REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co kierowca musi rejestrować na tachografie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.

Celem regulacji unijnych ujednolicających przepisy krajowe dotyczące transportu drogowego jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Sprzyja temu określenie na poziomie unijnym maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu czy obowiązkowych przerw i minimalnych okresów odpoczynku. Wprowadzenie tych regulacji przeciwdziała również budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku usług transportowych przez obniżanie warunków zatrudnienia kierowców.

REKLAMA

Podstawowym aktem ujednolicającym warunki zatrudnienia kierowców jest rozporządzenie 561/2006.

Obowiązek instalowania tachografów

REKLAMA

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia 561/2206 (wcześniej rozporządzenia 3820/85) wprowadzono obowiązek instalacji urządzeń rejestrujących (tachografów) w pojazdach wykorzystywanych w transporcie drogowym oraz obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych w związku z transportem osób lub rzeczy. Zasady instalacji, użytkowania tachografów i kontroli reguluje rozporządzenie 3821/85.

Tachografy powinny być zainstalowane i używane w pojazdach zarejestrowanych w państwie członkowskim, które są wykorzystywane do przewozu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem m.in. pojazdów wymienionych w art. 3 rozporządzenia 561/2006 (np. pojazdy używane do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km, pojazdy specjalistyczne używane do celów medycznych, pojazdy o maksymalnej masie całkowitej 7,5 tony używane do niezarobkowego przewozu rzeczy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę

Podstawowe znaczenia dla prawidłowego wypełnienia obowiązku rejestrowania czynności wykonywanych przez kierowcę mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia 561/2006 – tj. czas prowadzenia pojazdów, przerwa, odpoczynek, inna praca, oraz w art. 3 dyrektywy 2002/15/WE – definicja okresu gotowości, innej pracy (zmodyfikowana przez art. 4 lit. e rozporządzenia 561/2206).

Kierowca ma obowiązek zarejestrować za pomocą odpowiednich symboli okresy prowadzenia pojazdu, czas innej pracy, okresy gotowości oraz przerwy w pracy i okresy odpoczynku (art. 15 ust. 3 tiret drugi lit. a–d rozporządzenia 3821/85).

REKLAMA

W czasie gdy obowiązywało jeszcze rozporządzenie 3820/85 (uchylone 11 kwietnia 2007 r. rozporządzeniem 561/2006), co do zakresu obowiązku rejestracji czynności kierowcy powstało pytanie, czy kierowca powinien również odnotować okres podróży do miejsca, w którym znajduje się pojazd z zainstalowanym tachografem, który dany kierowca ma prowadzić. Pytanie to zostało zadane Trybunałowi Sprawiedliwości UE w kontekście następujących okoliczności.

Przedsiębiorstwo Skills, które zajmowało się przewozem autokarowym, niekiedy zlecało swoim kierowcom przyprowadzić autokary, które znajdowały się zarówno z daleka od centrali, jak i od miejsca zamieszkania danego kierowcy. Kierowcy mogli wybrać sposób, w jaki dojadą do miejsca postoju autobusu. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że grafiki czasu pracy kierowców nie pokrywały się z wykresówkami. Czas dojazdu z centrali lub domu kierowcy do miejsca postoju autobusu w grafikach odnotowano jako czas pracy. Okresów tych nie zaznaczano natomiast na wykresówkach danego kierowcy. Inspektor taką praktykę uznał za niezgodną z prawem i w konsekwencji na przedsiębiorstwo oraz na zatrudnionych przez niego kierowców nałożono kary. Ukarani odwołali się, twierdząc, że okresy przed rozpoczęciem prowadzenia pojazdu nie powinny być rejestrowane na wykresówkach. Sąd krajowy rozpatrujący sprawę miał wątpliwości co do wykładni art. 15 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3281/85 i zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Trybunał w wyroku z 18 stycznia 2001 r. w sprawie C-297/99 stwierdził, że:

•  kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, realizuje obowiązki pracownicze, a zatem czas ten nie może być potraktowany jako odpoczynek.

•  czas dojazdu do pojazdu pozostaje w związku z prowadzeniem tego pojazdu, a więc ma wpływ na zmęczenie kierowcy.

W konsekwencji, zdaniem Trybunału, w świetle celu rozporządzenia 3820/85 dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na drogach okres ten powinien być zaznaczony na wykresówkach. Ponadto Trybunał podkreślił, że obowiązek zarejestrowania okresu dojazdu do pojazdu nie zależy od tego, czy pracodawca wskazał sposób dotarcia do miejsca postoju pojazdu, czy też pozostawił to do decyzji kierowcy. Uznał również, że obowiązek rejestrowania obejmuje także okres prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, który poprzedza rozpoczęcie prowadzenia pojazdu, do którego stosuje się to rozporządzenie. Przykładowo, najpierw kierowca prowadzi pojazd w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – a więc wyłączony z zakresu zastosowania rozporządzenia 3821/85, a następnie przesiada się do autobusu, w którym znajduje się tachograf rejestrujący czynności kierowcy.

Przedstawione powyżej stanowisko Trybunału zostało uwzględnione przez prawodawcę unijnego w treści art. 6 ust. 5 rozporządzenia 561/2006. Stanowi on bowiem, że kierowca zapisuje – jako inną pracę – także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania rozporządzenia. Zapisu tego dokonuje ręcznie na wykresówce, na wydruku czy przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzenia danych do urządzenia rejestrującego.

Podstawa prawna:

•  rozporządzenie 561/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 3820/85 (DzUrz UE L 102 z 11.04.2006 r., s. 1),

•  rozporządzenie Rady (EWG) 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (DzUrz WE L 370 z 31.12.1985 r., s. 8 ze zm., DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 7, t. 1, s. 227),

•  dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (DzUrz WE L 80 z 23.03.2002 r., s. 35, DzUrz UE Polskie wydanie specjalne 2004, rozdz. 5, t. 4, s. 224).

Orzecznictwo:

•  wyrok TSUE z 18 stycznia 2001 r. w sprawie Skills Motor Coaches (C-297/99, Zb. Orz. 2001, s. 573).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA