REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co kierowca musi rejestrować na tachografie

Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.

Celem regulacji unijnych ujednolicających przepisy krajowe dotyczące transportu drogowego jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Sprzyja temu określenie na poziomie unijnym maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu czy obowiązkowych przerw i minimalnych okresów odpoczynku. Wprowadzenie tych regulacji przeciwdziała również budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku usług transportowych przez obniżanie warunków zatrudnienia kierowców.

REKLAMA

Podstawowym aktem ujednolicającym warunki zatrudnienia kierowców jest rozporządzenie 561/2006.

Obowiązek instalowania tachografów

REKLAMA

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia 561/2206 (wcześniej rozporządzenia 3820/85) wprowadzono obowiązek instalacji urządzeń rejestrujących (tachografów) w pojazdach wykorzystywanych w transporcie drogowym oraz obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych w związku z transportem osób lub rzeczy. Zasady instalacji, użytkowania tachografów i kontroli reguluje rozporządzenie 3821/85.

Tachografy powinny być zainstalowane i używane w pojazdach zarejestrowanych w państwie członkowskim, które są wykorzystywane do przewozu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem m.in. pojazdów wymienionych w art. 3 rozporządzenia 561/2006 (np. pojazdy używane do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km, pojazdy specjalistyczne używane do celów medycznych, pojazdy o maksymalnej masie całkowitej 7,5 tony używane do niezarobkowego przewozu rzeczy).

Obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę

Podstawowe znaczenia dla prawidłowego wypełnienia obowiązku rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia 561/2006 – tj. czas prowadzenia pojazdów, przerwa, odpoczynek, inna praca, oraz w art. 3 dyrektywy 2002/15/WE – definicja okresu gotowości, innej pracy (zmodyfikowana przez art. 4 lit. e rozporządzenia 561/2206).

Kierowca ma obowiązek zarejestrować za pomocą odpowiednich symboli okresy prowadzenia pojazdu, czas innej pracy, okresy gotowości oraz przerwy w pracy i okresy odpoczynku (art. 15 ust. 3 tiret drugi lit. a–d rozporządzenia 3821/85).

REKLAMA

W czasie gdy obowiązywało jeszcze rozporządzenie 3820/85 (uchylone 11 kwietnia 2007 r. rozporządzeniem 561/2006), co do zakresu obowiązku rejestracji czynności kierowcy powstało pytanie, czy kierowca powinien również odnotować okres podróży do miejsca, w którym znajduje się pojazd z zainstalowanym tachografem, który dany kierowca ma prowadzić. Pytanie to zostało zadane Trybunałowi Sprawiedliwości UE w kontekście następujących okoliczności.

Przedsiębiorstwo Skills, które zajmowało się przewozem autokarowym, niekiedy zlecało swoim kierowcom przyprowadzić autokary, które znajdowały się zarówno z daleka od centrali, jak i od miejsca zamieszkania danego kierowcy. Kierowcy mogli wybrać sposób, w jaki dojadą do miejsca postoju autobusu. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że grafiki czasu pracy kierowców nie pokrywały się z wykresówkami. Czas dojazdu z centrali lub domu kierowcy do miejsca postoju autobusu w grafikach odnotowano jako czas pracy. Okresów tych nie zaznaczano natomiast na wykresówkach danego kierowcy. Inspektor taką praktykę uznał za niezgodną z prawem i w konsekwencji na przedsiębiorstwo oraz na zatrudnionych przez niego kierowców nałożono kary. Ukarani odwołali się, twierdząc, że okresy przed rozpoczęciem prowadzenia pojazdu nie powinny być rejestrowane na wykresówkach. Sąd krajowy rozpatrujący sprawę miał wątpliwości co do wykładni art. 15 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3281/85 i zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Trybunał w wyroku z 18 stycznia 2001 r. w sprawie C-297/99 stwierdził, że:

•  kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, realizuje obowiązki pracownicze, a zatem czas ten nie może być potraktowany jako odpoczynek.

•  czas dojazdu do pojazdu pozostaje w związku z prowadzeniem tego pojazdu, a więc ma wpływ na zmęczenie kierowcy.

W konsekwencji, zdaniem Trybunału, w świetle celu rozporządzenia 3820/85 dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na drogach okres ten powinien być zaznaczony na wykresówkach. Ponadto Trybunał podkreślił, że obowiązek zarejestrowania okresu dojazdu do pojazdu nie zależy od tego, czy pracodawca wskazał sposób dotarcia do miejsca postoju pojazdu, czy też pozostawił to do decyzji kierowcy. Uznał również, że obowiązek rejestrowania obejmuje także okres prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, który poprzedza rozpoczęcie prowadzenia pojazdu, do którego stosuje się to rozporządzenie. Przykładowo, najpierw kierowca prowadzi pojazd w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – a więc wyłączony z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, a następnie przesiada się do autobusu, w którym znajduje się tachograf rejestrujący czynności kierowcy.

Przedstawione powyżej stanowisko Trybunału zostało uwzględnione przez prawodawcę unijnego w treści art. 6 ust. 5 rozporządzenia 561/2006. Stanowi on bowiem, że kierowca zapisuje – jako inną pracę – także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania rozporządzenia. Zapisu tego dokonuje ręcznie na wykresówce, na wydruku czy przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzenia danych do urządzenia rejestrującego.

Podstawa prawna:

•  rozporządzenie 561/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 3820/85 (DzUrz UE L 102 z 11.04.2006 r., s. 1),

•  rozporządzenie Rady (EWG) 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (DzUrz WE L 370 z 31.12.1985 r., s. 8 ze zm., DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 7, t. 1, s. 227),

•  dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (DzUrz WE L 80 z 23.03.2002 r., s. 35, DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 5, t. 4, s. 224).

Orzecznictwo:

•  wyrok TSUE z 18 stycznia 2001 r. w sprawie Skills Motor Coaches (C-297/99, Zb. Orz. 2001, s. 573).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    REKLAMA

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA