REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana płynu chłodniczego i kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205 nie należy do trudnych. W poradniku tym dowiesz się jak dokonać prawidłowej wymiany płynu chłodzenia a także sprawdzenia układu chłodzenia.

Przeglądu dokonujemy, co 20 000 km lub co roku. Przed dokonaniem wymiany płynu przeprowadzimy krótką kontrolę całego układu chłodzenia. W przypadku konieczności wymiany któregoś z elementów nie będziemy musieli zlewać dwa razy płynu.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i, co gorsza, zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową. Przechodzimy do wymiany płynu. Operację tą przeprowadzamy co dwa lata. Także w naszym przypadku będzie to co drugi przegląd.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich potrzebnych rzeczy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Puste naczynie
  • Klucze nasadowe
  • Lewarek
  • Płyn chłodniczy
  • Pierścień uszczelniający korka spustowego

Poniżej prezentujemy pojemności poszczególnych układów chłodzenia

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

  • Silniki Diesla – 8.3L
  • Silnik XU – 6.6L
  • Silnik XY – 6.0L
  • Silnik TU, XV, XW – 5.8L

REKLAMA

Na początku rozłączamy przewód masy (-) od akumulatora. Teraz odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia i zmniejszamy ciśnienie. Podnosimy i podpieramy przód samochodu. Potem odkręcamy korek chłodnicy (w silnikach wysokoprężnych i w silnikach z wtryskiem - brak). Następnie podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i wykręcamy śrubę spustową, która znajduje się w dolnej części chłodnicy.

W silniku TU śruba spustowa mieści się w bloku silnika pod kolektorem wydechowym. W silnikach XV, XW i XY śruba spustowa znajduje się na dole bloku silnika niżej, niż kolektor wydechowy. Natomiast w silnikach benzynowych XU i wysokoprężnych śruba spustowa ma miejsce na bloku silników przy rurze wlotowej cieczy chłodzącej. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca.

Przechodzimy do napełnienia układu. W silnikach TU, XU oraz wysokoprężnych na początku odkręcamy śruby odpowietrzające w górnym wężu cieczy chłodzącej oraz obok obudowy termostatu. Silniki z wtryskiem benzyny mają o jedną śrubę mniej, natomiast silniki Diesla posiadają zamiast niej odpowietrznik.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

REKLAMA

W silnikach gaźnikowych XV, XW i XY odkręcamy śruby na górnym wężu cieczy chłodzącej oraz na górnym króćcu cieczy chłodzącej. Inne modele z wyjątkiem silników z wtryskiem benzyny i wysokoprężnych: wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy z zamocowania i zawieszamy jak najwyżej na masce silnika. Jeśli chodzi o silniki gaźnikowe, to wlewamy ciecz chłodzącą do chłodnicy poprzez górny otwór do momentu, gdy w okolicach dolnej śruby odpowietrzającej zacznie wypływać ciecz nie zawierająca pęcherzyków powietrza. Dokręcamy śrubę odpowietrzającą i wypełniamy chłodnicę do górnej krawędzi oraz dokręcamy korek chłodnicy.

W pozostałych modelach Peugeota 205 wlewamy ciecz do układu chłodzenia przez otwór zbiorniczka wyrównawczego do momentu, kiedy zostanie on napełniony około 30 mm powyżej znaku ”Max” i przy śrubie odpowietrzającej wypłynie ciecz chłodząca. Zakręcamy go i przykręcamy każdą ze śrub odpowietrzających oraz podłączamy przewód masy do akumulatora.

Teraz uruchamiamy i nagrzewamy silnik, aż włączy się wentylator chłodnicy. Zwiększamy kilka razy obroty powyżej 3tyś poprzez gwałtowne wciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu szybciej odpowietrzymy układ chłodzenia.. Następnie wyłączmy silnik i czekamy aż ostygnie. W silnikach gaźnikowych musimy poluzować korek chłodnicy i kolejny raz przykręcić, pod warunkiem, że ciecz chłodząca wydostanie się przez gwint korka. Luzujemy każdą ze śrub odpowietrzających do momentu, kiedy wypłynie ciecz i znowu przykręcamy.

Gdy silnik już ostygnie wypełniamy zbiorniczek wyrównawczy do znaku ”Max”. W autach, które wyposażone są w silniki gaźnikowe montujemy zbiorniczek w odpowiednim mocowaniu. Po kilku dniach zalecamy sprawdzić ponownie stan płynu. Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA