Ford Focus MK1: kontrola układu chłodzenia

REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia układu chłodzenia w Fordzie Focusie Mk1. Kontrolę zalecamy wykonać, co roku jak wiele innych. Nie jest to czasochłonne zajęcie, dlatego można poświęcić kilka chwil na wykonanie poniższych czynności. Pierwszy krok to sprawdzenie przewodów elastycznych, które biegną do chłodnicy, silnika. Nie trzeba posiadać wielkiego doświadczenia, żeby namierzyć wyciek. Będzie widoczny biały osad wokół miejsca nieszczelności.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego
REKLAMA
Teraz chwytamy za gumowe przewody i ściskamy je. Jeżeli są w kiepskim stanie bez problemu zauważymy to na ich powierzchni. W przypadku, kiedy nasze auto ma duży przebieg i do tego należy do egzemplarzy z początku produkcji najprawdopodobniej nasze przewody będą się kwalifikowały do wymiany. Nie zapominamy również o mocowaniach. Opaski muszą być solidnie dokręcone. Jeżeli jest widoczna korozja – wymieniamy je na nowe.
Przechodzimy do sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Taką kontrolę najlepiej wykonać, kiedy jest zimny silnik. Wtedy nasz układ pozbawiony jest ciśnienia. Poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Na rozgrzanym silniku stan będzie zawsze wyższy. W takim przypadku decydując się na odkręcenia korka najlepiej robić to przez szmatę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Robimy to bardzo powoli, zbyt szybkie odkręcenie wywoła niekontrolowane wydostawanie się cieczy chłodzącej na zewnątrz.
Jeżeli dolewamy niewielką ilość możemy to robić na zimnym i ciepłym silniku. W przypadku większych dolewek należy to wykonywać tylko i wyłącznie na zimnym. Przechodzimy do wymiany płynu chłodniczego. Ford przewiduje wymianę dopiero po 10 latach lub po przebiegu 240 000km. Oczywiście można znacznie skrócić ten dystans, nie są to duże koszty i możemy sobie pozwolić na częstszą wymianę.
Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego
Odkręcamy korek spustowy w celu zmniejszenia ciśnienia. Pozostają te same uwagi odnośnie bezpieczeństwa jak w przypadku kontroli poziomu płynu. Podkładamy puste naczynie pod chłodnicą i odkręcamy opaskę zaciskową dolnego przewodu chłodnicy lub wykręcamy korek spustowy. Czekamy aż spłynie cała ilość i zakręcamy opaskę lub korek. Wlewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik, czekamy aż otworzy się termostat i sprawdzamy poziom płynu.
Ewentualne braki uzupełniamy zakręcamy korek i jedziemy na jazdę próbną. Ponownie sprawdzamy stan. W przypadku ubytku, dolewamy brakującą ilość.
Potrzebna ilość płynu:
- Silnik 1.4 i 1.6 – 5L
- Silnik 1.8 i 2.0 – 5.75L
- Silnik 1.8 Diesel – 6.5L
REKLAMA
REKLAMA