REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co kierowca musi rejestrować na tachografie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.

Celem regulacji unijnych ujednolicających przepisy krajowe dotyczące transportu drogowego jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Sprzyja temu określenie na poziomie unijnym maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu czy obowiązkowych przerw i minimalnych okresów odpoczynku. Wprowadzenie tych regulacji przeciwdziała również budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku usług transportowych przez obniżanie warunków zatrudnienia kierowców.

REKLAMA

Podstawowym aktem ujednolicającym warunki zatrudnienia kierowców jest rozporządzenie 561/2006.

Obowiązek instalowania tachografów

REKLAMA

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia 561/2206 (wcześniej rozporządzenia 3820/85) wprowadzono obowiązek instalacji urządzeń rejestrujących (tachografów) w pojazdach wykorzystywanych w transporcie drogowym oraz obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych w związku z transportem osób lub rzeczy. Zasady instalacji, użytkowania tachografów i kontroli reguluje rozporządzenie 3821/85.

Tachografy powinny być zainstalowane i używane w pojazdach zarejestrowanych w państwie członkowskim, które są wykorzystywane do przewozu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem m.in. pojazdów wymienionych w art. 3 rozporządzenia 561/2006 (np. pojazdy używane do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km, pojazdy specjalistyczne używane do celów medycznych, pojazdy o maksymalnej masie całkowitej 7,5 tony używane do niezarobkowego przewozu rzeczy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę

Podstawowe znaczenia dla prawidłowego wypełnienia obowiązku rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia 561/2006 – tj. czas prowadzenia pojazdów, przerwa, odpoczynek, inna praca, oraz w art. 3 dyrektywy 2002/15/WE – definicja okresu gotowości, innej pracy (zmodyfikowana przez art. 4 lit. e rozporządzenia 561/2206).

Kierowca ma obowiązek zarejestrować za pomocą odpowiednich symboli okresy prowadzenia pojazdu, czas innej pracy, okresy gotowości oraz przerwy w pracy i okresy odpoczynku (art. 15 ust. 3 tiret drugi lit. a–d rozporządzenia 3821/85).

REKLAMA

W czasie gdy obowiązywało jeszcze rozporządzenie 3820/85 (uchylone 11 kwietnia 2007 r. rozporządzeniem 561/2006), co do zakresu obowiązku rejestracji czynności kierowcy powstało pytanie, czy kierowca powinien również odnotować okres podróży do miejsca, w którym znajduje się pojazd z zainstalowanym tachografem, który dany kierowca ma prowadzić. Pytanie to zostało zadane Trybunałowi Sprawiedliwości UE w kontekście następujących okoliczności.

Przedsiębiorstwo Skills, które zajmowało się przewozem autokarowym, niekiedy zlecało swoim kierowcom przyprowadzić autokary, które znajdowały się zarówno z daleka od centrali, jak i od miejsca zamieszkania danego kierowcy. Kierowcy mogli wybrać sposób, w jaki dojadą do miejsca postoju autobusu. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że grafiki czasu pracy kierowców nie pokrywały się z wykresówkami. Czas dojazdu z centrali lub domu kierowcy do miejsca postoju autobusu w grafikach odnotowano jako czas pracy. Okresów tych nie zaznaczano natomiast na wykresówkach danego kierowcy. Inspektor taką praktykę uznał za niezgodną z prawem i w konsekwencji na przedsiębiorstwo oraz na zatrudnionych przez niego kierowców nałożono kary. Ukarani odwołali się, twierdząc, że okresy przed rozpoczęciem prowadzenia pojazdu nie powinny być rejestrowane na wykresówkach. Sąd krajowy rozpatrujący sprawę miał wątpliwości co do wykładni art. 15 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3281/85 i zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Trybunał w wyroku z 18 stycznia 2001 r. w sprawie C-297/99 stwierdził, że:

•  kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, realizuje obowiązki pracownicze, a zatem czas ten nie może być potraktowany jako odpoczynek.

•  czas dojazdu do pojazdu pozostaje w związku z prowadzeniem tego pojazdu, a więc ma wpływ na zmęczenie kierowcy.

W konsekwencji, zdaniem Trybunału, w świetle celu rozporządzenia 3820/85 dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na drogach okres ten powinien być zaznaczony na wykresówkach. Ponadto Trybunał podkreślił, że obowiązek zarejestrowania okresu dojazdu do pojazdu nie zależy od tego, czy pracodawca wskazał sposób dotarcia do miejsca postoju pojazdu, czy też pozostawił to do decyzji kierowcy. Uznał również, że obowiązek rejestrowania obejmuje także okres prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, który poprzedza rozpoczęcie prowadzenia pojazdu, do którego stosuje się to rozporządzenie. Przykładowo, najpierw kierowca prowadzi pojazd w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – a więc wyłączony z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, a następnie przesiada się do autobusu, w którym znajduje się tachograf rejestrujący czynności kierowcy.

Przedstawione powyżej stanowisko Trybunału zostało uwzględnione przez prawodawcę unijnego w treści art. 6 ust. 5 rozporządzenia 561/2006. Stanowi on bowiem, że kierowca zapisuje – jako inną pracę – także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania rozporządzenia. Zapisu tego dokonuje ręcznie na wykresówce, na wydruku czy przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzenia danych do urządzenia rejestrującego.

Podstawa prawna:

•  rozporządzenie 561/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 3820/85 (DzUrz UE L 102 z 11.04.2006 r., s. 1),

•  rozporządzenie Rady (EWG) 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (DzUrz WE L 370 z 31.12.1985 r., s. 8 ze zm., DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 7, t. 1, s. 227),

•  dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (DzUrz WE L 80 z 23.03.2002 r., s. 35, DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 5, t. 4, s. 224).

Orzecznictwo:

•  wyrok TSUE z 18 stycznia 2001 r. w sprawie Skills Motor Coaches (C-297/99, Zb. Orz. 2001, s. 573).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA