REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne i bardzo dobre hamulce są konieczne w każdym aucie. Oto opis krok po kroku jak dokonać kontroli układu hamulcowego w Fordzie Focus Mk1.

Kontrolę układu hamulcowego zalecamy wykonywać, co roku o tej samej porze. Można również przyjąć przebieg ok. 25 000 km. W Fordzie Focusie zastosowano kontrolkę, która informuje nas o niedoborze płynu hamulcowego lub usterce całego układu. Jeżeli zaczyna migać podczas jazdy jest to informacja dla kierowcy o zbyt niskim stanie. Zazwyczaj nie ma problemów z dojechaniem do najbliższego punktu obsługi.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście poza informacją na desce rozdzielczej warto wykonać wzrokową kontrolę. Zbiornik znajduje się pod maską przy przegrodzie czołowej. Zbyt niski stan płynu nie musi oznaczać usterki w układzie. Zużycie wkładek ciernych również wpływa na stan płynu w zbiorniczku. Jeżeli jego poziom jest pomiędzy znacznikiem „MIN” a „MAX” to nie ma powodów do zmartwień.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?   

Do wykonania kontroli układu hamulcowego jest nam potrzebny kanał lub podnośnik. Warunkiem bezwzględnym jest czyste podwozie a dokładnie przewody hamulcowe. Najlepiej umyć je za pomocą szmatki. Unikajmy czyszczenia za pomocą szczotki drucianej lub śrubokręta. Przewody hamulcowe pokryte są warstwą ochronną z tworzywa sztucznego. Na ich powierzchni nie powinno być żadnych uszkodzeń w postaci rys czy pęknięć. To samo tyczy się przewodów elastycznych. Jeżeli są wilgotne lub spuchnięte natychmiast trzeba je wymienić.

REKLAMA

Sprawdzamy również odpowietrzniki, są one zakryte za pomocą specjalnych kapturków. Na koniec warto przeprowadzić najprostszą próbę ciśnienia. Wciskamy pedał hamulca i trzymamy przez ok. minutę. Przez ten czas pedał nie może się zapadać. Jeżeli jest inaczej a nie stwierdziliśmy wycieków to najprawdopodobniej mamy uszkodzoną pompę hamulcowa. W takim przypadku wymagane jest dokładne sprawdzenie ciśnienia w specjalistycznym warsztacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to sprawdzenie serwa hamulców. Na początku wyłączamy silnik i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Trzymamy go w możliwie najniższym położeniu. Nie puszczamy go i uruchamiamy silnik. Pedał powinien się zapaść trochę niżej. Jeżeli tak się nie dzieje to jest znak, że występują pewne usterki. Poniżej przedstawimy możliwe usterki powodujące taki stan.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

Jedną z kilku przyczyn może być uszkodzona przepona serwa. W takim przypadku nie przewiduje się naprawy, konieczna jest wymiana całego elementu. Kolejną jest uszkodzony zawór zwrotny w przewodzie podciśnienia. Tutaj możemy wykonać pewien test. Zdejmujemy przewód i sprawdzamy czy przedmuchuje powietrze, w żadnym wypadku nie może go zasysać.

Do pozostałych przyczyn należą: zapchany filtr serwa hamulców, zużyty pierścień pomiędzy pompą hamulcową a serwem hamulców. W przypadku konieczności wymiany serwa możemy pomyśleć o używanym, jeśli mamy dostęp do pewnego źródła. W innym przypadku czeka nas zakup nowego.

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków hamulcowych i szczęk hamulcowych. W pierwszym przypadku minimalna grubość wraz z płytką wynosi 6mm dla hamulców bębnowych 2.5mm. Kontrola uzależniona jest od tego, jaki wynik chcemy uzyskać i od rodzaju naszych felg. Jeżeli mamy alufelgi i zależy nam na poglądowym zbadaniu grubości to wystarczy spojrzeć na zacisk a dokładnie na wkładki, które są w nim zamontowane. Oczywiście, jeśli jest taka możliwość. Dostępne są alufelgi o różnym prześwicie (rozkład ramion).

Zobacz też: Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

W przypadku felgi stalowej musimy dokonać demontażu koła. Z takiej pozycji wszystko dokładnie widać. Nie ma sensu demontować zacisku w celu dokonania pomiaru. Jeżeli stan „na oko” nie budzi naszych zastrzeżeń to należy wstrzymać się z wymianą. Demontaż koła ma również dodatkową zaletę. Możemy ocenić stan tarcz hamulcowych. Dopuszczalna różnica to 2mm. Nowa sztuka ma grubość 22mm z przodu i 10mm z tyłu.

Jeżeli jest wyczuwalny bardzo duży rant nie ma sensu przetaczać tarcz zalecamy kupić nowe. Oczywiście operacja przetaczania jest dyskusyjna i wszystko zależy od nas, jaki wariant wybierzemy. W przypadku tylnych hamulców bębnowych jesteśmy zmuszeni do zdjęcia koła. Z zewnętrznych oględzin nic się nie dowiemy poza stanem korozji bębnów. Chcąc ocenić stan szczęk hamulcowych należy zdemontować bęben.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?  

Zazwyczaj są z tym duże problemy. Wówczas zalecamy opukać go za pomocą młotka. Po zdjęciu oceniamy stan szczęk. Zazwyczaj nie ulegają one szybkiemu zużyciu, przez co ich wymiana nie jest zbyt często wykonywana. Nominalna średnica bębna to 203mm. Dopuszcza się zużycie sięgające 204mm. Jeżeli rant znajdujący się na bębnie jest dosyć wyraźny możemy być pewni, że przekroczyliśmy granicę.

W przypadku bębnów jest podobna sytuacja jak w tarczach. Możemy zdecydować się na przetoczenie lub wymienić na nowe. Dostępność zamienników jest tak duża, że można pozwolić sobie na zakup nowych. Wystarczą one na dłuższy czas. Pamiętajmy, żeby zamontować również nowe szczęki. Takie same wytyczne są do tarcz hamulcowych. Po tak wykonanym przeglądzie można być pewnym odnośnie stanu naszego układu hamulcowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA