REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy wiesz jak tankować na stacjach samoobsługowych?

Tankowanie na samoobsługowych stacjach jest proste i łatwo można się go nauczyć. Krok po kroku wyjaśniam jak korzystać z samoobsługowych stacji paliw.

Czy wiesz jak wybrać dobrą żarówkę samochodową?

Na rynku dostępnych jest mnóstwo żarówek samochodowych. Podpowiadam jak wybrać najlepszą.

Ford Mondeo MK3: wymiana rozrusznika

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany rozrusznika w Fordzie Mondeo MK3, czyli trzeciej generacji.

Ford Mondeo MK3: wymiana alternatora

W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Fordzie Mondeo trzeciej generacji.

REKLAMA

Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Fordzie Mondeo trzeciej generacji. Jest to jedna z podstawowych czynności, które warto wykonywać samemu. Czynność wymiany oleju jest prosta i pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Ford Mondeo MK3: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

W poradniku tym przedstawimy wymianę płynu hamulcowego w Fordzie Mondeo Mk3 oraz przeprowadzimy przegląd całego układu, który określi nam jego autentyczny stan.

Ford Mondeo MK3: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia

Układ kierowniczy i zawieszenie odgrywają bardzo dużą role w naszym aucie. Wszelkie usterki przekładają się na jakość prowadzenia naszego Mondeo. Oto, jak przeprowadzić kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia w Fordzie Mondeo Mk3.

Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę skrzyni biegów w Fordzie Mondeo Mk3. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju i uzupełnimy ewentualne braki.

REKLAMA

Ford Mondeo MK3: wymiana świec zapłonowych

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. Większość kierowców aut z silnikiem benzynowym zapomina o ich istnieniu. Poniżej opis jak prawidłowo wykonać taką wymianę.

Ford Mondeo MK3: kontrola układu chłodzenia

W poradniku tym pokażemy jak sprawdzić stan układu chłodzenia w Fordzie Mondeo Mk3. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi. Wystarczy chwila czasu i przejdziemy przez wszystkie punkty kontrolne.

Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

Regularna wymiana filtru paliwa jest szczególnie ważna w silniku Diesla. Czytając ten opis dowiesz się jak dokonać wymiany w jednostce benzynowej i wysokoprężnej w Fordzie Mondeo Mk3.

Ford Focus MK1: wymiana wszystkich żarówek

W poradniku tym pokażemy jak wymienić żarówki w Fordzie Focusie MK1. Warto wiedzieć jak to zrobić zawczasu, niż uczyć się podczas nocnej wymiany na trasie przy deszczowej pogodzie.

Ford Focus MK1: wymiana tarcz hamulcowych

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić tarcze hamulcowe w Fordzie Focus Mk1.

Ford Focus MK1: wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe to kolejny element, który możemy wymienić we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe w Fordzie Focus Mk1.

Ford Focus MK1: wymiana płynu i odpowietrzenie układu hamulcowego

W poradniku tym pokażemy jak wymienić płyn hamulcowy w Fordzie Focusie Mk1. Nie jest to trudne zadanie i bez problemu poradzimy sobie z nim we własnym zakresie.

Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego

Sprawne i bardzo dobre hamulce są konieczne w każdym aucie. Oto opis krok po kroku jak dokonać kontroli układu hamulcowego w Fordzie Focus Mk1.

Ford Focus MK1: wymiana wahacza i kolumny McPhersona

Uszkodzony wahacz w Fordzie Focus Mk1 powoduje zazwyczaj ściąganie auta i niekontrolowane ruchy kierownicą. Podobne objawy towarzyszą usterkom kolumny McPhersona.

Ford Focus MK1: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Nienaganny stan zawieszenia i układu kierowniczego zapewnia nam odpowiednie bezpieczeństwo jak i komfortową jazdę. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać przeglądu zawieszenia i układu kierowniczego w Fordzie Focus Mk1.

Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli półosi napędowych i skrzyni biegów. Cała operacja nie jest trudna oraz nie wymaga od nas dużego doświadczenia.

Ford Focus MK1: kontrola układu wydechowego

Poprawna praca układu wydechowego zapewnia dobre odprowadzenie spalin, cichą pracę auta oraz uczucie komfortu. W poradniku tym pokażemy jak skontrolować układ wydechowy w Fordzie Focusie Mk1.

Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

Przegląd układu zapłonowego jest często pomijany przez wielu użytkowników. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny element w każdym aucie. Oto opis jak dokonać takiego przeglądu w Fordzie Focusie Mk1.

Ford Focus MK1: kontrola i wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie pompie paliwa w Focusie MK1. Pokażemy jak przeprowadzić kontrolę oraz ewentualną wymianę w silniku benzynowym.

Ford Focus MK1: wymiana filtru paliwa i powietrza

Regularna wymiana filtrów to podstawa w utrzymaniu odpowiedniego stanu technicznego naszego Forda Focusa Mk1. W poradniku tym dowiesz się jak samemu to zrobić.

Ford Focus MK1: naprawa wentylatora i wymiana przewodów układu chłodzenia

Uszkodzony wentylator jest już poważną usterką. Oto jak sobie poradzić z jego awarią w Fordzie Focus Mk1. Dodatkowo wymienimy też przewody układu chłodzenia.

Ford Focus MK1: kontrola układu chłodzenia

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać przeglądu układu chłodzenia. Dodatkową czynnością, którą wykonamy będzie wymiana płynu chłodniczego w Fordzie Focusie Mk1.

Ford Focus Mk1: czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy

Prawidłowa widoczność jest bardzo ważna podczas jazdy o każdej porze dnia. W poradniku tym pokażemy jak zadbać o wycieraczki i spryskiwacze w Focusie MK1.

Samochodem do Bułgarii

Przed wyjazdem do Bułgarii należy wiedzieć, jakie wyposażenie samochodu jest wymagane przez władze, znać ograniczenia prędkości oraz wysokości kar za przewinienia drogowe. W Bułgarii obowiązuje system winietek – czyli naklejek na szyby, które pozwalają na czasowe poruszanie się po drogach.

Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Uruchamianie samochodu na tzw „popych” lub na holu może wiązać się z usterką, która będzie nas kosztować więcej niż wymiana akumulatora i zamówienie taksówki do pracy. Czasem warto zastanowić się, czy ryzykować.

Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opony niskoprofilowe coraz częściej montowane są nawet w samochodach popularnych – klasy średniej. Niższy bok opony zdecydowanie poprawia wygląd auta, ale nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie, komfort i trwałość zawieszenia. Czy w ostatecznym rozrachunku opony niskoprofilowe mają więcej zalet czy wad?

Kompendium: wypożyczalnie aut. Jak wypożyczyć auto, jakie są formalności, na co uważać przy wyborze wypożyczalni?

Nieważne, czy jedziemy na wakacje, czy w celach biznesowych, wypożyczenie auta na miejscu to doskonały sposób na zachowanie mobilności i niezależności od lokalnej komunikacji publicznej. Nie jest to jednak usługa tania, często wymaga też dużej ostrożności, zarówno przy wyborze wypożyczalni jak i przy załatwianiu formalności.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika to bardzo ważne elementy techniki jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Podpowiadamy, jak prawidłowo obchodzić się z zimnym silnikiem na mrozie.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

Drifting

Podsterowność

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Poślizg niekontrolowany w zimie

Poślizg niekontrolowany, czyli wywołany różnymi przyczynami, całkowicie bez woli kierowcy, ma najlepsze warunki do zaistnienia zimą. Nawierzchnie dróg są wówczas bardzo często śliskie, poryte ubitym śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub, w najgorszym przypadku – lodem pokrytym świeżo spadłym sypkim śniegiem.

Poślizg niekontrolowany

Poślizg niekontrolowany jest przyczyną licznych wypadków drogowych. Ma miejsce wówczas, kiedy kierowca traci całkowicie kontrolę nad pojazdem i nie jest w stanie przeciwdziałać jego zachowaniu. Jego powodem jest utrata przyczepności wszystkich kół, lub przynajmniej kół przednich.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Poślizg kontrolowany w samochodach z napędem na tylną oś jest ze wszystkich poślizgów najłatwiejszy do zainicjowania, ponieważ do zerwania przyczepności kół wystarczy szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Poślizg kontrolowany, czyli taki w którym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad swoim pojazdem, jest w przypadku samochodów ze stałym napędem na obie osie bardzo trudny do wykonania.

Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Poślizg kontrolowany w aucie z napędem na przednią oś polega na tym, aby w odpowiednim momencie zerwać przyczepność tylnych kół do drogi, jednocześnie nie zrywając przyczepności kół przednich.

Poślizg kontrolowany

Z poślizgiem kontrolowanym mamy do czynienia wówczas, gdy kierowca dla osiągnięcia konkretnego celu zrywa przyczepność kół do drogi. W niektórych sytuacjach umiejętne wykorzystanie tendencji pojazdu do zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchni jest bardzo pożyteczne.

REKLAMA