REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: kontrola układu chłodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia w Fordzie Focusie MK1.
Kontrola układu chłodzenia w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać przeglądu układu chłodzenia. Dodatkową czynnością, którą wykonamy będzie wymiana płynu chłodniczego w Fordzie Focusie Mk1.

Zaczynamy od sprawdzenia układu chłodzenia w Fordzie Focusie Mk1. Kontrolę zalecamy wykonać, co roku jak wiele innych. Nie jest to czasochłonne zajęcie, dlatego można poświęcić kilka chwil na wykonanie poniższych czynności. Pierwszy krok to sprawdzenie przewodów elastycznych, które biegną do chłodnicy, silnika. Nie trzeba posiadać wielkiego doświadczenia, żeby namierzyć wyciek. Będzie widoczny biały osad wokół miejsca nieszczelności.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego

REKLAMA

Teraz chwytamy za gumowe przewody i ściskamy je. Jeżeli są w kiepskim stanie bez problemu zauważymy to na ich powierzchni. W przypadku, kiedy nasze auto ma duży przebieg i do tego należy do egzemplarzy z początku produkcji najprawdopodobniej nasze przewody będą się kwalifikowały do wymiany. Nie zapominamy również o mocowaniach. Opaski muszą być solidnie dokręcone. Jeżeli jest widoczna korozja – wymieniamy je na nowe.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Taką kontrolę najlepiej wykonać, kiedy jest zimny silnik. Wtedy nasz układ pozbawiony jest ciśnienia. Poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Na rozgrzanym silniku stan będzie zawsze wyższy. W takim przypadku decydując się na odkręcenia korka najlepiej robić to przez szmatę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Robimy to bardzo powoli, zbyt szybkie odkręcenie wywoła niekontrolowane wydostawanie się cieczy chłodzącej na zewnątrz.

Jeżeli dolewamy niewielką ilość możemy to robić na zimnym i ciepłym silniku. W przypadku większych dolewek należy to wykonywać tylko i wyłącznie na zimnym. Przechodzimy do wymiany płynu chłodniczego. Ford przewiduje wymianę dopiero po 10 latach lub po przebiegu 240 000km. Oczywiście można znacznie skrócić ten dystans, nie są to duże koszty i możemy sobie pozwolić na częstszą wymianę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego  

Odkręcamy korek spustowy w celu zmniejszenia ciśnienia. Pozostają te same uwagi odnośnie bezpieczeństwa jak w przypadku kontroli poziomu płynu. Podkładamy puste naczynie pod chłodnicą i odkręcamy opaskę zaciskową dolnego przewodu chłodnicy lub wykręcamy korek spustowy. Czekamy aż spłynie cała ilość i zakręcamy opaskę lub korek. Wlewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik, czekamy aż otworzy się termostat i sprawdzamy poziom płynu.

Ewentualne braki uzupełniamy zakręcamy korek i jedziemy na jazdę próbną. Ponownie sprawdzamy stan. W przypadku ubytku, dolewamy brakującą ilość.

Potrzebna ilość płynu:

  • Silnik 1.4 i 1.6 – 5L
  • Silnik 1.8 i 2.0 – 5.75L
  • Silnik 1.8 Diesel – 6.5L
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA