REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Subaru Forester I, II i III: opis modeli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Subaru Forester pierwszej generacji (1997-2002) Fot. Newspress
Subaru Forester pierwszej generacji (1997-2002) Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Subaru Forester powstał na bazie Imprezy przejmując jej najlepsze cechy takie jak silnik bokser i stały napęd na cztery koła. Inżynierowie Subaru zwiększyli prześwit i dorzucili bardziej praktyczne nadwozie i stworzyli niezawodne auto rodzinne o terenowy zacięciu.

Na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1995 roku Subaru zdradziło plany wprowadzenia na rynek kompaktowego SUVa. Wtedy odbyła się prezentacja modelu studyjnego Streega, który był protoplastą Forestera I generacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Forester I generacji (1997-2002) trafił na rynek europejski w 1997 roku. Oczywiście Forester posiadał cechy charakterystyczne dla większości samochodów Subaru: stały napęd na 4 koła i czterocylindrowy silnik w układzie boxer. Pierwszy Forester wyróżniał się drzwiami z szybami bez ramek.

W gamie jednostek napędowych początkowo dostępny był tylko 2-litrowy silnik wolnossący o mocy 122 KM, a od 1999 roku jego moc wzrosła do 125 KM. Niedługo później do oferty włączono turbodoładowaną wersję tej jednostki napędowej o mocy 170 KM. Auta wyposażone w ten motor oznaczone były jako S-Turbo. Obie opcje silnikowe były dostępne z 5-biegową skrzynią manualną i z 4-biegowym automatem. Dodatkowo wersje 125-konne ze skrzynią manualną były wyposażone w reduktor. 

Cała konstrukcja Subaru Forestera bazuje na modelu Impreza. Najbardziej widocznym wspólnym elementem jest deska rozdzielcza, która jest prawie identyczna jak w Imprezie po 1998 roku. 

REKLAMA

Przez oparcie konstrukcji na rozwiązaniach z niewielkiej Imprezy ilość przestrzeni we wnętrzu jest podobna jak w autach kompaktowych. Każdy zainteresowany zakupem Forestera powinien wiedzieć, że wszystkie generacje Forestera wyposażone są w samopoziomujące tylne zawieszenie. A to znacznie podnosi koszty eksploatacji, ponieważ wymiana elementów tylnego zawieszenia jest droższa niż w przypadku tradycyjnie stosowanych rozwiązań. Komplet tylnych amortyzatorów do Forestera to wydatek około 2 500 złotych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2000 roku przeprowadzono lifting Forestera. Auto zyskało nowy przód i tył, dzięki nowym lampom i przeprojektowanym zderzakom. Modele wyposażone w silnik bez turbodoładowania pozbawiono blokady wiskotycznej w tylnym dyferencjale, która wcześniej była dostępna jako płatna opcja. Od 2001 roku S-turbo dysponowała mocą 177 KM.

Zobacz również: Opinie kierowców o Subaru Foresterze

Forester II (2002-2008) jest dziełem greckiego stylisty Andreasa Zapatinasa, który odświeżył wygląd auta zachowując jego indywidualny charakter. Wraz z nowym autem wprowadzono nowe oznaczenia modeli: wersje wolnossące X (2.0 X) oraz tubodoładowane XT (2.0 XT). 

Wewnątrz znajdziemy nową deskę rozdzielczą, która podobnie jak w innych japońskich autach jest dość prosta i łatwa w obsłudze. Jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu nie zaszły żadne rewolucyjne zmiany. Wiskotyczna blokada tylnego dyferencjału znów pojawiła się na liście wyposażenia standardowego wersji wolnossących. 

W 2005 roku w ofercie jednostek napędowych pojawił się nowy, turbodoładowany 2,5 litrowy motor o mocy 210 KM, który mógł współpracować jedynie z 5 biegową skrzynią manualną. Najmocniejszy Subaru Forester czyli model 2,5 XT przyspieszał od 0 do100km/h w niecałe 7 sekund.

W 2006 roku przeprowadzono facelifting Forestera II generacji. Nowy przedni pas z większymi reflektorami i nowe klosze tylnych lamp nadały Foresterowi bardziej nowoczesny wygląd. 

Kolejną zmianę zastosowano w palecie silników. Wycofano wersję 2.0 XT, a pod maskę wolnossącego Forestera trafiła jednostka o mocy 155 KM. Motor w wersji 2.5 XT został wzmocniony o 20 KM (co dało moc 230 KM) i był on dostępny również z 4-biegową skrzynią automatyczną. 

