REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: naprawa wentylatora i wymiana przewodów układu chłodzenia

Robert Kuśpiel
Ford Focus MK1 naprawa wentylatora i wymian przewodów układu chłodzenia
Ford Focus MK1 naprawa wentylatora i wymian przewodów układu chłodzenia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony wentylator jest już poważną usterką. Oto jak sobie poradzić z jego awarią w Fordzie Focus Mk1. Dodatkowo wymienimy też przewody układu chłodzenia.

Problemy z układem chłodzenia objawiają się świecącą kontrolką temperatury. Nie zawsze trzeba od razu odstawiać auto do mechanika, czasem wystarczy zatrzymać się i poczekać aż spadnie temperatura silnika. Jednak radzimy nie lekceważyć takiej usterki. Pod żadnym pozorem nie należy wkładać rąk w okolice wentylatora, kiedy silnik jest rozgrzany. Nawet przy wyłączonym zapłonie istnieje ryzyko, że się włączy - wiatrak jest bowiem sterowany za pomocą termowyłącznika.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok, jaki możemy wykonać to zmostkowanie termowyłącznika (odpowiedzialny za uruchamianie wiatraka), co uruchomi wiatrak na stałe. Znajduje się on na dole chłodnicy. Widoczne są tam dwa wtyki (jeden na górze drugi na dole). Po wypięciu wtyczki łączymy 2 piny (złącza) znajdująca się w niej. Zanim do tego przystąpimy radzimy sprawdzić bezpiecznik wentylatora chłodnicy. Odpowiedni rozkład bezpieczników znajdziemy w instrukcji auta. Teraz przechodzimy do sprawdzenia termo wyłącznika. Wystarczy zmostkować styk doprowadzający napięcie ze stykiem masowym. Jeżeli wentylator włączy się będzie to oznaczać usterkę termowyłącznika.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana płynu chłodzącego

W przypadku braku reakcji najprawdopodobniej przyczyna leży w przerwanych przewodach. Pozostawiając zmostkowane złącze należy umiejscowić je tak, żeby nie wkręciło się w wentylator. Jeżeli będziemy chcieli wymontować wentylator nie jest to trudne zadanie. Unosimy samochód do góry np. za pomocą podnośnika i podstawek. Odłączamy ujemną klemę akumulatora oraz złącze wentylatora. Następnie wypinamy spinki mocujące obudowę do górnej części chłodnicy.

REKLAMA

Teraz delikatnie unosimy wentylator. Wysuwamy go z uchwytów mocujących i wyjmujemy na zewnątrz. Teraz możemy swobodnie działać np. wykręcając śruby mocujące silnik w celu jego wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus: wymiana łącznika stabilizatora

Uszkodzenia przewodów chłodniczych również mogą nas dotknąć w najmniej oczekiwanym momencie. Jeżeli zdarzy się to na trasie zalecamy zakleić uszkodzone miejsce taśmą. Oczywiście jest to rozwiązanie awaryjne, pozwalające na kontynuowanie dalszej jazdy. Pamiętajmy o odkręceniu korka o ok. jeden obrót. Pozwoli to na zredukowanie ciśnienia w układzie, co uchroni taśmę przed rozerwaniem.

Do wymiany zalecamy wykorzystać nowe przewody. Używane mogą być w bardzo różnym stanie. Na początku spuszczamy płyn chłodzący. Następnie luzujemy opaski zaciskowe na danym odcinku, który musi być wymieniony. Ściągamy stare przewody i zakładamy nowe. Może wystąpić pewny opór, w takim przypadku polecamy użyć wazeliny. Końcówki wsuwamy dostatecznie głęboko, żeby nie dopuścić to zsunięcia się. Na końcu dokręcamy opaski zaciskowe i zalewamy cały układ płynem chłodniczym.

W zależności od tego, kiedy była ostatnia wymiana może to być stary lub nowy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA