Na co zwrócić uwagę wybierając morski terminal kontenerowy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wybór terminalu kontenerowego przez klientów zależy w dużej mierze od położenia portu morskiego oraz armatorów, którzy kierują tam swoje statki/kontenery. Nie mniej jednak innymi ważnymi elementami, które mają wpływ na taki wybór są bez wątpienia różnorodność oraz jakość usług np. usługi dodatkowe, takie jak: sortowanie, konsolidacja, paletyzacja, oklejanie ładunków lub inne operacje uszlachetniania towaru.
REKLAMA
Do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura w postaci magazynów, dróg dojazdowych, odpowiedniej wielkości placów składowych i wykwalifikowany personel. Dlatego terminale inwestują dzisiaj zarówno w sprzęt przeładunkowy (typu dźwigi Liebher, nowe suwnice, itd.), sprawne systemy operacyjne (jak Tideworks), dokładne procedury postępowania w obsłudze klientów (np. rejestracja zleceń, kwotowanie zleceń nietypowych, obsługa reklamacji) i przede wszystkim w pracowników m.in. poprzez dopasowany system szkoleń oraz możliwość podnoszenia kwalifikacji.
Współpraca ze spedycją
Stale rosnące wymagania rynkowe, powodują, że terminale powinny starać się aby standardy obsługi spełniały oczekiwania klientów, którymi poza armatorami są spedytorzy. To także oni w dużej mierze mają wpływ na poprawianie jakości usług w terminalu przeładunkowym.
Priorytetem dla wielu terminali jest skracanie czasu operacji przeładunkowych statków. Np. w BCT dzisiaj jest to ok. 30 przeładowanych kontenerów przez 1 suwnicę/godzinę, a do końca roku wydajność ta zwiększy się do 35 ruchów.
REKLAMA
Druga kwestia to skracanie czasu obsługi ciągników trasowych, który standardowo wynosi około 25-30 minut (od momentu wjazdu do wyjazdu przez bramę). Ponadto zarządzający terminalami starają się tworzyć najbardziej optymalne rozwiązania ułatwiające dowóz i wywóz kontenerów koleją – aktualnie z portu Gdynia jest kilka połączeń kolejowych dziennie opuszczających terminal kontenerowy.
Wyróżnikiem jakości usług terminalu jest, oprócz szybkości obsługi przeładunków na statkach kontenerowych, obsługa ładunków nietypowych, a także zapewnienie bezpieczeństwa powierzonego do obsługi terminalowi towaru.
Nie mniejszą wagę przywiązuje do ułatwienia komunikacji i kontaktów z klientami, co realizowane powinno być m.in. poprzez:
- utrzymywanie stałego i bezpośredniego kontaktu z klientami,
- szybką reakcję na wszelkie problemy zgłaszane przez klientów,
- wprowadzenie specjalnego systemu obsługi reklamacji, aby szybko i sprawnie były rozpatrywane w zależności od rodzaju reklamacji,
- wszechstronną i jasno sprecyzowaną pomoc w poznaniu procedur związanych z obsługą portową,
- ofertę technologii przeładunku skierowanych do szerokiego wachlarza rozmaitych ładunków, nie tylko kontenerów.
Terminal powinien pracować 7 dni w tygodniu przez całą dobę, aby obsługiwać ładunki importowane i eksportowane drogą morską na bieżąco oraz nie powodować zatorów przeładunkowych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA