Będą nowe przepisy o pojazdach nienormatywnych
REKLAMA
REKLAMA
Projekt trafił do sejmu i 8 czerwca odbyło się pierwsze czytanie. Rząd zdecydował się na zmiany po licznych wnioskach zgłaszanych przez organy wydające zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych, jak i przez firmy ubiegające się o ich wydanie. Dodatkowo przepisy regulujące te kwestie znajdują się w pięciu odrębnych ustawach dotyczących dróg publicznych, samorządów terytorialnych, służb celnych i skarbowych.
REKLAMA
Projekt ustawy dokonuje zmiany w podziale tych kompetencji, stwarzając możliwość wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych przez organy uprawnione dotychczas: Starostę, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, naczelnika urzędu celnego, jak również wprowadza możliwość wydawania ich przez zarządcę drogi oraz prezydenta miasta na prawach powiatu.
Przede wszystkim projekt ustawy wprowadza do ustawy Prawo o ruchu drogowym pełną definicję pojazdu nienormatywnego oraz pilota.
Zdefiniowany został pilot jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację utrudnień w ruchu drogowym w czasie przejazdu pojazdu.
W ten sposób projekt ustawy określa uprawnienia pilota do pilotowania pojazdów.
Osoba będąca pilotem pojazdu nienormatywnego będzie musiała ukończyć szkolenie organizowane przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. W tym celu projekt ustawy zmienia obecne brzmienie ustawy, przez dodanie do katalogu osób objętych szkoleniem, również pilota.
Nowe zasady przy przewozie drewna
REKLAMA
Przepisy projektu dodają ust. 15 i 16 w art. 61 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które wprowadzają przy przewozie drewna zasadę ustalania rzeczywistej masy całkowitej pojazdu na podstawie iloczynu jego objętości i normatywnej gęstości właściwej dla danego drewna.
Nowe przepisy ustalają delegację dla ministrów właściwych do spraw: środowiska i gospodarki w porozumieniu z ministrem do spraw transportu do wydania przepisów wykonawczych.
Delegacja ma na celu określenie parametrów gęstości drewna w zależności od jego gatunku, rodzaju oraz postaci w jakiej jest przewożone (uwzględniając w szczególności gatunki drewna mające zastosowanie w przemyśle i budownictwie).
Wydany akt wykonawczy pozwoli na ustalanie rzeczywistej masy całkowitej przewożonego drewna na podstawie jego objętości określonej przy jego załadunku. Takie rozwiązanie ułatwi przewoźnikom kalkulację możliwości transportowych, jak i właściwe załadowanie pojazdów odpowiednio do parametrów technicznych, tak aby przedmiotem wykroczeń popełnianych przez przewoźników nie były przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi.
Jednocześnie rozwiązanie to ograniczy negatywny wpływ przewozu drewna pojazdami nienormatywnymi na stan techniczny nawierzchni dróg publicznych, po których przewóz drewna się odbywa.
Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (stan na I półrocze 2009 r.) wynika, że GDDKiA wydała w: 2007 r. – 23 400 szt.,2008 r. – 30 721 szt., I półrocze 2009 r. – 17 789 szt.zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Dane te wskazują, iż w 2008 r. wzrosła ilość wydanych zezwoleń o 31 proc. w odniesieniu do 2007 r.
Natomiast ilość wydanych zezwoleń w I półroczu 2009 r. może wskazywać na dalszy ich wzrost o 16 proc. w odniesieniu do 2008 r.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA