REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu zapłonowego w Fordzie Focusie MK1.
Przegląd układu zapłonowego w Fordzie Focusie MK1.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu zapłonowego jest często pomijany przez wielu użytkowników. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny element w każdym aucie. Oto opis jak dokonać takiego przeglądu w Fordzie Focusie Mk1.

W poradniku tym pokażemy, co warto skontrolować podczas corocznego przeglądu. Zaczniemy od powierzchownej kontroli. Na początku warto sprawdzić czy złącza i przewody są prawidłowo zamontowane na cewce zapłonowej i sterowniku. Słabe dociśnięcie może powodować przeskoki iskry oraz przerwy w zapłonie. Na obudowie zapłonowej nie może być pęknięć i śladów przepaleń. Takie właśnie ślady pozostawia po sobie przeskakująca iskra.

REKLAMA

Zaciski nie mogą być zaśniedziałe. Podobne uwagi tyczą się samych przewodów zapłonowych. Izolacja znajdująca się na nich nie może być popękana ani przetarta. Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy jak bardzo wpływa to na prawidłową pracę układu zapłonowego. Widząc taką usterkę nie należy czekać z wymianą. Pamiętajmy, żeby stosować tylko i wyłącznie dobre przewody zapłonowe. Jeżeli są na nich jakieś zabrudzenia i osad należy je oczyścić.

Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych   

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia kolejnych elementów. Zaczynamy od sprawdzenia prądu zapłonowego. W tym celu zdejmujemy dowolną końcówkę świecy zapłonowej i wykręcamy ją. Następnie zakładamy na nią końcówkę i kładziemy na bloku silnika. Zabezpieczmy ją tak, żeby nie spadła w czasie uruchomienia silnika. Warto zapewnić sobie pomoc drugiej osoby, wówczas nasza praca staje się łatwiejsza. W czasie uruchamiania silnika powinna przeskakiwać iskra. W innym przypadku należy sprawdzić ponownie układ (opis powyżej).

Kolejny krok to sprawdzenie rezystancji cewki zapłonowej. Będzie nam do tego potrzebny multimetr. Na początku wyłączamy zapłon i odłączamy przewody od modułu zapłonu. Teraz wyjmujemy złącze z cewki. Patrząc przodem do zacisków widzimy 3 sztuki, licząc od lewej strony najpierw skontrolujemy zacisk 1 i 2 a następnie 3 i 2. Wartości wskazywane przez multimetr powinny być z zakresu 0.4 – 0.6Ω. Jeżeli jest inaczej musimy dokonać wymiany modułu zapłonu na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego  

W silniku Diesla w Fordzie Focusie Mk1 bardzo ważny jest układ wstępnego podgrzewania silnika. W przypadku problemów należy dokonać pewnego testu. Na początku sprawdzamy główny bezpiecznik zasilania instalacji elektrycznej silnika jest to gniazdo numer 1. Kolejny krok to sprawdzenie multimetrem wartości napięcia świec żarowych. Jeżeli wartość jest poniżej 11.5V należy je sprawdzić a najczęściej wymienić.

Kontroli dokonujemy w następujący sposób. Zdejmujemy przewód ze świecy i podłączamy lampkę kontrolną pomiędzy masę i przewód odłączony od świecy. Druga osoba ustawia kluczyk w pozycji zapłonu. Lampka kontrolna powinna się zaświecić na ok. 20 sekund. Jeżeli nie ma żadnego efektu lub jest zbyt krótki należy sprawdzić bezpiecznik układu podgrzewania. Zdarzają się przypadki uszkodzenia układu, wówczas najczęściej pomaga wymiana modułu podgrzewania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA