 obrotów i maksymalnym momencie 156 Nm przy 4200 obrotach. Dzięki zmiennym dolotom kolektora ma „dół” i „górę”, ale w średnim zakresie obrotów potrafi się zawahać. Po krótkim czasie można jednak wyczuć ten moment „przejścia” i skutecznie go omijać, jeździć spokojnie kręcąc motor nisko, a kiedy trzeba ciągnąć cały czas wysoko, wtedy auto pokazuje prawdziwy pazur. Styl jazdy wpływa oczywiście na zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym może oscylować pomiędzy 6 a 10 litrami na setkę. Mimo wszystko przydałaby się tu skrzynia sześciobiegowa (jak w dieslu). Trzeba jednak przyznać, że sama zmiana biegów jest przyjemnością dla kierowcy z zaprawionym w boju nadgarstkiem. Może być wyzwaniem dla kogoś, kto oczekuje zamaszystych, pewnych trafień.

Zobacz też: Test Hyundai ix35: dla aktywnych

Zawieszenie ma sztywną charakterystykę, ale nie dobija, tylko pracuje płynnie i przykleja samochód do drogi. To zasługa wielowahaczowego układu z tyłu i amortyzatorów gazowych. Bezpieczeństwo przede wszystkim, to modna dewiza, autem więc nie da się za bardzo „porzucać” z piskiem opon, choć widać, że ma potencjał, że mogłoby pojechać szybciej każdy zakręt, jednak system ESP za bardzo je przyhamowuje, a wyłączenie działa na krótko. Bardzo dobra są hamulce – tarczowe przy wszystkich kołach. ABS włącza się późno i pracuje delikatnie, acz skutecznie.

Hyundai i30 po face-liftingu to bardzo ciekawa propozycja w klasie kompakt. Pomijając wnętrze o dyskusyjnym stylu, auto dostarcza wszystkiego, czego można oczekiwać za jego cenę, a pod wieloma względami wyprzedza konkurencję. Silnik, zawieszenie i modny wygląd, to jego największe zalety. Jest dynamiczny i komfortowy, wyróżnia się na ulicy. Prowadzi się go z przyjemnością, pasażerowie też nie mają powodów do narzekania. Właśnie, cena – z tym silnikiem, w zależności od wyposażenia waha się pomiędzy 60900 a 77400. Dopłata za lakier metalik to 1500. Są jeszcze egzemplarze z 2010 roku, i tak tańsze, a jeszcze ze sporym rabatem.

Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bok
Hyundai i30 1.6 CVVT blue tył
Hyundai i30 1.6 CVVT blue zegary
Hyundai i30 1.6 CVVT blue deska rozdzielcza
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kokpit
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kokpit
Hyundai i30 1.6 CVVT blue fotele przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kanapa tył
Hyundai i30 1.6 CVVT blue fotele przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue lewarek zmiany biegów
Hyundai i30 1.6 CVVT blue koło zapasowe
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bagażnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bagażnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue silnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bok
Hyundai i30 1.6 CVVT blue tył
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA