REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus Mk1: czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy w Fordzie Focusie MK1.
Czynności związane z obsługą wycieraczek i spryskiwaczy w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa widoczność jest bardzo ważna podczas jazdy o każdej porze dnia. W poradniku tym pokażemy jak zadbać o wycieraczki i spryskiwacze w Focusie MK1.

Poradnik ten będzie się składał z dwóch części: porad eksploatacyjnych oraz z ewentualnych opisów demontażu i montażu poszczególnych elementów, które mogą wymagać wymiany lub przeglądu. Przegląd taki zalecamy wykonać przed okresem zimowym lub bezpośrednio po nim. Drugi wariant jest obowiązkowy. Po okresie zimowym wycieraczki nie spełniają już swoich funkcji. Guma znajdująca się na nich traci swoje właściwości.

REKLAMA

REKLAMA

Regularny "przegląd" nasz Ford Focus Mk1 przechodzi zazwyczaj podczas deszczu. Wtedy okazuje się, w jakim stanie są nasze wycieraczki. Dowiadujemy się czy działają spryskiwacze oraz czy prawidłowo rozprowadzają płyn na naszą szybę. Sprawdzenie działania wszystkich biegów w przełączniku sterującym wycieraczkami jest tylko dopełnieniem takiego testu. O prawidłowym stanie płynu w zbiorniczku nie wspominamy, gdyż jest to absolutna podstawa.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana wszystkich żarówek

Wymiana wycieraczek nie jest trudnym zadaniem. Unosimy całe ramię i naciskamy końcówkę wkładki mocującej pióro i wypychamy z otworu w metalowym uchwycie ramienia. Pamiętajmy, że każde auto ma inny rozmiar wycieraczek. W przypadku Forda Focusa MK=k1, ramię od strony kierowcy ma 550mm (22”), po stronie pasażera 475mm (19”) natomiast tylna wycieraczka 380mm (15”). Odpowiednie wkładki mocujące powinny być w komplecie przy zakupie.

REKLAMA

Można również zamontować większe wycieraczki. Oczywiście zachowując pewne granice. Zazwyczaj można użyć trochę dłuższych, jednak nie są to duże przyrosty. Może być 5mm lub nieco więcej. Pamiętajmy, żeby nie założyć takiej wycieraczki, która będzie uderzać o boczne słupki, lub podczas górnego położenia będzie wystawać ponad szybę. Przechodzimy do regulacji spryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj rozregulowanie następuje z różnych powodów. Jednak nie ma konieczności wizyty w serwisie w celu ustawienia. Wystarczy szpilka lub cienki drucik. Wkładamy końcówkę w dyszę spryskiwacza i regulujemy odpowiednią wysokość, czyli od 2/3 wysokości szyby licząc od dolnej krawędzi. Pamiętajmy, żeby wykonywać delikatne przesunięcia, strumień zmieni się znacząco.

Pamiętajmy, żeby nie przeprowadzać testów na sucho, tyczy się to wycieraczek. Będą one pracowało pomimo braku płynu jednak szybko ulegną zniszczeniu. W najgorszym przypadku może dojść do porysowania szyby.  Podczas naszego testu może się okazać, że któryś z elementów nie będzie sprawny. Wówczas wymagany jest jego demontaż, dokładne oględziny, naprawa lub wymiana na nowy egzemplarz.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

Zaczynamy od usterek, które mogą występować najczęściej. Zapchane dysze to dosyć często spotykany problem. Potrafią one zatkać całkowicie wylot płynu lub zmienić jego tor. W takim wypadku wymagane jest wyczyszczenie. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza po jej wymontowaniu. Oczywiście można próbować usunąć zanieczyszczenie za pomocą szpilki. Jeżeli żadne z powyższych metod nie przyniesie efektu musimy wymienić dysze.

Otwieramy przednią maskę i zdejmujemy osłonę tłumiącą znajdującą się po jej wewnętrznej stronie. Wystarczy podważyć i wyjąć spinki mocujące. Teraz zdejmujemy przewód doprowadzający z dyszy. Nie należy się z nim siłować, wystarczy delikatnie podgrzać zapalniczką i zsunąć. Następnie demontujemy zaczepy i wyjmujemy dyszę. W przypadku problemów podważamy ją delikatnie za pomocą śrubokręta.

W tym celu warto podłożyć coś, żeby nie uszkodzić lakieru na masce. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności zwracając uwagę na poprawne osadzenie dyszy.

W wielu autach zdarzają się przypadki uszkodzenia silnika wycieraczek. Taka awaria jest dosyć nieprzyjemną niespodzianką w deszczowy dzień. Demontaż nie jest trudny w wykonaniu. Uszkodzony silnik najczęściej wymaga wymiany.

Zobacz też: Ford Focus MK1: sprawdzenie układu wydechowego 

Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Następnie demontujemy ramiona wycieraczek. Odkręcamy śruby mocujące i unosimy delikatnie całe ramię. Poruszamy nim delikatnie na boki. Kiedy zobaczymy, że wyjdzie bez problemu, opuszczamy ramię i wyjmujemy razem z podkładką trzpienia. Teraz musimy wyjąć plastikowe podszybie. Zamocowane jest za pomocą 10 śrub (5 na górze i tyle samo na dole). Zabezpieczone są one specjalnymi zaślepkami, które uprzednio wyjmujemy.

Następnie zdejmujemy osłonę silnika wycieraczki i odpinamy od niego złącze. Pozostaje nam wykręcić 3 śruby mocujące i możemy wyjąć silnik. Na końcu odkręcamy nakrętki mocujące dźwignię. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby wszystkie elementy znajdowały się w tym samym położeniu jak przed demontażem. W przypadku tylnej wycieraczki sprawa wygląda podobnie.

Na początku odłączamy akumulator i wykręcamy nakrętkę mocującą wycieraczki. Otwieramy tylną klapę i demontujemy osłonę. Jest ona zamocowana na 2 śruby oraz 10 zatrzasków. Teraz delikatnie podważamy silnik wycieraczek, uważajmy, żeby nie uszkodzić lakieru. Odpinamy kostkę elektryczną i wykręcamy przewód masowy. Na końcu odkręcamy 3 śruby mocujące i rozdzielamy silnik od płytki montażowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA