REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus Mk1: czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy

Robert Kuśpiel
Czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy w Fordzie Focusie MK1.
Czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa widoczność jest bardzo ważna podczas jazdy o każdej porze dnia. W poradniku tym pokażemy jak zadbać o wycieraczki i spryskiwacze w Focusie MK1.

Poradnik ten będzie się składał z dwóch części: porad eksploatacyjnych oraz z ewentualnych opisów demontażu i montażu poszczególnych elementów, które mogą wymagać wymiany lub przeglądu. Przegląd taki zalecamy wykonać przed okresem zimowym lub bezpośrednio po nim. Drugi wariant jest obowiązkowy. Po okresie zimowym wycieraczki nie spełniają już swoich funkcji. Guma znajdująca się na nich traci swoje właściwości.

REKLAMA

Regularny "przegląd" nasz Ford Focus Mk1 przechodzi zazwyczaj podczas deszczu. Wtedy okazuje się, w jakim stanie są nasze wycieraczki. Dowiadujemy się czy działają spryskiwacze oraz czy prawidłowo rozprowadzają płyn na naszą szybę. Sprawdzenie działania wszystkich biegów w przełączniku sterującym wycieraczkami jest tylko dopełnieniem takiego testu. O prawidłowym stanie płynu w zbiorniczku nie wspominamy, gdyż jest to absolutna podstawa.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana wszystkich żarówek

REKLAMA

Wymiana wycieraczek nie jest trudnym zadaniem. Unosimy całe ramię i naciskamy końcówkę wkładki mocującej pióro i wypychamy z otworu w metalowym uchwycie ramienia. Pamiętajmy, że każde auto ma inny rozmiar wycieraczek. W przypadku Forda Focusa MK=k1, ramię od strony kierowcy ma 550mm (22”), po stronie pasażera 475mm (19”) natomiast tylna wycieraczka 380mm (15”). Odpowiednie wkładki mocujące powinny być w komplecie przy zakupie.

Można również zamontować większe wycieraczki. Oczywiście zachowując pewne granice. Zazwyczaj można użyć trochę dłuższych, jednak nie są to duże przyrosty. Może być 5mm lub nieco więcej. Pamiętajmy, żeby nie założyć takiej wycieraczki, która będzie uderzać o boczne słupki, lub podczas górnego położenia będzie wystawać ponad szybę. Przechodzimy do regulacji spryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj rozregulowanie następuje z różnych powodów. Jednak nie ma konieczności wizyty w serwisie w celu ustawienia. Wystarczy szpilka lub cienki drucik. Wkładamy końcówkę w dyszę spryskiwacza i regulujemy odpowiednią wysokość, czyli od 2/3 wysokości szyby licząc od dolnej krawędzi. Pamiętajmy, żeby wykonywać delikatne przesunięcia, strumień zmieni się znacząco.

Pamiętajmy, żeby nie przeprowadzać testów na sucho, tyczy się to wycieraczek. Będą one pracowało pomimo braku płynu jednak szybko ulegną zniszczeniu. W najgorszym przypadku może dojść do porysowania szyby.  Podczas naszego testu może się okazać, że któryś z elementów nie będzie sprawny. Wówczas wymagany jest jego demontaż, dokładne oględziny, naprawa lub wymiana na nowy egzemplarz.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Zaczynamy od usterek, które mogą występować najczęściej. Zapchane dysze to dosyć często spotykany problem. Potrafią one zatkać całkowicie wylot płynu lub zmienić jego tor. W takim wypadku wymagane jest wyczyszczenie. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza po jej wymontowaniu. Oczywiście można próbować usunąć zanieczyszczenie za pomocą szpilki. Jeżeli żadne z powyższych metod nie przyniesie efektu musimy wymienić dysze.

Otwieramy przednią maskę i zdejmujemy osłonę tłumiącą znajdującą się po jej wewnętrznej stronie. Wystarczy podważyć i wyjąć spinki mocujące. Teraz zdejmujemy przewód doprowadzający z dyszy. Nie należy się z nim siłować, wystarczy delikatnie podgrzać zapalniczką i zsunąć. Następnie demontujemy zaczepy i wyjmujemy dyszę. W przypadku problemów podważamy ją delikatnie za pomocą śrubokręta.

W tym celu warto podłożyć coś, żeby nie uszkodzić lakieru na masce. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności zwracając uwagę na poprawne osadzenie dyszy.

W wielu autach zdarzają się przypadki uszkodzenia silnika wycieraczek. Taka awaria jest dosyć nieprzyjemną niespodzianką w deszczowy dzień. Demontaż nie jest trudny w wykonaniu. Uszkodzony silnik najczęściej wymaga wymiany.

Zobacz też: Ford Focus MK1: sprawdzenie układu wydechowego 

Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Następnie demontujemy ramiona wycieraczek. Odkręcamy śruby mocujące i unosimy delikatnie całe ramię. Poruszamy nim delikatnie na boki. Kiedy zobaczymy, że wyjdzie bez problemu, opuszczamy ramię i wyjmujemy razem z podkładką trzpienia. Teraz musimy wyjąć plastikowe podszybie. Zamocowane jest za pomocą 10 śrub (5 na górze i tyle samo na dole). Zabezpieczone są one specjalnymi zaślepkami, które uprzednio wyjmujemy.

Następnie zdejmujemy osłonę silnika wycieraczki i odpinamy od niego złącze. Pozostaje nam wykręcić 3 śruby mocujące i możemy wyjąć silnik. Na końcu odkręcamy nakrętki mocujące dźwignię. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby wszystkie elementy znajdowały się w tym samym położeniu jak przed demontażem. W przypadku tylnej wycieraczki sprawa wygląda podobnie.

Na początku odłączamy akumulator i wykręcamy nakrętkę mocującą wycieraczki. Otwieramy tylną klapę i demontujemy osłonę. Jest ona zamocowana na 2 śruby oraz 10 zatrzasków. Teraz delikatnie podważamy silnik wycieraczek, uważajmy, żeby nie uszkodzić lakieru. Odpinamy kostkę elektryczną i wykręcamy przewód masowy. Na końcu odkręcamy 3 śruby mocujące i rozdzielamy silnik od płytki montażowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA