Mercedes W124: kontrola manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać co 20 000 km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów w Mercedesie W124 bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc, gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”.
REKLAMA
Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się Mercedesem na jazdę próbną.
Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?
REKLAMA
Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30 km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w manualnej skrzyni biegów. Warto zaznaczyć, że olej nie jest wymienialny. Jedynie w przypadku remontu lub wymiany skrzyni biegów należy napełnić przekładnię nowym olejem.
Poziom oleju należy sprawdzać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Tutaj również będzie nam potrzebny podobny zestaw jak wyżej. Kiedy mamy samochód na kanale lub „kobyłkach” może okazać się, że wskazane będzie wymontowanie dolnej osłony silnika w celu zapewnienia sobie dobrego dostępu. Za pomocą klucza imbusowego 14 odkręcamy korek wlewu.
Zobacz też: Jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów?
Robimy to bardzo powoli i ostrożnie. Jeżeli podczas wykręcania korka wypłynie trochę oleju, świadczy to o jego właściwym poziomie. W przypadku braku wycieku musimy dokonać sprawdzenia za pomocą palca. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu wlewowego. W przypadku konieczności uzupełnienia stanu najlepiej stosować olej sprawdzonego producenta. Na opakowaniu powinna być informacja o rekomendacji przez Mercedesa.
W przypadku przekładni 4 biegowej wymagane jest - 1.3l oleju. W 5 biegowej– 1.5l. Warto mieć w zasięgu ręki kilka szmat i pusty pojemnik na wyciekający płyn. Dokręcamy korek wlewowy używając nowej uszczelki. Moment dokręcania to 60 Nm. Montujemy dolną osłonę silnika (w przypadku, kiedy była wymontowana) i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną naszym Mercedesem W124.
REKLAMA
REKLAMA