REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ford Focus MK1: kontrola układu chłodzenia

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać przeglądu układu chłodzenia. Dodatkową czynnością, którą wykonamy będzie wymiana płynu chłodniczego w Fordzie Focusie Mk1.

Ford Focus Mk1: czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy

Prawidłowa widoczność jest bardzo ważna podczas jazdy o każdej porze dnia. W poradniku tym pokażemy jak zadbać o wycieraczki i spryskiwacze w Focusie MK1.

Samochodem do Bułgarii

Przed wyjazdem do Bułgarii należy wiedzieć, jakie wyposażenie samochodu jest wymagane przez władze, znać ograniczenia prędkości oraz wysokości kar za przewinienia drogowe. W Bułgarii obowiązuje system winietek – czyli naklejek na szyby, które pozwalają na czasowe poruszanie się po drogach.

Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Uruchamianie samochodu na tzw „popych” lub na holu może wiązać się z usterką, która będzie nas kosztować więcej niż wymiana akumulatora i zamówienie taksówki do pracy. Czasem warto zastanowić się, czy ryzykować.

REKLAMA

Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opony niskoprofilowe coraz częściej montowane są nawet w samochodach popularnych – klasy średniej. Niższy bok opony zdecydowanie poprawia wygląd auta, ale nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie, komfort i trwałość zawieszenia. Czy w ostatecznym rozrachunku opony niskoprofilowe mają więcej zalet czy wad?

Kompendium: wypożyczalnie aut. Jak wypożyczyć auto, jakie są formalności, na co uważać przy wyborze wypożyczalni?

Nieważne, czy jedziemy na wakacje, czy w celach biznesowych, wypożyczenie auta na miejscu to doskonały sposób na zachowanie mobilności i niezależności od lokalnej komunikacji publicznej. Nie jest to jednak usługa tania, często wymaga też dużej ostrożności, zarówno przy wyborze wypożyczalni jak i przy załatwianiu formalności.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

REKLAMA

Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika to bardzo ważne elementy techniki jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Podpowiadamy, jak prawidłowo obchodzić się z zimnym silnikiem na mrozie.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

Drifting

Podsterowność

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Poślizg niekontrolowany w zimie

Poślizg niekontrolowany, czyli wywołany różnymi przyczynami, całkowicie bez woli kierowcy, ma najlepsze warunki do zaistnienia zimą. Nawierzchnie dróg są wówczas bardzo często śliskie, poryte ubitym śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub, w najgorszym przypadku – lodem pokrytym świeżo spadłym sypkim śniegiem.

Poślizg niekontrolowany

Poślizg niekontrolowany jest przyczyną licznych wypadków drogowych. Ma miejsce wówczas, kiedy kierowca traci całkowicie kontrolę nad pojazdem i nie jest w stanie przeciwdziałać jego zachowaniu. Jego powodem jest utrata przyczepności wszystkich kół, lub przynajmniej kół przednich.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Poślizg kontrolowany w samochodach z napędem na tylną oś jest ze wszystkich poślizgów najłatwiejszy do zainicjowania, ponieważ do zerwania przyczepności kół wystarczy szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Poślizg kontrolowany, czyli taki w którym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad swoim pojazdem, jest w przypadku samochodów ze stałym napędem na obie osie bardzo trudny do wykonania.

Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Poślizg kontrolowany w aucie z napędem na przednią oś polega na tym, aby w odpowiednim momencie zerwać przyczepność tylnych kół do drogi, jednocześnie nie zrywając przyczepności kół przednich.

Poślizg kontrolowany

Z poślizgiem kontrolowanym mamy do czynienia wówczas, gdy kierowca dla osiągnięcia konkretnego celu zrywa przyczepność kół do drogi. W niektórych sytuacjach umiejętne wykorzystanie tendencji pojazdu do zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchni jest bardzo pożyteczne.

Poślizg

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.

Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy jest przyczepność opon do drogi. Zależy od niej zarówno długość drogi hamowania jak i zdolność do pokonywania zakrętów oraz możliwość przyspieszania.

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Jak ruszać z miejsca i przyspieszać podczas jazdy aby oszczędzać paliwo?

Początkującego kierowcę łatwo rozpoznać po dużej ilości gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Taki styl jazdy bardzo podnosi zużycie paliwa. Jak zatem ruszać i przyspieszać, aby oszczędzać paliwo? W końcu płynna jazda to jeden z najważniejszych elementów ecodrivingu.

Gołoledź: czym jest, kiedy występuje. Jak gołoledź wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Wśród niebezpieczeństw, czyhających na drogach na kierowcę, gołoledź i tzw. "śliskość pośniegowa" należą do najgroźniejszych. Przed poślizgiem na takiej nawierzchni nie uchronią nas nawet najlepsze opony zimowe.

Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy.

Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Uprzywilejowanymi w ruchu drogowym są pojazdy sygnalizujące swoje uprawnienia za pomocą czerwonych i/lub niebieskich świateł migających oraz sygnału dźwiękowego. Często są to prywatne auta VIPów, np. korpusu dyplomatycznego, policji, Biura Ochrony Rządu, czy ambulanse pogotowia ratunkowego.

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Droga hamowania jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących niejednokrotnie o życiu lub śmierci kierowcy, jego pasażerów oraz postronnych osób. Do licznych wypadków dochodzi tylko dlatego, że kierowcy nie zdają sobie sprawy z jej długości. Istnieją dwa rodzaje drogi hamowania: teoretyczna i rzeczywista. Jaka jest różnica i jak wpływa na nasze bezpieczeństwo?

Samodzielna zamiana kół – czy można to zrobić samemu, czy lepiej jechać do warsztatu? Jak samemu zmienić koła?

Wieku kierowców wykonuje proste czynności serwisowe na własna rękę w przydomowym garażu lub pod chmurką na parkingu. Czy „domowym sposobem” można wymienić koła, czy to opłacalnie i przede wszystkim bezpieczne? Rozpatrzmy wszystkie za i przeciw.

Jak wybrać warsztat wulkanizacyjny? Jak powinien być wyposażony dobry warsztat wulkanizacyjny i jakie usługi powinien oferować?

Wybierając warsztat w którym wymieniamy opony – lub całe koła – nie zawsze opłaca się kierować jedynie dobrą ceną. Jeśli chcemy mieć pewność, że wszystko zostało zrobione zgodnie ze sztuką i nasz samochód będzie bezpieczny warto sprawdzić jak wyposażony jest warsztat wulkanizacyjny i czy wulkanizator naprawdę wie co robi.

Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Coraz częściej zamiast samych opon kierowcy decydują się na komplet sezonowych kół, a wtedy rodzi się kolejny dylemat. Jakie felgi wybrać: klasyczne stalowe czy jednak lekkie i ładne aluminiowe i w końcu... Czy felgi aluminiowe nadają się do jazdy w zimie?

Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Nadmierna szybkość to najczęstszy w policyjnych raportach główna przyczyna wypadków. Choć innych przyczyn wypadków zawsze też jest wiele, zmniejszenie szybkości zawsze daje nam więcej czasu na reakcję. Czym jednak jest sama szybkość, jakie są jej rodzaje i jak tak naprawdę wpływa na bezpieczeństwo?

Czy wiesz jakie kupić auto za 10 tysięcy złotych?

Auto wcale nie musi kosztować majątku. Pod warunkiem, że nasze wymagania nie będą zbyt wielkie. Oto propozycja kilku aut za 10 tysięcy złotych.

Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Przy kupnie nowych felg trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozstawie śrub montażowych. Kolejny ważny parametr to ET, czyli osadzenia. Jeśli o nim zapomnimy może się okazać, ze opona ociera o kolumnę zawieszenia albo całe koło wystaje poza obrys auta. ET możemy jednak w pewnym stopniu korygować.

Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Kiedy najczęściej złamiemy gumę? Oczywiście podczas wyjazdów – czyli wtedy kiedy o problemach wolelibyśmy nie myśleć. Dlatego warto sprawdzić jak wygląda nasz komplet podstawowych narzędzi. Chodzi o prawdziwe minimum: lewarek, klucz do kół i uniwersalny śrubokręt.

Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Zamiast 9 kilogramów gumy i stali 200-gramowy pojemnik z pianką i elektryczna pompka do kół. Zestawy do naprawy przebitej opony coraz częściej stanowią standardowe wyposażenie auta. Czy takie rozwiązanie się sprawdza? Jakie ma wady i zalety?

Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

Polskie przepisy dopuszczają jazdę z różnymi oponami na poszczególnych osiach pojazdu. To daje kierowcy możliwość wymiany opon/kół stopniowo – parami. Warsztaty wulkanizacyjne patrzą na taką formę „oszczędzania” bardzo nieprzychylnie. Dlaczego? Czy chodzi tylko o sprzedanie nam od razu czterech opon?

Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego to jedna z czynności, którą musimy wykonywać regularnie. W poradniku tym pokażemy jak samemu przeprowadzić wymianę oleju silnikowego w modelu Focus MK1.

Ford Focus MK1: pomiar ciśnienia sprężania

Wykonanie ciśnienia sprężania pozwala na uzyskanie wiarygodnej informacji dotyczącej stanu technicznego naszego silnika. Oto opis jak wykonać to samemu.

Czy wiesz jak dopełnić formalności przy zakupie auta używanego w Polsce?

Kupno samochodu używanego w Polsce jest bardzo proste i wymaga właściwie tylko wizyty w urzędzie skarbowym i dzielnicy lub gminy. Sprawdź, jakie zarejestrować używane auto.

Czy wiesz jak wymienić wycieraczki?

Wycieraczki warto wymieniać regularnie, nawet raz do roku. Ich poprawne działanie wpływa na nasze bezpieczeństwo. Poniżej krok po kroku opisuję, jak wymienić wycieraczki w samochodzie.

Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Szum opon może stanowić nawet 1/3 niechcianych dźwięków docierających do uszu pasażerów w kabinie auta. Dobór odpowiednich opon może zmniejszyć natężenie nieprzyjemnych dźwięku nawet o 3-4 dB. Dla ludzkiego ucha to duża różnica – 3 dB mniej to blisko dwukrotnie ciszej!

Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

REKLAMA