Subaru Forester 2.5 XT z automatem na liście standardowego wyposażenia posiadał układ kontroli trakcji VDC (Vehicle Dynamics Control). Przeniesienie napędu najmocniejszej wersji różni się od pozostałych Foresterów tym, że obok sprzegła wielopłytkowego zastosowano centralny dyferencjał, a tylny dyferencjał pozbawiony został blokady wiskotycznej.

Zobacz również: Toyota RAV4

W 2008 roku pojawił się Subaru Forester III generacji. Nowy model upodobnił się do konkurentów i stał się bardziej praktyczny (pojemność bagażnika to 450 litrów). Wnętrze ponownie zapożyczono z Imprezy. W standardzie wszystkich wersji znajdziemy system kontroli trakcji VDC, oraz hamulce tarczowe z przodu i z tyłu (wcześniej najtańsze wersje wolnossące posiadały hamulce bębnowe na tylnej osi).

W gamie jednostek napędowych zaszło niewiele zmian. Obniżono moc dwulitrowej wolnossącej jednostki do 150 KM, a silnik 2.5 Turbo generuje 230 KM tak samo jak jego poprzednik. Wersja 2.5 Turbo jest dostępna tylko w kilku krajach europejskich, w tym w Polsce.

W Foresterze III generacji (w 2008 roku) do oferty dołączył Forester z 4 cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, w układzie boxer, znanym już z modeli Legacy i Outback. Nowoczesna jednostka Diesel-Boxer z systemem common-rail dysponuje mocą 147 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 6 biegową skrzynię manualną bez reduktora.

Subaru Forester ze względu na swoją niezawodność jest ciekawą ofertą na rynku wtórnym. Najstarsze egzemplarze pierwszej generacji mają już blisko 14 lat i przebiegi rzędu 300 tysięcy kilometrów, więc ich lata świetności już minęły. Zakup takiego auta to wydatek około 10-15 tysięcy złotych. Jedynym racjonalnym usprawiedliwieniem zainteresowania się pierwszym Foresterem jest znalezienie zadbanego egzemplarza o udokumentowanej historii serwisowej. 

Druga generacja auta to zdecydowanie ciekawsza alternatywa. Auto (zwłaszcza po liftingu z 2005 roku) wygląda o wiele lepiej i jest znacznie łatwiej o zadbany egzemplarz. Ceny Subaru Forestera drugiej generacji rozpoczynają się od 24 a kończą na około 60 tysiącach złotych.

Na co zwrócić uwagę?

Przed zakupem warto sprawdzić kondycję tylnego zawieszenia. Amortyzatory do samopoziomującego się zawieszenia Subaru Forestera to wydatek około 2500 tysiąca złotych. 

Tylne łożyska dość szybko ulegają zużyciu i wydają charakterystyczne dźwięki, warto więc sprawdzić w jakim są stanie. Jednostki turbodoładowane są podatne na zwiększone zużycie oleju. Jeśli silnik wymaga dolewki oleju częściej niż raz na 5 tysięcy kilometrów należy wymienić pierścienie tłokowe. 

W silnikach z początku produkcji mogą występować wycieki spod uszczelek głowic, jeśli taka przypadłość została zauważona w miarę szybko to naprawa ograniczyła się do wymiany uszczelki.  Rdzewiejący wydech to kolejna przypadłość modelu. Nowy tłumik końcowy to wydatek około 150 złotych.

Zobacz również: Land Rover Discovery I i II

Czego szukać?

Subaru Forester z dwulitrową wolnossącą jednostką napędową o mocy 155 KM, współpracującą z manualną skrzynią biegów. Silniki bez turbodoładowania są trwalsze i palą zdecydowanie mniej benzyny. 

Turbodoładowane jednostki o pojemności 2,5 litra są mniej wytrzymałe i większość egzemplarzy z tym motorem wymaga wymiany pierścieni tłokowych. Silniki wymagające dolania oleju częściej niż co 5 tysięcy kilometrów kwalifikują się do remontu. 

Na rynku wtórnym często spotyka się Forestery wyposażone w instalację LPG. Nie warto zwracać na nie uwagi, ponieważ regulacja zaworów w silnikach typu bokser jest bardzo utrudniona.

Ceny części

Wahacz przedni 250 zł
Amortyzator przedni 500 zł
Zestaw rozrządu 800 zł
Klocki hamulcowe przednie 220 zł
Klocki hamulcowe tylne 400 zł
Sprzęgło kompletne 1100 zł
Reflektor przedni 330 zł

Subaru Forester drugiej generacji (2002-2008) Fot. Newspress
Subaru Forester trzeciej generacji (od 2008) Fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA