REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana filtru paliwa w Fordzie Mondeo MK3.  Fot. Fotolia
Wymiana filtru paliwa w Fordzie Mondeo MK3. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtru paliwa jest szczególnie ważna w silniku Diesla. Czytając ten opis dowiesz się jak dokonać wymiany w jednostce benzynowej i wysokoprężnej w Fordzie Mondeo Mk3.

W poradniku tym pokażemy jak wymienić filtr paliwa w silniku benzynowym i wysokoprężnym w Fordzie Mondeo Mk3. Producent, w silniku benzynowym przewiduje wymianę filtru co 6 lat lub 120 000km. W Dieslu okres ten jest skrócony o połowę. Nasza propozycja jest taka, żeby dokonywać wymiany w następującym harmonogramie: silnik benzynowy: co 2 lata, silnik wysokoprężny: co rok.

REKLAMA

Cena zakupu filtrów to wydatek ok. 50 zł w górę. Nie jest to duży wydatek, dlatego można pozwolić sobie na częstą wymianę. Do przeprowadzenia tej pracy nie są potrzebne wyszukane narzędzia. Najważniejsze, żeby kupić odpowiedni filtr do naszego modelu. Najlepiej podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność oraz opcjonalnie numer VIN.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: uszczelnienie obudowy i wymiana filtra kabinowego – poradnik

REKLAMA

Zaczynamy od silnika benzynowego. Na początku musimy zredukować ciśnienie w obwodzie. Utrzymuje się one przez dłuższy czas po zgaszeniu silnika. Na początku musimy wyjąć bezpiecznik pompy paliwa. Rozkład wszystkich bezpieczników znajduje się w instrukcji samochodu. Nas interesuje ten, który znajduje się w gnieździe nr 27. Ulokowany jest w skrzynce bezpieczników w przedziale silnika.

Teraz ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i uruchamiamy silnik. Czekamy aż zgaśnie i uruchamiamy rozrusznik na ok. 5 sekund. Jeżeli auto nie odpala ponownie montujemy bezpiecznik na swoje miejsce. Układ paliwowy został w ten sposób opróżniony z paliwa pod ciśnieniem. Podejmując pracę z układem paliwa pamiętajmy, żeby wykonywać wszystko z dala od źródeł ognia. Istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo zapłonu oparów lub samego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku lokalizujemy filtr. Znajduje się ona pod samochodem. Dokładnie po prawej stronie zbiornika paliwa. Jeżeli zredukowaliśmy ciśnienie tak jak zostało to opisane powyżej możemy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Teraz unosimy tył samochodu i podstawiamy podstawki. Możemy również skorzystać z kanału lub podnośnika warsztatowego wszystko zależy od tego, jakie mamy możliwości.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego

Następnie podkładamy puste naczynie pod filtr paliwa. Podczas demontażu będą duże wycieki i nie można dopuścić do rozlewania paliwa. Czyścimy końcówki przewodów paliwa i odkręcamy filtr z obejmy mocującej. Teraz rozłączamy przewody paliwowe i wyjmujemy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o poprawnym ustawieniu wkładu. Wzorujmy się na tym jak był zamontowany stary – strzałki informują nas o kierunku przepływu paliwa.

Po odpowiednim zamontowaniu, podłączamy klemę akumulatora i uruchamiamy silnik. Wyłączamy go i sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków.

REKLAMA

Przechodzimy do wymiany filtru paliwa w silnikach Diesla. Na początku zajmiemy się silnikami Duratorq DI o mocy 90 i 115km produkowane do czerwca 2001. Pamiętajmy o zakryciu alternatora szmatka. Podczas wymiany filtru istnieje ryzyko jego zabrudzenia. Pierwszy krok to odłączenie akumulatora, wystarczy ujemna klema. Jeśli występuje to odpinamy klamrę mocującą a następnie zawór regulacyjny z przewodem powrotnym paliwa.. Na końcu odpinamy same przewody paliwa i wyjmujemy filtr poprzez ściśnięcie bocznych mocowań.

Podczas tej pracy warto mieć w pobliżu kilka szmatek na wyciekający olej napędowy. Montujemy nowy filtr i zalewamy go czystym olejem napędowym. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podłączamy klemę akumulatora i staramy się uruchomić silnik. Jeśli po ok. 10 sekundach nie ma reakcji, czekamy ok. pół minuty i próbujemy ponownie. W przypadku dalszego braku efektu, musimy odpowietrzyć układ.

Do tego będzie nam potrzebna ręczna pompka do odpowietrzania układu paliwowego. Na początku musimy odłączyć od filtru przewód idący do niego od zbiornika paliwa. Pomiędzy nim a filtr montujemy pompkę paliwa. Ściskając gruszkę zasysamy paliwo. Kiedy wytworzymy ciśnienie uruchamiamy silnik i pozostawiamy uruchomiony na ok. 2 minuty. Odłączamy pompkę i wpinamy przewód na swoje miejsce.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana rozrusznika

Przechodzimy do silników Duratorq TDCI o mocy 115 i 130km. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i przystępujemy do wymiany. Na początku odpinamy przewód powrotny (po obu stronach są wężyki) i doprowadzający paliwo do zbiornika (trzeci króciec patrząc od lewej strony). Teraz demontujemy przewód odpowiedzialny za doprowadzanie paliwa do pompy. Każdy z przewodów zaciskamy zaciskami. Odpinamy zaczep mocujący, obracamy filtr w prawo i wyjmujemy.

Montujemy nowy filtr i zalewamy go czystym olejem napędowym. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podłączamy klemę akumulatora i staramy się uruchomić silnik. Jeśli po ok. 10 sekundach nie ma reakcji, czekamy ok. pół minuty i próbujemy ponownie. Resztę działań przeprowadzamy podobnie jak w starszych modelach silnika.

Pamiętajmy, że silniki na układzie Common Rail są bardzo czułe na jakość paliwa. Jak wiadomo zdarza nam się tankować na różnych stacjach, dlatego czekanie 3 lata na wymianę filtru jest zbyt długim okresem. Częstsza wymiana filtrów jest znacznie tańsza niż naprawa w silnikach CR.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA