Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym pokażemy, co warto skontrolować podczas corocznego przeglądu. Zaczniemy od powierzchownej kontroli. Na początku warto sprawdzić czy złącza i przewody są prawidłowo zamontowane na cewce zapłonowej i sterowniku. Słabe dociśnięcie może powodować przeskoki iskry oraz przerwy w zapłonie. Na obudowie zapłonowej nie może być pęknięć i śladów przepaleń. Takie właśnie ślady pozostawia po sobie przeskakująca iskra.
REKLAMA
Zaciski nie mogą być zaśniedziałe. Podobne uwagi tyczą się samych przewodów zapłonowych. Izolacja znajdująca się na nich nie może być popękana ani przetarta. Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy jak bardzo wpływa to na prawidłową pracę układu zapłonowego. Widząc taką usterkę nie należy czekać z wymianą. Pamiętajmy, żeby stosować tylko i wyłącznie dobre przewody zapłonowe. Jeżeli są na nich jakieś zabrudzenia i osad należy je oczyścić.
Zobacz też: Ford Focus MK1: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych
REKLAMA
Przechodzimy do sprawdzenia kolejnych elementów. Zaczynamy od sprawdzenia prądu zapłonowego. W tym celu zdejmujemy dowolną końcówkę świecy zapłonowej i wykręcamy ją. Następnie zakładamy na nią końcówkę i kładziemy na bloku silnika. Zabezpieczmy ją tak, żeby nie spadła w czasie uruchomienia silnika. Warto zapewnić sobie pomoc drugiej osoby, wówczas nasza praca staje się łatwiejsza. W czasie uruchamiania silnika powinna przeskakiwać iskra. W innym przypadku należy sprawdzić ponownie układ (opis powyżej).
Kolejny krok to sprawdzenie rezystancji cewki zapłonowej. Będzie nam do tego potrzebny multimetr. Na początku wyłączamy zapłon i odłączamy przewody od modułu zapłonu. Teraz wyjmujemy złącze z cewki. Patrząc przodem do zacisków widzimy 3 sztuki, licząc od lewej strony najpierw skontrolujemy zacisk 1 i 2 a następnie 3 i 2. Wartości wskazywane przez multimetr powinny być z zakresu 0.4 – 0.6Ω. Jeżeli jest inaczej musimy dokonać wymiany modułu zapłonu na nowy.
Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego
W silniku Diesla w Fordzie Focusie Mk1 bardzo ważny jest układ wstępnego podgrzewania silnika. W przypadku problemów należy dokonać pewnego testu. Na początku sprawdzamy główny bezpiecznik zasilania instalacji elektrycznej silnika jest to gniazdo numer 1. Kolejny krok to sprawdzenie multimetrem wartości napięcia świec żarowych. Jeżeli wartość jest poniżej 11.5V należy je sprawdzić a najczęściej wymienić.
Kontroli dokonujemy w następujący sposób. Zdejmujemy przewód ze świecy i podłączamy lampkę kontrolną pomiędzy masę i przewód odłączony od świecy. Druga osoba ustawia kluczyk w pozycji zapłonu. Lampka kontrolna powinna się zaświecić na ok. 20 sekund. Jeżeli nie ma żadnego efektu lub jest zbyt krótki należy sprawdzić bezpiecznik układu podgrzewania. Zdarzają się przypadki uszkodzenia układu, wówczas najczęściej pomaga wymiana modułu podgrzewania.
REKLAMA
REKLAMA