LOTOS i PERN chcą budować magazyny na ropę i paliwa
REKLAMA
REKLAMA
Zbiorniki powstaną na Pomorzu, co jeszcze bardziej wzmocni bezpieczeństwo w sektorze energii Polski i innych państw regionu Morza Bałtyckiego. Województwo pomorskie z uwagi na jego uwarunkowania geograficzne i geologiczne, a także bezpośredni dostęp do morza i dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową jest idealnym kandydatem do miana regionalnego centrum sektora energii.
REKLAMA
Niezbędne inwestycje w logistykę paliwową
REKLAMA
Sprawa budowy kawern jest od wielu lat przedmiotem dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa w sektorze energii, przede wszystkim ze względu na postępującą dywersyfikację dostaw różnych gatunków ropy naftowej, jak i potrzebę zbliżania się do takiego poziomu pojemności magazynowych w kawernach przypadającej na jednego mieszkańca, jaki jest np. w Niemczech czy Francji.
Budowa zbiorników na ropę i paliwa płynne, takie jak olej napędowy czy lekki olej opałowy ma zostać zrealizowana w dwóch etapach do 2020 r. Wtedy też powstaną magazyny o łącznej pojemności 7 mln metrów sześciennych. W przyszłości, w miarę rosnących potrzeb rynku, ich pojemność może wzrosnąć nawet do 15-20 mln metrów sześciennych. Należy podkreślić, że obie spółki zamierzają przygotowywać i realizować ww. projekt zgodnie z krajowymi i europejskimi wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz wszelkimi odnośnymi przepisami.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami koszt budowy magazynów oraz niezbędnej infrastruktury logistycznej zostanie w części pokryty z funduszy Unii Europejskiej. Ważne jest, że LOTOS nie będzie zaangażowany w finansowanie tego projektu. – Tak przygotowujemy strukturę finansowania, aby to firmy zewnętrzne zainwestowały w realizację całego przedsięwzięcia – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS.
REKLAMA
Obok wykonania kawern solnych, zadanie obejmuje także budowę szeregu urządzeń powierzchniowych, m.in. instalacji urządzeń pompujących, rurociągów, sieci wodnych i energetycznych, dróg oraz powiązania całej inwestycji z krajowymi systemami logistyki ropy i paliw płynnych.
Do realizacji projektu powołana zostanie spółka celowa, której szczegółowa struktura udziałów zostanie określona w wyniku dalszych negocjacji. Dodatkowo przedsięwzięcie zostanie wsparte przez Central Europe Energy Partners (CEEP), które wykonało szereg analiz na temat jego realizacji.
Najlepsze magazyny w kawernach solnych
Polska, aby wypełnić zobowiązania wobec UE i Międzynarodowej Agencji Energii, musi systematycznie powiększać swoje objętości magazynowe na ropę i paliwa ropopochodne. Budowa magazynów w kawernach solnych jest najefektywniejszym ekonomicznie i najbezpieczniejszym rozwiązaniem problemu magazynowania ropy i paliw płynnych. Budowa zbiorników na Pomorzu będzie miała pozytywny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sektorze energii Polski, państw regionu Morza Bałtyckiego, członków Paktu Północnoatlantyckiego oraz UE.
W 2009 roku PERN przejął OLPP – największą polską firmę w zakresie logistyki paliw tworząc Grupę Kapitałową PERN „Przyjaźń”, do której wchodzą także spółki: Naftoport, CDRiA, oraz MPR Sarmatia i Siarkopol. W związku z tym kapitały Grupy PERN zwiększyły się z 530.000 mln zł. w 2009 roku do 1.235.978 mln zł w roku 2010 (czyli o 130 proc.).
Grupa kapitałowa PERN w obecnym składzie zapewnia kompleksową usługę transportu i magazynowania ropy naftowej i paliw oraz jest w stanie zapewnić zaopatrzenie dla rafinerii polskich z dwóch alternatywnych kierunków – przez rurociąg „Przyjaźń” oraz przez Naftoport i rurociąg Pomorski.
źródło: Grupa LOTOS
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.