REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai i30: Sąsiedzkie dyskusje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno miałem okazję dyskutować z sąsiadem o rzekomej wyższości KIA Ceed nad Hyundai i30. Znaczy ja broniłem tezy, że w zasadzie między autami nie ma specjalnej różnicy, szczególnie na głębszych poziomach.

Jak widać marketing działa. I to nasz swojski, gdyż na przykład za oceanem marka Hyundai jest pozycjonowana wyżej niż KIA. W Polsce natomiast panuje odwrotne przekonanie. Może dlatego, że Ceed produkowany jest u Słowaków, a i30 w Czechach. Do tych pierwszych chyba jakoś bliżej nam sercem. Poza tym była rozważana opcja wytwarzania Ceed'a w Polsce. Generalnie jakość wykonania Ceed'a i i30 jest bardzo zbliżona, w przeciwieństwie do wyglądu, który mimo wszystko sporo się różni. I są tacy, którym bardziej podoba się KIA, ale mi przypadł do gustu Hyundai, pewnie przez to, że rzadziej się go widzi na ulicy, a po ostatnim face-liftingu i w kolorze naszej testówki prezentuje się... rasowo. Nawet sportowo.

REKLAMA

REKLAMA

Nieco gorzej jest we wnętrzu. Ergonomia i komfort są bez zarzutu, ale te niebieskie wyświetlacze – blado świecą i są niezbyt czytelne. Na szczęście wszelkiej obsługi można szybko nauczyć się na dotyk i nie patrzeć często na nie. Panel środkowy jest bardzo dobrze rozplanowany, a zegary mają klasyczny układ. Fotele, choć nie najładniej łączące w sobie materiał tekstylny i skórę ekologiczną, mają bardzo dobre wyprofilowanie i regulację, podobnie jak kostropata, lecz poręczna kierownica. Pozycja kierowcy może nie będzie tu ekstremalnie sportowa, bo siedzi się dość wysoko, ale nie ujmuje to niczego wyczuciu auta i wygodzie. Podobnie jest na tylnej kanapie - sporo miejsca na nogi i optymalny kąt opacia.

Zobacz też: Opinie kierowców o Hyundaiu i30

Teraz trochę o możliwościach przewozów towarowych. W kabinie jest mnóstwo schowków, półek, kieszeni, uchwytów. W wanience przed dźwignią zmiany biegów jest specjalne miejsce i podłączenie dla przenośnego odtwarzacza mp3, czy telefonu z taką funkcją. Bagażnik kryje pod sztywną podłogą pełnowymiarowe koło zapasowe i przegródki na stałe elementy wyposażenia – gaśnicę, trójkąt, kamizelkę, apteczkę. Narzędzia są umieszczone w kole na piankowym organizatorze. Sama pojemność bagażnika jest średnim osiągnięciem – od 340 do 1250 litrów – druga wartość po złożeniu oparć kanapy, kiedy to podłoga może być płaska, pod warunkiem podniesienia jej siedzisk, czego przy zdjęciach nie zrobiliśmy. Są zaczepy na siatkę lub ekspandery – duży plus.

REKLAMA

Zobacz też: Test Hyundai i30 hatchback: solidny konserwatyzm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowany egzemplarz miał oznaczenie „blue” świadczące o wyposażeniu w funkcję ISG (Idle Stop and Go) wyłączającą silnik podczas krótkich zatrzymań – na przykład przed światłami na skrzyżowaniu. Funkcję można wyłączyć odpowiednim klawiszem, można jej też unikać nie puszczając sprzęgła na luzie. Taka jest teoria. W praktyce, podczas testu, funkcja sama się aktywowała lub dezaktywowała wedle własnego uznania, być może przez trudne warunki pogodowe. Ale podczas działania nie wpływała negatywnie na dynamikę ruszania. Start silnika po wciśnięciu sprzęgła był zawsze błyskawiczny.

Sam silnik to jednostka benzynowa 1.6 CVVT o dość imponującej mocy 126 KM przy 6300 obrotów i maksymalnym momencie 156 Nm przy 4200 obrotach. Dzięki zmiennym dolotom kolektora ma „dół” i „górę”, ale w średnim zakresie obrotów potrafi się zawahać. Po krótkim czasie można jednak wyczuć ten moment „przejścia” i skutecznie go omijać, jeździć spokojnie kręcąc motor nisko, a kiedy trzeba ciągnąć cały czas wysoko, wtedy auto pokazuje prawdziwy pazur. Styl jazdy wpływa oczywiście na zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym może oscylować pomiędzy 6 a 10 litrami na setkę. Mimo wszystko przydałaby się tu skrzynia sześciobiegowa (jak w dieslu). Trzeba jednak przyznać, że sama zmiana biegów jest przyjemnością dla kierowcy z zaprawionym w boju nadgarstkiem. Może być wyzwaniem dla kogoś, kto oczekuje zamaszystych, pewnych trafień.

Zobacz też: Test Hyundai ix35: dla aktywnych

Zawieszenie ma sztywną charakterystykę, ale nie dobija, tylko pracuje płynnie i przykleja samochód do drogi. To zasługa wielowahaczowego układu z tyłu i amortyzatorów gazowych. Bezpieczeństwo przede wszystkim, to modna dewiza, autem więc nie da się za bardzo „porzucać” z piskiem opon, choć widać, że ma potencjał, że mogłoby pojechać szybciej każdy zakręt, jednak system ESP za bardzo je przyhamowuje, a wyłączenie działa na krótko. Bardzo dobra są hamulce – tarczowe przy wszystkich kołach. ABS włącza się późno i pracuje delikatnie, acz skutecznie.

Hyundai i30 po face-liftingu to bardzo ciekawa propozycja w klasie kompakt. Pomijając wnętrze o dyskusyjnym stylu, auto dostarcza wszystkiego, czego można oczekiwać za jego cenę, a pod wieloma względami wyprzedza konkurencję. Silnik, zawieszenie i modny wygląd, to jego największe zalety. Jest dynamiczny i komfortowy, wyróżnia się na ulicy. Prowadzi się go z przyjemnością, pasażerowie też nie mają powodów do narzekania. Właśnie, cena – z tym silnikiem, w zależności od wyposażenia waha się pomiędzy 60900 a 77400. Dopłata za lakier metalik to 1500. Są jeszcze egzemplarze z 2010 roku, i tak tańsze, a jeszcze ze sporym rabatem.

Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bok
Hyundai i30 1.6 CVVT blue tył
Hyundai i30 1.6 CVVT blue zegary
Hyundai i30 1.6 CVVT blue deska rozdzielcza
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kokpit
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kokpit
Hyundai i30 1.6 CVVT blue fotele przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue kanapa tył
Hyundai i30 1.6 CVVT blue fotele przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue lewarek zmiany biegów
Hyundai i30 1.6 CVVT blue koło zapasowe
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bagażnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bagażnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue silnik
Hyundai i30 1.6 CVVT blue przód
Hyundai i30 1.6 CVVT blue bok
Hyundai i30 1.6 CVVT blue tył
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA