Mercedes W124: wymiana przednich amortyzatorów
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zakup nowych amortyzatorów to wydatek ok. 200zł za komplet. Oczywiście cena jest uzależniona od producenta amortyzatora i marży sklepu. Całą operację możemy przeprowadzić za pomocą podnośnika typu „żaba” i „kobyłek”. Luzujemy śruby koła, podnosimy samochód i zdejmujemy koło. Pod tył auta podkładamy kliny zabezpieczające. Za pomocą ściągacza do sprężyn ściskamy sprężynę tak, żeby odciążyć wahacz poprzedni.
Podpieramy go za pomocą drugiego podnośnika lub klocka drewnianego. Przechodzimy do górnych mocować. Odkręcamy górną nakrętkę mocującą kluczem oczkowym jednocześnie podtrzymując tłoczysko kluczem imbusowym 8. Zdejmujemy podkładkę i przechodzimy do dolnych mocowań amortyzatora. Odkręcamy śruby z łbem sześciokątnym i demontujemy go od zwrotnicy.
Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać łożyska?
REKLAMA
Amortyzator wyjmujemy do dołu, tak, żeby jednocześnie był skierowany do przodu. Za pomocą drutu mocujemy zwrotnicę w celu uniemożliwienia jej jakiejkolwiek odchyłki. Należy pamiętać, że niedopuszczalne są wszelkie rozciągnięcia przewodów hamulcowych jak i elektrycznych. Przechodzimy do montażu nowego amortyzatora. Na początku za pomocą szczotki drucianej czyścimy na zwrotnicy powierzchnię przylegania.
Przekładamy wszelkie gumy, osłony i elementy sprężyste zwracając uwagę na ich stan. Jeżeli są widoczne pęknięcia lub uszkodzenia konieczna jest ich wymiana. Montaż zaczynamy od dolnych mocowań. Przykręcamy je delikatnie, tak żeby załapały kilka gwintów. Następnie mocujemy jego górną część. W tym celu należy unieść wahacz poprzeczny za pomocą podnośnika. Zakładamy nową podkładkę i dokręcamy nakrętkę.
Zobacz też: Jak sprawdzić przewody układu chłodniczego?
Zwalniamy ściągacz do sprężyn i montujemy koło. Opuszczamy samochód i dociągamy wszystkie śruby. Identycznie postępujemy w przypadku drugiej strony auta. Mając wymontowany amortyzator możemy dokładnie go obejrzeć w celu poznania przyczyny jego usterki. Na początku oglądamy go szukając uszkodzeń zewnętrznych. Następnie sprawdzamy stan tłoczyska. Opieramy go na desce i wsuwamy je. Jeżeli tłoczysko jest wygięte to zakleszcza się w tulei prowadzącej.
Przeprowadzenie takiego testu ma charakter informacyjny. Nie ma najmniejszego sensu wymontowywać amortyzatorów w celu sprawdzenia. Jeżeli oględziny wzrokowe dają nam podstawę do wymiany amortyzatora powinniśmy zrobić to od razu. Przy corocznym przeglądzie samochodu diagnosta powinien sprawdzać skuteczność tłumienia amortyzatorów. Wynik tego testu jest dla nas bardzo ważną informacją.
REKLAMA
REKLAMA