REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.
Kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana płynu chłodniczego i kontrola układu chłodzenia w Peugeocie 205 nie należy do trudnych. W poradniku tym dowiesz się jak dokonać prawidłowej wymiany płynu chłodzenia a także sprawdzenia układu chłodzenia.

Przeglądu dokonujemy, co 20 000 km lub co roku. Przed dokonaniem wymiany płynu przeprowadzimy krótką kontrolę całego układu chłodzenia. W przypadku konieczności wymiany któregoś z elementów nie będziemy musieli zlewać dwa razy płynu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i, co gorsza, zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową. Przechodzimy do wymiany płynu. Operację tą przeprowadzamy co dwa lata. Także w naszym przypadku będzie to co drugi przegląd.

REKLAMA

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich potrzebnych rzeczy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Puste naczynie
  • Klucze nasadowe
  • Lewarek
  • Płyn chłodniczy
  • Pierścień uszczelniający korka spustowego

Poniżej prezentujemy pojemności poszczególnych układów chłodzenia

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

  • Silniki Diesla – 8.3L
  • Silnik XU – 6.6L
  • Silnik XY – 6.0L
  • Silnik TU, XV, XW – 5.8L

Na początku rozłączamy przewód masy (-) od akumulatora. Teraz odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia i zmniejszamy ciśnienie. Podnosimy i podpieramy przód samochodu. Potem odkręcamy korek chłodnicy (w silnikach wysokoprężnych i w silnikach z wtryskiem - brak). Następnie podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i wykręcamy śrubę spustową, która znajduje się w dolnej części chłodnicy.

W silniku TU śruba spustowa mieści się w bloku silnika pod kolektorem wydechowym. W silnikach XV, XW i XY śruba spustowa znajduje się na dole bloku silnika niżej, niż kolektor wydechowy. Natomiast w silnikach benzynowych XU i wysokoprężnych śruba spustowa ma miejsce na bloku silników przy rurze wlotowej cieczy chłodzącej. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca.

Przechodzimy do napełnienia układu. W silnikach TU, XU oraz wysokoprężnych na początku odkręcamy śruby odpowietrzające w górnym wężu cieczy chłodzącej oraz obok obudowy termostatu. Silniki z wtryskiem benzyny mają o jedną śrubę mniej, natomiast silniki Diesla posiadają zamiast niej odpowietrznik.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

W silnikach gaźnikowych XV, XW i XY odkręcamy śruby na górnym wężu cieczy chłodzącej oraz na górnym króćcu cieczy chłodzącej. Inne modele z wyjątkiem silników z wtryskiem benzyny i wysokoprężnych: wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy z zamocowania i zawieszamy jak najwyżej na masce silnika. Jeśli chodzi o silniki gaźnikowe, to wlewamy ciecz chłodzącą do chłodnicy poprzez górny otwór do momentu, gdy w okolicach dolnej śruby odpowietrzającej zacznie wypływać ciecz nie zawierająca pęcherzyków powietrza. Dokręcamy śrubę odpowietrzającą i wypełniamy chłodnicę do górnej krawędzi oraz dokręcamy korek chłodnicy.

W pozostałych modelach Peugeota 205 wlewamy ciecz do układu chłodzenia przez otwór zbiorniczka wyrównawczego do momentu, kiedy zostanie on napełniony około 30 mm powyżej znaku ”Max” i przy śrubie odpowietrzającej wypłynie ciecz chłodząca. Zakręcamy go i przykręcamy każdą ze śrub odpowietrzających oraz podłączamy przewód masy do akumulatora.

Teraz uruchamiamy i nagrzewamy silnik, aż włączy się wentylator chłodnicy. Zwiększamy kilka razy obroty powyżej 3tyś poprzez gwałtowne wciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu szybciej odpowietrzymy układ chłodzenia.. Następnie wyłączmy silnik i czekamy aż ostygnie. W silnikach gaźnikowych musimy poluzować korek chłodnicy i kolejny raz przykręcić, pod warunkiem, że ciecz chłodząca wydostanie się przez gwint korka. Luzujemy każdą ze śrub odpowietrzających do momentu, kiedy wypłynie ciecz i znowu przykręcamy.

Gdy silnik już ostygnie wypełniamy zbiorniczek wyrównawczy do znaku ”Max”. W autach, które wyposażone są w silniki gaźnikowe montujemy zbiorniczek w odpowiednim mocowaniu. Po kilku dniach zalecamy sprawdzić ponownie stan płynu. Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA