REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne i bardzo dobre hamulce są konieczne w każdym aucie. Oto opis krok po kroku jak dokonać kontroli układu hamulcowego w Fordzie Focus Mk1.

Kontrolę układu hamulcowego zalecamy wykonywać, co roku o tej samej porze. Można również przyjąć przebieg ok. 25 000 km. W Fordzie Focusie zastosowano kontrolkę, która informuje nas o niedoborze płynu hamulcowego lub usterce całego układu. Jeżeli zaczyna migać podczas jazdy jest to informacja dla kierowcy o zbyt niskim stanie. Zazwyczaj nie ma problemów z dojechaniem do najbliższego punktu obsługi.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście poza informacją na desce rozdzielczej warto wykonać wzrokową kontrolę. Zbiornik znajduje się pod maską przy przegrodzie czołowej. Zbyt niski stan płynu nie musi oznaczać usterki w układzie. Zużycie wkładek ciernych również wpływa na stan płynu w zbiorniczku. Jeżeli jego poziom jest pomiędzy znacznikiem „MIN” a „MAX” to nie ma powodów do zmartwień.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?   

Do wykonania kontroli układu hamulcowego jest nam potrzebny kanał lub podnośnik. Warunkiem bezwzględnym jest czyste podwozie a dokładnie przewody hamulcowe. Najlepiej umyć je za pomocą szmatki. Unikajmy czyszczenia za pomocą szczotki drucianej lub śrubokręta. Przewody hamulcowe pokryte są warstwą ochronną z tworzywa sztucznego. Na ich powierzchni nie powinno być żadnych uszkodzeń w postaci rys czy pęknięć. To samo tyczy się przewodów elastycznych. Jeżeli są wilgotne lub spuchnięte natychmiast trzeba je wymienić.

REKLAMA

Sprawdzamy również odpowietrzniki, są one zakryte za pomocą specjalnych kapturków. Na koniec warto przeprowadzić najprostszą próbę ciśnienia. Wciskamy pedał hamulca i trzymamy przez ok. minutę. Przez ten czas pedał nie może się zapadać. Jeżeli jest inaczej a nie stwierdziliśmy wycieków to najprawdopodobniej mamy uszkodzoną pompę hamulcowa. W takim przypadku wymagane jest dokładne sprawdzenie ciśnienia w specjalistycznym warsztacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to sprawdzenie serwa hamulców. Na początku wyłączamy silnik i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Trzymamy go w możliwie najniższym położeniu. Nie puszczamy go i uruchamiamy silnik. Pedał powinien się zapaść trochę niżej. Jeżeli tak się nie dzieje to jest znak, że występują pewne usterki. Poniżej przedstawimy możliwe usterki powodujące taki stan.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

Jedną z kilku przyczyn może być uszkodzona przepona serwa. W takim przypadku nie przewiduje się naprawy, konieczna jest wymiana całego elementu. Kolejną jest uszkodzony zawór zwrotny w przewodzie podciśnienia. Tutaj możemy wykonać pewien test. Zdejmujemy przewód i sprawdzamy czy przedmuchuje powietrze, w żadnym wypadku nie może go zasysać.

Do pozostałych przyczyn należą: zapchany filtr serwa hamulców, zużyty pierścień pomiędzy pompą hamulcową a serwem hamulców. W przypadku konieczności wymiany serwa możemy pomyśleć o używanym, jeśli mamy dostęp do pewnego źródła. W innym przypadku czeka nas zakup nowego.

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków hamulcowych i szczęk hamulcowych. W pierwszym przypadku minimalna grubość wraz z płytką wynosi 6mm dla hamulców bębnowych 2.5mm. Kontrola uzależniona jest od tego, jaki wynik chcemy uzyskać i od rodzaju naszych felg. Jeżeli mamy alufelgi i zależy nam na poglądowym zbadaniu grubości to wystarczy spojrzeć na zacisk a dokładnie na wkładki, które są w nim zamontowane. Oczywiście, jeśli jest taka możliwość. Dostępne są alufelgi o różnym prześwicie (rozkład ramion).

Zobacz też: Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

W przypadku felgi stalowej musimy dokonać demontażu koła. Z takiej pozycji wszystko dokładnie widać. Nie ma sensu demontować zacisku w celu dokonania pomiaru. Jeżeli stan „na oko” nie budzi naszych zastrzeżeń to należy wstrzymać się z wymianą. Demontaż koła ma również dodatkową zaletę. Możemy ocenić stan tarcz hamulcowych. Dopuszczalna różnica to 2mm. Nowa sztuka ma grubość 22mm z przodu i 10mm z tyłu.

Jeżeli jest wyczuwalny bardzo duży rant nie ma sensu przetaczać tarcz zalecamy kupić nowe. Oczywiście operacja przetaczania jest dyskusyjna i wszystko zależy od nas, jaki wariant wybierzemy. W przypadku tylnych hamulców bębnowych jesteśmy zmuszeni do zdjęcia koła. Z zewnętrznych oględzin nic się nie dowiemy poza stanem korozji bębnów. Chcąc ocenić stan szczęk hamulcowych należy zdemontować bęben.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?  

Zazwyczaj są z tym duże problemy. Wówczas zalecamy opukać go za pomocą młotka. Po zdjęciu oceniamy stan szczęk. Zazwyczaj nie ulegają one szybkiemu zużyciu, przez co ich wymiana nie jest zbyt często wykonywana. Nominalna średnica bębna to 203mm. Dopuszcza się zużycie sięgające 204mm. Jeżeli rant znajdujący się na bębnie jest dosyć wyraźny możemy być pewni, że przekroczyliśmy granicę.

W przypadku bębnów jest podobna sytuacja jak w tarczach. Możemy zdecydować się na przetoczenie lub wymienić na nowe. Dostępność zamienników jest tak duża, że można pozwolić sobie na zakup nowych. Wystarczą one na dłuższy czas. Pamiętajmy, żeby zamontować również nowe szczęki. Takie same wytyczne są do tarcz hamulcowych. Po tak wykonanym przeglądzie można być pewnym odnośnie stanu naszego układu hamulcowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA