REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kierunkowskazy: jak ich bezpiecznie używać?

Wielu polskich kierowców nie wie, jak używać kierunkowskazów. W efekcie popełnia błędy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Jak wybrać odpowiednią porę dnia do jazdy w długiej trasie?

Wybór właściwej pory do rozpoczęcia podróży jest jednym z najważniejszych zadań, stojących przed kierowcą. Powinien on wziąć przy tym pod uwagę wiele różnych ważnych czynników. Jednym z najważniejszych są jego predyspozycje i umiejętności, poparte doświadczeniem.

Jak jechać, aby uniknąć wyczerpania fizycznego i psychicznego?

Jazda samochodem jest zajęciem stresogennym. Stres jest jedną z przyczyn zmęczenia i zdenerwowania, a te w prostej linii prowadzą do popełniania błędów i podejmowania niewłaściwych decyzji. Niektóre z nich mogą mieć tragiczne skutki.

Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Wbrew pozorom wybór miejsca na postój samochodu poza utartymi drogami i zagospodarowanymi miejscami nie jest sprawą prostą. Składa się na to wiele różnych aspektów i czynników.

REKLAMA

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać?

Jazda z ciężką przyczepą po stromych zboczach drogami gruntowymi lub bezdrożami jest bardzo trudna i ryzykowna. Toteż należy jej unikać, jeżeli jest to tylko możliwe.

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Co się stanie, gdy wjedziesz w teren "płaszczakiem"?

"Płaszczak" - tak zwykłe auta z niskim zawieszeniem określają offroadowcy. Jest ku temu powód: wjechanie takim autem w teren może skończyć się uszkodzeniami. Dlatego zjeżdżanie z dróg o nawierzchni twardej lub utwardzonej należy traktować jako ostateczność.

REKLAMA

Co zrobić przy samochodzie po zakończeniu jazdy w terenie?

Po wyjechaniu na drogę utwardzoną należy wykonać przynajmniej pobieżny test sprawności pojazdu oraz usunąć niektóre typowe i łatwe do usunięcia niedomagania i usterki.

Lane Assist

Lane Assist to system bezpieczeństwa, zapobiegający niekontrolowanemu zjeżdżaniu ze swojego pasa.

Kompaktowy sedan z Korei: Hyundai Elantra


Na targach motoryzacyjnych w Barcelonie Hyundai zaprezentował piątą generację modelu Elantra. Najnowsza generacja kompaktowego Hyundaia na ryku będzie konkurować m.in. z autami takimi jak Volkswagen Jetta, Chevrolet Cruze i Mazda3 sedan.

Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna

Skoda zrobiła swój pierwszy krok w świecie SUVów i off-roadu. Model Yeti oparty na Octavii 4x4 jest tak naprawdę nieco wyżej zawieszonym kompaktem wystylizowanym na dzielny terenowy pojazd.

IPS

IPS - inteligentny system bezpieczeństwa Forda.

Czy trzeba specjalnie dbać o opony? Czy to przedłuży ich "życie"?

Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Opona samouszczelniająca się – czy to działa?

Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?

Aquaplaning - co to jest, jak unikać zjawiska poduszki wodnej?

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Dlaczego opony hałasują? Jak wybrać ciche opony?

Opona samochodowa jest jak orkiestra. Składa się z dużej liczby "instrumentów" generujących dźwięki podczas jazdy. Każdy rowek, a nawet każda lamelka wpływa na to, co słyszymy podczas toczenia kół. Niestety czasem ta „muzyka” nie jest przyjemna dla ucha. Czy warto wybierać ciche opony? Co trzeba wiedzieć poszukując cichych opon?

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Nowy Focus wyposażony został w pełen pakiet układów zwiększających czynne i bierne bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Wiele z tych rozwiązań znalazło się w ofercie Forda pierwszy raz.

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Co daje doważanie kół na samochodzie?

Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.

Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Grupa Integer.pl. Wzrost zysku netto o 25,8 proc. w I kw. 2011 r.

Grupa Integer.pl – polska grupa pocztowa, dostawca rozwiązań pocztowo-kurierskich i usług z zakresu e-commerce oraz niezależny operator finansowy i telekomunikacyjny, odnotowała w pierwszym kwartale 2011 roku 57,46 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 36,2 proc. w porównaniu z 2010 rokiem.

Spółka Koleje Śląskie ma wyjechać na tory 1 października

Tworzona przez samorząd woj. śląskiego spółka Koleje Śląskie nie wyjedzie na tory jak pierwotnie planowano 1 czerwca, a najprawdopodobniej 1 października - poinformował marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Solid Logistics wynajął 35 500 m2 magazynu w Teresinie

ProLogis, dostawca obiektów dystrybucyjnych podpisał umowę najmu 35 500 metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej w ProLogis Park Teresin z firmą Solid Logistics, która oferuje kompleksowe usługi logistyczne z wykorzystaniem wszystkich gałęzi transportu w imporcie, eksporcie, relacjach krajowych i międzynarodowych.

Kilkanaście firm zainteresowanych kupnem PKP Cargo

Kilkanaście firm złożyło w PKP SA oferty kupna PKP Cargo - poinformował rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski. Wśród nich są inwestorzy branżowi, jak i finansowi.

GUS: Transport wywindował inflację w kwietniu

Największy wpływ na wzrost kwietniowej inflacji miały ceny żywności oraz transportu - wynika z komunikatu GUS. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu wzrosły o 4,5 proc. w stosunku do kwietnia 2010 r., a w porównaniu z marcem br. wzrosły o 0,5 proc.

Opony do vana – jak je wybrać

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony deszczowe – alternatywa dla zimówek?

Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

Nowa Lancia z Polski i 8 lat gwarancji

Polska fabryka Fiata ruszyła właśnie z seryjną produkcją nowego modeli Lancii. Ypsilon najnowszej generacji będzie produkowany wyłącznie w Tychach.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie pasków napędowych i układu klimatyzacji

Regularna kontrola pasków napędowych pozwoli nam na uniknięcie ich zerwania. Przy okazji sprawdzania pasków skontrolujemy układ klimatyzacji. Oto jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana filtra paliwa

Regularna wymiana filtru paliwa jest bardzo ważna przy eksploatacji każdego auta. W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo wymienić filtr paliwa w Nissanie Primera P10/P11 z silnikiem 1.6 i 2.0.

Nissan Primera P10/P11: kontrola hamulców

Od poprawnego stanu hamulców zależy bezpieczeństwa nasze i innych użytkowników dróg. W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę hamulców w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie poziomu oleju w automatycznej/manualnej skrzyni biegów

Odpowiedni stan oleju w skrzyni przekładniowej zapewnia jej odpowiednie warunki pracy. Czytając ten poradnik dowiesz się jak sprawdzić poziom oleju w manualnej i automatycznej skrzyni w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzanie przewodów elastycznych

W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić przewody elastyczne w przedziale silnika. Nie wymaga to od nas dużej pracy, dlatego warto przeprowadzić taki przegląd. Oto, jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana świec zapłonowych

Poprawne działanie świec zapłonowych ma duże znaczenie dla właściwej pracy silnika. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić świece zapłonowe w Nissanie Primera P10/P11.

REKLAMA