Ford Focus MK1: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd zawieszenia w Fordzie Focusie Mk1 należy wykonać co roku, najlepiej przed okresem wakacyjnym lub na wiosnę. Pamiętajmy, że na zawieszeniu nie warto oszczędzać. Od jego prawidłowej reakcji zależy wiele na drodze. Ustawiamy koła do jazdy na wprost i wyłączamy silnik. Opuszczam szybę w drzwiach i delikatnie obracamy kierownicą w obie strony. Jeśli wyczuwalny jest nadmierny luz w układzie może być kilka powodów. Najprawdopodobniej są to łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy lub sama przekładnia kierownicza.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Kolejnym objawem mówiącym o usterce zawieszenia może być nadmierne kołysanie auta podczas pokonywania zakrętów. Zanim przejdziemy do czynności pod samochodem, sprawdzamy stan amortyzatorów. Opieramy się o narożnik auta i uginamy go. Wykonujemy tą czynność kilka razy, jeżeli samochód nie wraca do swojego normalnego położenia oznacza to uszkodzenie amortyzatorów. Słuchamy również, czy pozostałe elementy zawieszenia nie wydają dziwnych pisków lub innych nieprzyjemnych dźwięków
Ustawiamy samochód na kanale, podnośniku warsztatowym lub „kobyłkach”. W przypadku ostatniego wariantu należy być bardzo ostrożnym i podejmować przemyślane decyzje. Możliwe, że będziemy musieli mocno rozruszać jakiś element zawieszenia. W przypadku „kobyłek” istnieje ryzyko, że samochód z nich spadnie. Zaczynamy od sprawdzenia ciśnienia w oponach i ich bieżnika. Wbrew pozorom można z niego dużo wyczytać. Przycięte opony po wewnętrznej stronie świadczą o złej geometrii kół.
Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz może to świadczyć o wybiciu drążków. Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia. Obserwujemy dokładnie czy nie ma żadnych kolizji podczas skręcania kołami. Pamiętajmy, że większość usterek objawia się, kiedy przyłożymy odpowiednie obciążenie na dany element (ciężar samochodu).
Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych
Sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Muszą być szczelnie zaciśnięte.. Oglądamy dokładnie amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan. W przypadku stwierdzenia wyraźnego uszkodzenia należy jak najszybciej wymienić taki element. Na koniec udajemy się na ustawienie geometrii. Wymiana łączników stabilizatora nie wymaga takiej wizyty.
REKLAMA
REKLAMA