REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana filtru paliwa w Fordzie Mondeo MK3.  Fot. Fotolia
Wymiana filtru paliwa w Fordzie Mondeo MK3. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtru paliwa jest szczególnie ważna w silniku Diesla. Czytając ten opis dowiesz się jak dokonać wymiany w jednostce benzynowej i wysokoprężnej w Fordzie Mondeo Mk3.

W poradniku tym pokażemy jak wymienić filtr paliwa w silniku benzynowym i wysokoprężnym w Fordzie Mondeo Mk3. Producent, w silniku benzynowym przewiduje wymianę filtru co 6 lat lub 120 000km. W Dieslu okres ten jest skrócony o połowę. Nasza propozycja jest taka, żeby dokonywać wymiany w następującym harmonogramie: silnik benzynowy: co 2 lata, silnik wysokoprężny: co rok.

REKLAMA

REKLAMA

Cena zakupu filtrów to wydatek ok. 50 zł w górę. Nie jest to duży wydatek, dlatego można pozwolić sobie na częstą wymianę. Do przeprowadzenia tej pracy nie są potrzebne wyszukane narzędzia. Najważniejsze, żeby kupić odpowiedni filtr do naszego modelu. Najlepiej podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność oraz opcjonalnie numer VIN.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: uszczelnienie obudowy i wymiana filtra kabinowego – poradnik

Zaczynamy od silnika benzynowego. Na początku musimy zredukować ciśnienie w obwodzie. Utrzymuje się one przez dłuższy czas po zgaszeniu silnika. Na początku musimy wyjąć bezpiecznik pompy paliwa. Rozkład wszystkich bezpieczników znajduje się w instrukcji samochodu. Nas interesuje ten, który znajduje się w gnieździe nr 27. Ulokowany jest w skrzynce bezpieczników w przedziale silnika.

REKLAMA

Teraz ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i uruchamiamy silnik. Czekamy aż zgaśnie i uruchamiamy rozrusznik na ok. 5 sekund. Jeżeli auto nie odpala ponownie montujemy bezpiecznik na swoje miejsce. Układ paliwowy został w ten sposób opróżniony z paliwa pod ciśnieniem. Podejmując pracę z układem paliwa pamiętajmy, żeby wykonywać wszystko z dala od źródeł ognia. Istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo zapłonu oparów lub samego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku lokalizujemy filtr. Znajduje się ona pod samochodem. Dokładnie po prawej stronie zbiornika paliwa. Jeżeli zredukowaliśmy ciśnienie tak jak zostało to opisane powyżej możemy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Teraz unosimy tył samochodu i podstawiamy podstawki. Możemy również skorzystać z kanału lub podnośnika warsztatowego wszystko zależy od tego, jakie mamy możliwości.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego

Następnie podkładamy puste naczynie pod filtr paliwa. Podczas demontażu będą duże wycieki i nie można dopuścić do rozlewania paliwa. Czyścimy końcówki przewodów paliwa i odkręcamy filtr z obejmy mocującej. Teraz rozłączamy przewody paliwowe i wyjmujemy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o poprawnym ustawieniu wkładu. Wzorujmy się na tym jak był zamontowany stary – strzałki informują nas o kierunku przepływu paliwa.

Po odpowiednim zamontowaniu, podłączamy klemę akumulatora i uruchamiamy silnik. Wyłączamy go i sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków.

Przechodzimy do wymiany filtru paliwa w silnikach Diesla. Na początku zajmiemy się silnikami Duratorq DI o mocy 90 i 115km produkowane do czerwca 2001. Pamiętajmy o zakryciu alternatora szmatka. Podczas wymiany filtru istnieje ryzyko jego zabrudzenia. Pierwszy krok to odłączenie akumulatora, wystarczy ujemna klema. Jeśli występuje to odpinamy klamrę mocującą a następnie zawór regulacyjny z przewodem powrotnym paliwa.. Na końcu odpinamy same przewody paliwa i wyjmujemy filtr poprzez ściśnięcie bocznych mocowań.

Podczas tej pracy warto mieć w pobliżu kilka szmatek na wyciekający olej napędowy. Montujemy nowy filtr i zalewamy go czystym olejem napędowym. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podłączamy klemę akumulatora i staramy się uruchomić silnik. Jeśli po ok. 10 sekundach nie ma reakcji, czekamy ok. pół minuty i próbujemy ponownie. W przypadku dalszego braku efektu, musimy odpowietrzyć układ.

Do tego będzie nam potrzebna ręczna pompka do odpowietrzania układu paliwowego. Na początku musimy odłączyć od filtru przewód idący do niego od zbiornika paliwa. Pomiędzy nim a filtr montujemy pompkę paliwa. Ściskając gruszkę zasysamy paliwo. Kiedy wytworzymy ciśnienie uruchamiamy silnik i pozostawiamy uruchomiony na ok. 2 minuty. Odłączamy pompkę i wpinamy przewód na swoje miejsce.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana rozrusznika

Przechodzimy do silników Duratorq TDCI o mocy 115 i 130km. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i przystępujemy do wymiany. Na początku odpinamy przewód powrotny (po obu stronach są wężyki) i doprowadzający paliwo do zbiornika (trzeci króciec patrząc od lewej strony). Teraz demontujemy przewód odpowiedzialny za doprowadzanie paliwa do pompy. Każdy z przewodów zaciskamy zaciskami. Odpinamy zaczep mocujący, obracamy filtr w prawo i wyjmujemy.

Montujemy nowy filtr i zalewamy go czystym olejem napędowym. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podłączamy klemę akumulatora i staramy się uruchomić silnik. Jeśli po ok. 10 sekundach nie ma reakcji, czekamy ok. pół minuty i próbujemy ponownie. Resztę działań przeprowadzamy podobnie jak w starszych modelach silnika.

Pamiętajmy, że silniki na układzie Common Rail są bardzo czułe na jakość paliwa. Jak wiadomo zdarza nam się tankować na różnych stacjach, dlatego czekanie 3 lata na wymianę filtru jest zbyt długim okresem. Częstsza wymiana filtrów jest znacznie tańsza niż naprawa w silnikach CR.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA