REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma prowadzący obrót towarami strategicznymi

Monika Olesińska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co to są towary strategiczne? Czy konieczne jest pozwolenie? Jakie grożą kary za nieprzestrzeganie przepisów? - o tym w artykule Moniki Olesińskiej z DHL Global Forwarding.

Czym są towary o znaczeniu strategicznym dokładnie definiuje Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa wymienia:

  • produkty podwójnego zastosowania czyli:
  • produkty, włącznie z oprogramowaniem i technologią, które mogą być stosowane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych;
  • wszystkie towary o charakterze niewybuchowym, które mogą być użyte do produkcji broni jądrowej, jak i w jakikolwiek sposób do wspomagania wytwarzania broni jądrowej lub innych urządzeń do wybuchu jądrowego

Szczegółowy wykaz towarów znajduje się w Rozp. Rady WE 428/2009 z 5 maja 2009 r. ustanawiającym wspólnotowy system kontroli eksportu produktów i technologii podwójnego zastosowania - Dz. Urz. UE Nr L 134/1.

  • uzbrojenie - broń, amunicję, materiały wybuchowe, wyroby, ich części i technologie określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wykazu uzbrojenia, na obrót, którym wymagane jest zezwolenie ( Dz. U 47 poz 241 z 1 lutego 2011 )

Towary określone w wyżej wymienionych aktach prawnych wymagają uzyskania zezwolenia na obrót. Przypomnieć należy, iż poza niewielkimi wyjątkami, reżimem kontrolnym objęty jest eksport towarów o znaczeniu strategicznym.

REKLAMA

Ponadto w zależności od bieżącej sytuacji geopolitycznej mogą pojawiać się kraje, na które zostaje nałożone międzynarodowe embargo (np. Iran, Libia) wtedy następuje częściowy lub całkowity zakaz obrotu towarowego z takimi państwami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to oznacza w praktyce dla przedsiębiorcy mającego zamiar dokonać wywozu towarów o znaczeniu strategicznym?

Pozwolenie na wywóz

Przedsiębiorca, który chce dokonać wywozu towarów o znaczeniu strategicznym musi bezwzględnie uzyskać zezwolenie na dokonanie takich czynności z Ministerstwa Gospodarki.
Takie zezwolenie zobowiązani są także uzyskać inni przedsiębiorcy biorący udział w łańcuchu dostaw ( m.in. przewoźnicy, oraz ich umocowani reprezentanci w sprawach celnych, czyli tzw. zgłaszający).

Warto pamiętać, że nie każdy podmiot może zwrócić się z wnioskiem o uzyskanie takiego zezwolenia do Ministerstwa Gospodarki. Zgodnie z postanowieniami wyżej wymienionej Ustawy, wnioskodawcą, ubiegającym się o uzyskanie zezwolenia może być tylko osoba fizyczna lub prawna posiadająca wewnętrzny system kontroli i zarządzania obrotem towarami o znaczeniu strategicznym (WSK) legitymująca się posiadaniem ważnego certyfikatu.

Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość uczestniczenia w obrocie towarami o znaczeniu strategicznym wyłącznie podmiotom posiadającym niezbędną przedmiotowa wiedzę, oraz specjalne, wewnętrzne systemy organizacyjne - swoiste "ISO" w zakresie regulacji prawnych i systemów obsługi przesyłek zawierających towary strategiczne.

Eksporterzy często nie posiadają wystarczających danych technicznych tj. parametry, zastosowanie, typ materiału itp. produktów przeznaczonych do procedur wywozowych. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż nawet za nieświadomy obrót towarami strategicznymi grożą sankcje. Zgodnie z art. 33 Ustawy „Kto dokonuje obrotu bez zezwolenia lub, chociażby nieumyślnie, wbrew warunkom określonym w zezwoleniu, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.”

Współpracuj z doświadczonym spedytorem

Podjęcie czynności w związku z obrotem towarami strategicznymi z podmiotem, który nie posiada należytego doświadczenia, może kosztować nie tylko opóźnienie w dostawie czy utratę towaru, ale także karę wieloletniego więzienia (znane są już w naszej rzeczywistości prawnej przypadki takich orzeczeń sądowych - zarówno wobec eksporterów, jaki zgłaszających).

Firma spedycyjna, które posiada certyfikat WSK ma możliwość obsługi spedycyjnej towarów o znaczeniu strategicznym a poprzez to uczestnictwa w łańcuchu dostaw towarów strategicznych, zgodnie z ustawą z 29 listopada 2000r. Dzięki doświadczeniu oraz wyszkolonym pracownikom dokonuje wielu odpraw celnych tego typu towarów rocznie.

Jest także w stanie bezbłędnie rozpoznać towar strategiczny, a tym samym zapobiec potężnym konsekwencjom karnym mogącym trwale zaważyć na przyszłości zarówno firmy jak i osób z nią związanych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA