REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu zapłonowego w Fordzie Focusie MK1.
Przegląd układu zapłonowego w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu zapłonowego jest często pomijany przez wielu użytkowników. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny element w każdym aucie. Oto opis jak dokonać takiego przeglądu w Fordzie Focusie Mk1.

W poradniku tym pokażemy, co warto skontrolować podczas corocznego przeglądu. Zaczniemy od powierzchownej kontroli. Na początku warto sprawdzić czy złącza i przewody są prawidłowo zamontowane na cewce zapłonowej i sterowniku. Słabe dociśnięcie może powodować przeskoki iskry oraz przerwy w zapłonie. Na obudowie zapłonowej nie może być pęknięć i śladów przepaleń. Takie właśnie ślady pozostawia po sobie przeskakująca iskra.

REKLAMA

REKLAMA

Zaciski nie mogą być zaśniedziałe. Podobne uwagi tyczą się samych przewodów zapłonowych. Izolacja znajdująca się na nich nie może być popękana ani przetarta. Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy jak bardzo wpływa to na prawidłową pracę układu zapłonowego. Widząc taką usterkę nie należy czekać z wymianą. Pamiętajmy, żeby stosować tylko i wyłącznie dobre przewody zapłonowe. Jeżeli są na nich jakieś zabrudzenia i osad należy je oczyścić.

Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych   

Przechodzimy do sprawdzenia kolejnych elementów. Zaczynamy od sprawdzenia prądu zapłonowego. W tym celu zdejmujemy dowolną końcówkę świecy zapłonowej i wykręcamy ją. Następnie zakładamy na nią końcówkę i kładziemy na bloku silnika. Zabezpieczmy ją tak, żeby nie spadła w czasie uruchomienia silnika. Warto zapewnić sobie pomoc drugiej osoby, wówczas nasza praca staje się łatwiejsza. W czasie uruchamiania silnika powinna przeskakiwać iskra. W innym przypadku należy sprawdzić ponownie układ (opis powyżej).

REKLAMA

Kolejny krok to sprawdzenie rezystancji cewki zapłonowej. Będzie nam do tego potrzebny multimetr. Na początku wyłączamy zapłon i odłączamy przewody od modułu zapłonu. Teraz wyjmujemy złącze z cewki. Patrząc przodem do zacisków widzimy 3 sztuki, licząc od lewej strony najpierw skontrolujemy zacisk 1 i 2 a następnie 3 i 2. Wartości wskazywane przez multimetr powinny być z zakresu 0.4 – 0.6Ω. Jeżeli jest inaczej musimy dokonać wymiany modułu zapłonu na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego  

W silniku Diesla w Fordzie Focusie Mk1 bardzo ważny jest układ wstępnego podgrzewania silnika. W przypadku problemów należy dokonać pewnego testu. Na początku sprawdzamy główny bezpiecznik zasilania instalacji elektrycznej silnika jest to gniazdo numer 1. Kolejny krok to sprawdzenie multimetrem wartości napięcia świec żarowych. Jeżeli wartość jest poniżej 11.5V należy je sprawdzić a najczęściej wymienić.

Kontroli dokonujemy w następujący sposób. Zdejmujemy przewód ze świecy i podłączamy lampkę kontrolną pomiędzy masę i przewód odłączony od świecy. Druga osoba ustawia kluczyk w pozycji zapłonu. Lampka kontrolna powinna się zaświecić na ok. 20 sekund. Jeżeli nie ma żadnego efektu lub jest zbyt krótki należy sprawdzić bezpiecznik układu podgrzewania. Zdarzają się przypadki uszkodzenia układu, wówczas najczęściej pomaga wymiana modułu podgrzewania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA