REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma prowadzący obrót towarami strategicznymi

Monika Olesińska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co to są towary strategiczne? Czy konieczne jest pozwolenie? Jakie grożą kary za nieprzestrzeganie przepisów? - o tym w artykule Moniki Olesińskiej z DHL Global Forwarding.

Czym są towary o znaczeniu strategicznym dokładnie definiuje Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa wymienia:

  • produkty podwójnego zastosowania czyli:
  • produkty, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych;
  • wszystkie towary o charakterze niewybuchowym, które mogą być użyte do produkcji broni jądrowej, jak i w jakikolwiek sposób do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego

Szczegółowy wykaz towarów znajduje się w Rozp. Rady WE 428/2009 z 5 maja 2009 r. ustanawiającym wspólnotowy system kontroli eksportu produktów i technologii podwójnego zastosowania - Dz. Urz. UE Nr L 134/1.

  • uzbrojenie - broń, amunicję, materiały wybuchowe, wyroby, ich części i technologie określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wykazu uzbrojenia, na obrót, którym wymagane jest zezwolenie ( Dz. U 47 poz 241 z 1 lutego 2011 )

Towary określone w wyżej wymienionych aktach prawnych wymagają uzyskania zezwolenia na obrót. Przypomnieć należy, iż poza niewielkimi wyjątkami, reżimem kontrolnym objęty jest eksport towarów o znaczeniu strategicznym.

REKLAMA

Ponadto w zależności od bieżącej sytuacji geopolitycznej mogą pojawiać się kraje, na które zostaje nałożone międzynarodowe embargo (np. Iran, Libia) wtedy następuje częściowy lub całkowity zakaz obrotu towarowego z takimi państwami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to oznacza w praktyce dla przedsiębiorcy mającego zamiar dokonać wywozu towarów o znaczeniu strategicznym?

Pozwolenie na wywóz

Przedsiębiorca, który chce dokonać wywozu towarów o znaczeniu strategicznym musi bezwzględnie uzyskać zezwolenie na dokonanie takich czynności z Ministerstwa Gospodarki.
Takie zezwolenie zobowiązani są także uzyskać inni przedsiębiorcy biorący udział w łańcuchu dostaw ( m.in. przewoźnicy, oraz ich umocowani reprezentanci w sprawach celnych, czyli tzw. zgłaszający).

Warto pamiętać, że nie każdy podmiot może zwrócić się z wnioskiem o uzyskanie takiego zezwolenia do Ministerstwa Gospodarki. Zgodnie z postanowieniami wyżej wymienionej Ustawy, wnioskodawcą, ubiegającym się o uzyskanie zezwolenia może być tylko osoba fizyczna lub prawna posiadająca wewnętrzny system kontroli i zarządzania obrotem towarami o znaczeniu strategicznym (WSK) legitymująca się posiadaniem ważnego certyfikatu.

Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość uczestniczenia w obrocie towarami o znaczeniu strategicznym wyłącznie podmiotom posiadającym niezbędną przedmiotowa wiedzę, oraz specjalne, wewnętrzne systemy organizacyjne - swoiste "ISO" w zakresie regulacji prawnych i systemów obsługi przesyłek zawierających towary strategiczne.

Eksporterzy często nie posiadają wystarczających danych technicznych tj. parametry, zastosowanie, typ materiału itp. produktów przeznaczonych do procedur wywozowych. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż nawet za nieświadomy obrót towarami strategicznymi grożą sankcje. Zgodnie z art. 33 Ustawy „Kto dokonuje obrotu bez zezwolenia lub, chociażby nieumyślnie, wbrew warunkom określonym w zezwoleniu, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.”

Współpracuj z doświadczonym spedytorem

Podjęcie czynności w związku z obrotem towarami strategicznymi z podmiotem, który nie posiada należytego doświadczenia, może kosztować nie tylko opóźnienie w dostawie czy utratę towaru, ale także karę wieloletniego więzienia (znane są już w naszej rzeczywistości prawnej przypadki takich orzeczeń sądowych - zarówno wobec eksporterów, jaki zgłaszających).

Firma spedycyjna, które posiada certyfikat WSK ma możliwość obsługi spedycyjnej towarów o znaczeniu strategicznym a poprzez to uczestnictwa w łańcuchu dostaw towarów strategicznych, zgodnie z ustawą z 29 listopada 2000r. Dzięki doświadczeniu oraz wyszkolonym pracownikom dokonuje wielu odpraw celnych tego typu towarów rocznie.

Jest także w stanie bezbłędnie rozpoznać towar strategiczny, a tym samym zapobiec potężnym konsekwencjom karnym mogącym trwale zaważyć na przyszłości zarówno firmy jak i osób z nią związanych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA