REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LOTOS i PERN chcą budować magazyny na ropę i paliwa

REKLAMA

REKLAMA

Grupa LOTOS S.A. i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” S.A. zawarły dziś list intencyjny dotyczący wspólnej budowy podziemnych zbiorników ropy naftowej i paliw płynnych.

Zbiorniki powstaną na Pomorzu, co jeszcze bardziej wzmocni bezpieczeństwo w sektorze energii Polski i innych państw regionu Morza Bałtyckiego. Województwo pomorskie z uwagi na jego uwarunkowania geograficzne i geologiczne, a także bezpośredni dostęp do morza i dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową jest idealnym kandydatem do miana regionalnego centrum sektora energii.

REKLAMA

REKLAMA

Niezbędne inwestycje w logistykę paliwową

Sprawa budowy kawern jest od wielu lat przedmiotem dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa w sektorze energii, przede wszystkim ze względu na postępującą dywersyfikację dostaw różnych gatunków ropy naftowej, jak i potrzebę zbliżania się do takiego poziomu pojemności magazynowych w kawernach przypadającej na jednego mieszkańca, jaki jest np. w Niemczech czy Francji.

Budowa zbiorników na ropę i paliwa płynne, takie jak olej napędowy czy lekki olej opałowy ma zostać zrealizowana w dwóch etapach do 2020 r. Wtedy też powstaną magazyny o łącznej pojemności 7 mln metrów sześciennych. W przyszłości, w miarę rosnących potrzeb rynku, ich pojemność może wzrosnąć nawet do 15-20 mln metrów sześciennych. Należy podkreślić, że obie spółki zamierzają przygotowywać i realizować ww. projekt zgodnie z krajowymi i europejskimi wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz wszelkimi odnośnymi przepisami.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami koszt budowy magazynów oraz niezbędnej infrastruktury logistycznej zostanie w części pokryty z funduszy Unii Europejskiej. Ważne jest, że LOTOS nie będzie zaangażowany w finansowanie tego projektu. – Tak przygotowujemy strukturę finansowania, aby to firmy zewnętrzne zainwestowały w realizację całego przedsięwzięcia – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS.

REKLAMA

Obok wykonania kawern solnych, zadanie obejmuje także budowę szeregu urządzeń powierzchniowych, m.in. instalacji urządzeń pompujących, rurociągów, sieci wodnych i energetycznych, dróg oraz powiązania całej inwestycji z krajowymi systemami logistyki ropy i paliw płynnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do realizacji projektu powołana zostanie spółka celowa, której szczegółowa struktura udziałów zostanie określona w wyniku dalszych negocjacji. Dodatkowo przedsięwzięcie zostanie wsparte przez Central Europe Energy Partners (CEEP), które wykonało szereg analiz na temat jego realizacji.

Najlepsze magazyny w kawernach solnych

Polska, aby wypełnić zobowiązania wobec UE i Międzynarodowej Agencji Energii, musi systematycznie powiększać swoje objętości magazynowe na ropę i paliwa ropopochodne. Budowa magazynów w kawernach solnych jest najefektywniejszym ekonomicznie i najbezpieczniejszym rozwiązaniem problemu magazynowania ropy i paliw płynnych. Budowa zbiorników na Pomorzu będzie miała pozytywny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sektorze energii Polski, państw regionu Morza Bałtyckiego, członków Paktu Północnoatlantyckiego oraz UE.

W 2009 roku PERN przejął OLPP – największą polską firmę w zakresie logistyki paliw tworząc Grupę Kapitałową PERN „Przyjaźń”, do której wchodzą także spółki: Naftoport, CDRiA, oraz MPR Sarmatia i Siarkopol. W związku z tym kapitały Grupy PERN zwiększyły się z 530.000 mln zł. w 2009 roku do 1.235.978 mln zł w roku 2010 (czyli o 130 proc.).

Grupa kapitałowa PERN w obecnym składzie zapewnia kompleksową usługę transportu i magazynowania ropy naftowej i paliw oraz jest w stanie zapewnić zaopatrzenie dla rafinerii polskich z dwóch alternatywnych kierunków – przez rurociąg „Przyjaźń” oraz przez Naftoport i rurociąg Pomorski.

źródło: Grupa LOTOS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA