REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co kierowca musi rejestrować na tachografie

Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.

Celem regulacji unijnych ujednolicających przepisy krajowe dotyczące transportu drogowego jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Sprzyja temu określenie na poziomie unijnym maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu czy obowiązkowych przerw i minimalnych okresów odpoczynku. Wprowadzenie tych regulacji przeciwdziała również budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku usług transportowych przez obniżanie warunków zatrudnienia kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym aktem ujednolicającym warunki zatrudnienia kierowców jest rozporządzenie 561/2006.

Obowiązek instalowania tachografów

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia 561/2206 (wcześniej rozporządzenia 3820/85) wprowadzono obowiązek instalacji urządzeń rejestrujących (tachografów) w pojazdach wykorzystywanych w transporcie drogowym oraz obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych w związku z transportem osób lub rzeczy. Zasady instalacji, użytkowania tachografów i kontroli reguluje rozporządzenie 3821/85.

REKLAMA

Tachografy powinny być zainstalowane i używane w pojazdach zarejestrowanych w państwie członkowskim, które są wykorzystywane do przewozu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem m.in. pojazdów wymienionych w art. 3 rozporządzenia 561/2006 (np. pojazdy używane do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km, pojazdy specjalistyczne używane do celów medycznych, pojazdy o maksymalnej masie całkowitej 7,5 tony używane do niezarobkowego przewozu rzeczy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę

Podstawowe znaczenia dla prawidłowego wypełnienia obowiązku rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia 561/2006 – tj. czas prowadzenia pojazdów, przerwa, odpoczynek, inna praca, oraz w art. 3 dyrektywy 2002/15/WE – definicja okresu gotowości, innej pracy (zmodyfikowana przez art. 4 lit. e rozporządzenia 561/2206).

Kierowca ma obowiązek zarejestrować za pomocą odpowiednich symboli okresy prowadzenia pojazdu, czas innej pracy, okresy gotowości oraz przerwy w pracy i okresy odpoczynku (art. 15 ust. 3 tiret drugi lit. a–d rozporządzenia 3821/85).

W czasie gdy obowiązywało jeszcze rozporządzenie 3820/85 (uchylone 11 kwietnia 2007 r. rozporządzeniem 561/2006), co do zakresu obowiązku rejestracji czynności kierowcy powstało pytanie, czy kierowca powinien również odnotować okres podróży do miejsca, w którym znajduje się pojazd z zainstalowanym tachografem, który dany kierowca ma prowadzić. Pytanie to zostało zadane Trybunałowi Sprawiedliwości UE w kontekście następujących okoliczności.

Przedsiębiorstwo Skills, które zajmowało się przewozem autokarowym, niekiedy zlecało swoim kierowcom przyprowadzić autokary, które znajdowały się zarówno z daleka od centrali, jak i od miejsca zamieszkania danego kierowcy. Kierowcy mogli wybrać sposób, w jaki dojadą do miejsca postoju autobusu. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że grafiki czasu pracy kierowców nie pokrywały się z wykresówkami. Czas dojazdu z centrali lub domu kierowcy do miejsca postoju autobusu w grafikach odnotowano jako czas pracy. Okresów tych nie zaznaczano natomiast na wykresówkach danego kierowcy. Inspektor taką praktykę uznał za niezgodną z prawem i w konsekwencji na przedsiębiorstwo oraz na zatrudnionych przez niego kierowców nałożono kary. Ukarani odwołali się, twierdząc, że okresy przed rozpoczęciem prowadzenia pojazdu nie powinny być rejestrowane na wykresówkach. Sąd krajowy rozpatrujący sprawę miał wątpliwości co do wykładni art. 15 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3281/85 i zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Trybunał w wyroku z 18 stycznia 2001 r. w sprawie C-297/99 stwierdził, że:

•  kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, realizuje obowiązki pracownicze, a zatem czas ten nie może być potraktowany jako odpoczynek.

•  czas dojazdu do pojazdu pozostaje w związku z prowadzeniem tego pojazdu, a więc ma wpływ na zmęczenie kierowcy.

W konsekwencji, zdaniem Trybunału, w świetle celu rozporządzenia 3820/85 dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na drogach okres ten powinien być zaznaczony na wykresówkach. Ponadto Trybunał podkreślił, że obowiązek zarejestrowania okresu dojazdu do pojazdu nie zależy od tego, czy pracodawca wskazał sposób dotarcia do miejsca postoju pojazdu, czy też pozostawił to do decyzji kierowcy. Uznał również, że obowiązek rejestrowania obejmuje także okres prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, który poprzedza rozpoczęcie prowadzenia pojazdu, do którego stosuje się to rozporządzenie. Przykładowo, najpierw kierowca prowadzi pojazd w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – a więc wyłączony z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, a następnie przesiada się do autobusu, w którym znajduje się tachograf rejestrujący czynności kierowcy.

Przedstawione powyżej stanowisko Trybunału zostało uwzględnione przez prawodawcę unijnego w treści art. 6 ust. 5 rozporządzenia 561/2006. Stanowi on bowiem, że kierowca zapisuje – jako inną pracę – także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania rozporządzenia. Zapisu tego dokonuje ręcznie na wykresówce, na wydruku czy przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzenia danych do urządzenia rejestrującego.

Podstawa prawna:

•  rozporządzenie 561/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 3820/85 (DzUrz UE L 102 z 11.04.2006 r., s. 1),

•  rozporządzenie Rady (EWG) 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (DzUrz WE L 370 z 31.12.1985 r., s. 8 ze zm., DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 7, t. 1, s. 227),

•  dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (DzUrz WE L 80 z 23.03.2002 r., s. 35, DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 5, t. 4, s. 224).

Orzecznictwo:

•  wyrok TSUE z 18 stycznia 2001 r. w sprawie Skills Motor Coaches (C-297/99, Zb. Orz. 2001, s. 573).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA