REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych w Fordzie Focusie MK1.
Kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli półosi napędowych i skrzyni biegów. Cała operacja nie jest trudna oraz nie wymaga od nas dużego doświadczenia.

Zaczynamy od sprawdzenia osłon gumowych przegubów półosi. Pierwszy krok, jaki wykonamy, to podniesienie naszego Forda Focusa Mk1 oraz prawidłowe zabezpieczenie. Można to zrobić za pomocą platformy warsztatowej, standardowego podnośnika wraz z kobyłkami lub korzystamy z kanału. Do przeprowadzenia prawidłowej kontroli będzie nam potrzebna dobra lampa lub mocna latarka.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana świec żarowych. Krok po kroku    

REKLAMA

Sprawdzamy, czy guma osłony półosi napędowych nie jest popękana. Szukamy ewentualnych śladów smaru na osłonach półosi. W przypadku znalezienia uszkodzenia należy jak najszybciej dokonać wymiany. Wszelkie zabrudzenia przegubu znacznie skracają jego sprawność. Jeżeli jest słyszalne stukanie na zakrętach podczas jazdy, najprawdopodobniej nasz przegub kwalifikuje się do wymiany. W większości przypadków dodanie smaru nic już nie pomoże.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni biegów. Jest kilka miejsc, które możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią.

Na początku myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady. W przypadku braku wycieków sprawdzamy poziom oleju w przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy opis tyczy się kontroli skrzyni automatycznej jak i manualnej. Chcąc sprawdzić stan oleju w automacie musimy postępować zgodnie z poniższą instrukcją. Pamiętajmy, aby olej w skrzyni był odpowiednio rozgrzany.

Zobacz też: Ford Focus MK1: jak krok po kroku przeprowadzić montaż białych zegarów?    

REKLAMA

W przypadku skrzyni manualnej Ford nie przewiduje wymiany oleju. Jest on przewidziana do końca jej eksploatacji. Oczywiście, jeśli nie występują ubytki. Prawidłowy stan oleju w skrzyni manualnej IB5 w Fordzie Focusie Mk1 powinien być 10 – 15mm poniżej otworu wlewowego. Natomiast w skrzyni MTX-75 poniżej 5mm. Przechodzimy do sprawdzenia oleju w automatycznej skrzyni biegów.

Ustawiamy Forda Focusa Mk1 na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli. Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku. Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien. W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF. Różnica między oznaczeniem „MIN” a „Max” to 0.4L.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA