REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audi 80: sprawdzanie ciśnienia sprężania i popychaczy hydraulicznych

Robert Kuśpiel
Sprawdzanie ciśnienia sprężania i popychaczy hydraulicznych w Audi 80.
Sprawdzanie ciśnienia sprężania i popychaczy hydraulicznych w Audi 80.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie ciśnienia sprężania pozwoli nam na ocenę stanu naszego silnika. Przy okazji wykonamy kontrolę popychaczy hydraulicznych w Audi 80.

Chcąc sprawdzić kondycję naszego silnika nie musimy udawać się do wyspecjalizowanego warsztatu. Wystarczy przeprowadzić sprawdzanie ciśnienia sprężania. Wykonując taką próbę jesteśmy w stanie ocenić, czy zawory lub tłoki są zdolne do dalszej eksploatacji lub już są zużyte. Taki test pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie czy silnik kwalifikuje się do wymiany bądź naprawy.

REKLAMA

REKLAMA

Będzie nam potrzebny do tego manometr. Nie jest to zbyt duży wydatek, można go kupić za ok. 40zł. Ceny są bardzo zróżnicowany i trudno podać zakres. Podczas pomiaru należy zwrócić szczególną uwagę na różnice ciśnień pomiędzy cylindrami. Nie powinna być większa niż 0.3Mpa. W przeciwnym wypadku jest to znak, że uszkodzone są zawory, zużyte pierścienie tłokowe lub same cylindry.

Zobacz też: Audi 80: wymiana filtra powietrza i paliwa

Ciśnienie powinno się mieścić w granicach 1 – 1.3Mpa a dla silnika 1.3 0.8 – 1.1 MPa. Dopuszczalne zużycie jednostki do granica 0.75Mpa a dla silnika 1.3 – 0.65Mpa. Do przeprowadzenia wiarygodnej próby silnik musi być nagrzany. Wykręcamy wszystkie świece zapłonowe i montujemy manometr w miejscu świecy. Teraz będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

REKLAMA

Podczas gdy my będziemy odczytywać wartości podawane przez przyrząd, nasz pomocnik powinien trzymać wciśnięty pedał gazu i obracać rozrusznikiem przez ok. 5 sekund. Zapisujemy wartości ciśnienia i przechodzimy do kolejnego cylindra. Na koniec porównujemy odczytane wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi 80: wymiana płynu chłodniczego

Przechodzimy do sprawdzenia popychaczy hydraulicznych. Tutaj nie bez znaczenia pozostaje rok produkcji naszego auta. Od września 1985 wszystkie silniki z wyjątkiem 1.3 – 60km mają na wyposażeniu hydrauliczne popychacze. W związku z tym nie ma potrzeby wykonywania operacji regulowania luzu zaworów. Chcąc dokonać kontroli musimy nagrzać silnik. Zostawiamy go na luzie do momentu aż włączy się wentylator chłodnicy.

Teraz przez ok. 2 sekundy utrzymujemy stałe obroty silnika – 2500obr/min. W przypadku stwierdzenia braku poprawy (głośna praca popychaczy) wyłączamy silnik i demontujemy pokrywę głowicy. Następnie obracamy wałek rozrządu tak, żeby obie krzywki w sprawdzanym cylindrze były skierowane do góry. Robimy to za pomocą klucza nasadowego zamocowanego na kole pasowym. Zachowujemy ruch zgodny ze wskazówkami zegara.

Za pomocą drewnianego klina naciskamy popychacz. W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu musimy go wymienić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA