REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana płynu chłodniczego i kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205 nie należy do trudnych. W poradniku tym dowiesz się jak dokonać prawidłowej wymiany płynu chłodzenia a także sprawdzenia układu chłodzenia.

Przeglądu dokonujemy, co 20 000 km lub co roku. Przed dokonaniem wymiany płynu przeprowadzimy krótką kontrolę całego układu chłodzenia. W przypadku konieczności wymiany któregoś z elementów nie będziemy musieli zlewać dwa razy płynu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i, co gorsza, zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową. Przechodzimy do wymiany płynu. Operację tą przeprowadzamy co dwa lata. Także w naszym przypadku będzie to co drugi przegląd.

REKLAMA

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich potrzebnych rzeczy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Puste naczynie
  • Klucze nasadowe
  • Lewarek
  • Płyn chłodniczy
  • Pierścień uszczelniający korka spustowego

Poniżej prezentujemy pojemności poszczególnych układów chłodzenia

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

  • Silniki Diesla – 8.3L
  • Silnik XU – 6.6L
  • Silnik XY – 6.0L
  • Silnik TU, XV, XW – 5.8L

Na początku rozłączamy przewód masy (-) od akumulatora. Teraz odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia i zmniejszamy ciśnienie. Podnosimy i podpieramy przód samochodu. Potem odkręcamy korek chłodnicy (w silnikach wysokoprężnych i w silnikach z wtryskiem - brak). Następnie podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i wykręcamy śrubę spustową, która znajduje się w dolnej części chłodnicy.

W silniku TU śruba spustowa mieści się w bloku silnika pod kolektorem wydechowym. W silnikach XV, XW i XY śruba spustowa znajduje się na dole bloku silnika niżej, niż kolektor wydechowy. Natomiast w silnikach benzynowych XU i wysokoprężnych śruba spustowa ma miejsce na bloku silników przy rurze wlotowej cieczy chłodzącej. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca.

Przechodzimy do napełnienia układu. W silnikach TU, XU oraz wysokoprężnych na początku odkręcamy śruby odpowietrzające w górnym wężu cieczy chłodzącej oraz obok obudowy termostatu. Silniki z wtryskiem benzyny mają o jedną śrubę mniej, natomiast silniki Diesla posiadają zamiast niej odpowietrznik.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

W silnikach gaźnikowych XV, XW i XY odkręcamy śruby na górnym wężu cieczy chłodzącej oraz na górnym króćcu cieczy chłodzącej. Inne modele z wyjątkiem silników z wtryskiem benzyny i wysokoprężnych: wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy z zamocowania i zawieszamy jak najwyżej na masce silnika. Jeśli chodzi o silniki gaźnikowe, to wlewamy ciecz chłodzącą do chłodnicy poprzez górny otwór do momentu, gdy w okolicach dolnej śruby odpowietrzającej zacznie wypływać ciecz nie zawierająca pęcherzyków powietrza. Dokręcamy śrubę odpowietrzającą i wypełniamy chłodnicę do górnej krawędzi oraz dokręcamy korek chłodnicy.

W pozostałych modelach Peugeota 205 wlewamy ciecz do układu chłodzenia przez otwór zbiorniczka wyrównawczego do momentu, kiedy zostanie on napełniony około 30 mm powyżej znaku ”Max” i przy śrubie odpowietrzającej wypłynie ciecz chłodząca. Zakręcamy go i przykręcamy każdą ze śrub odpowietrzających oraz podłączamy przewód masy do akumulatora.

Teraz uruchamiamy i nagrzewamy silnik, aż włączy się wentylator chłodnicy. Zwiększamy kilka razy obroty powyżej 3tyś poprzez gwałtowne wciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu szybciej odpowietrzymy układ chłodzenia.. Następnie wyłączmy silnik i czekamy aż ostygnie. W silnikach gaźnikowych musimy poluzować korek chłodnicy i kolejny raz przykręcić, pod warunkiem, że ciecz chłodząca wydostanie się przez gwint korka. Luzujemy każdą ze śrub odpowietrzających do momentu, kiedy wypłynie ciecz i znowu przykręcamy.

Gdy silnik już ostygnie wypełniamy zbiorniczek wyrównawczy do znaku ”Max”. W autach, które wyposażone są w silniki gaźnikowe montujemy zbiorniczek w odpowiednim mocowaniu. Po kilku dniach zalecamy sprawdzić ponownie stan płynu. Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA