Samochodowy Supertest Ekonomii 2011 finał
REKLAMA
REKLAMA
W finale VIII Superstartu Ekonomii wystartowało 12 pojazdów w tym: pięć zasilanych olejem napędowym (5,14 zł/litr) oraz siedem wykorzystujących gaz ziemny CNG (2,60 zł/m3). Pojazdy zatankowane do pełna miały przejechać trzystukilometrową trasę (Warszawa – Puławy – Radom – Warszawa). Pojazdy zasilane gazem ziemnym przejechały trasę nieco dłuższą ze względu na tankowanie CNG w czasie wyścigu.
REKLAMA
Trasę charakteryzowało niezwykłe zróżnicowanie – Pierwszy odcinek wyścigu stanowiła droga wojewódzka 801, której nawierzchnia miejscami była bardzo dziurawa. Na trasie 801 nie zabrakło znacznych ograniczeń prędkości we wsiach i miasteczkach. Poza Warszawą natężenie ruchu było niewielkie.
Zobacz też: Volvo odróżni łosia od sarny
REKLAMA
Następny odcinek stanowiła wyremontowana droga krajowa numer 12 prowadząca do Radomia, tam natężenie ruchu na ok 60-cio kilometrowym odcinku nie zezwalało na bezpieczny manewr wyprzedzania. Kolejne 80 kilometrów trasy stanowiła dwujezdniowa, komfortowa droga krajowa numer 7. Natomiast ostatnie 30 kilometrów charakteryzowała jazda miejsca z częstymi zatrzymaniami.
Korzystne warunki na drodze i charakterystyka trasy sprzyjały uzyskiwaniu dobrych wyników spalania. Niektóre przeszły najśmielsze oczekiwania. Najniższe zużycie paliwa zarejestrowano u kierowcy Fiata Pandy 1,2 Natural Power (3,03 m3/100 km i Skody Octavii GreenLine 1,6 TDI (1,89 l/100 km). Fiat Panda na długości całej trasy zużył 9,14 m3 gazu ziemnego, o wartości niewiele ponad 23 zł. Skoda zużyła 5,72 l oleju napędowego za ok. 29zł.
Zobacz też: Ranking najbardziej niezawodnych SUV-ów
Zaskakujący jest fakt iż w obu przypadkach wyniki zostały poprawione, w stosunku do danych zużycia paliwa podawanych przez producenta. Wojciech Morawiec w Fiacie zmniejszył zużycie do 53% katalogowych, a Piotr Kwapiszewski w Skodzie do 50%.
REKLAMA
Nie należy zapominać o innych uczestnikach. Kierowca Opla Zafiry 1.6 Eco Flex Turbo zużył 3,12 m3/100 km, a Volkswagen Passat Eco Fuel 1,4 TSI zadowolił się 3,44 m3 gazu CNG na 100 km. W obu przypadkach wyniki zostały poprawione wobec ubiegłorocznych o wartość około jednego metra sześciennego gazu ziemnego na 100 km.
Kolejne wyniki były lepsze od rezultatu ubiegłorocznego zwycięzcy w kategorii samochodów zasilanych olejem napędowym: 2,85 l/100 km Alfy Romeo MiTo 1,6 JTDM i 3,34 Fiata 500 1.3 Multijet. Andrzej Dąbrowski – zwycięzca z przed kilku lat, tym razem jadąc Peugeot’em 308 1.6 e-HDI uzyskał wynik 3,48 l/100km. Wielkie zainteresowanie wzbudził kierowca Mitsubishi ASX jako jedyny reprezentant samochodu z segmentu crossover.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA