Ford Focus MK1: wymiana wahacza i kolumny McPhersona
REKLAMA
REKLAMA
Zaczniemy od wymiany wahacza. Unikajmy tanich zamienników. Zazwyczaj są one o połowę tańsze jednak jakość ich może pozostawiać wiele do życzenia. Tańsze zamienniki mogą zepsuć się już nawet po pierwszym roku. Zakup droższego lub oryginalnego wahacza będzie bardziej opłacalny.
REKLAMA
W przypadku uszkodzenia tulei można je wymienić pozostawiając stary wahacz. Skrzywionego wahacza nie można prostować. Przystępujemy do wymiany. Na początku zaciągamy hamulec ręczny i wykręcamy śruby koła.
Zobacz też: Ford Focus: wymiana przegubu wewnętrznego
REKLAMA
Unosimy samochód i podkładamy kliny zabezpieczające pod tylne koła. Zdejmujemy koło oraz wykręcamy śruby od osłony miski olejowej i nadkola. Po zdemontowaniu osłon wykręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń mocujący i wypinamy go ze zwrotnicy. Są do tego specjalne ściągacze, często jednak wystarczy zwykły młotek. Pozostaje nam wykręcić pozostałe dwie śruby mocujące wahacz i wyjąć go z samochodu.
Do montażu nowego wahacza używamy tylko i wyłącznie nowych śrub. Jeżeli nie zostały dostarczone wraz z wahaczem należy dokupić je w autoryzowanym serwisie lub w sklepie z częściami. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby dokręcić mocno wszystkie śruby. Niedopuszczalny jest jakikolwiek luz.
Wymiana kolumny McPhersona
Przechodzimy do wymontowania kolumny McPhersona. Pierwszy krok to uniesienie przodu samochodu i podłożenie podstawek. Zdejmujemy koło i przechodzimy do demontaży całej kolumny. Na początku musimy odpiąć z amortyzatora uchwyt przewodu hamulcowego. Następnie wyjmujemy zaślepki i wykręcamy znajdujące się pod nimi śruby mocujące zacisk. Podwieszamy go za pomocą drutu, tak żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych.
Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?
Odkręcamy nakrętkę drążka kierowniczego i wybijamy delikatnie jego przegub lub używamy do tego ściągacza. Następnie wykręcamy śrubę mocującą zwrotnicy i demontujemy ją z auta. Przesuwamy delikatnie półoś i podpieramy ją. Teraz zabezpieczamy od dołu amortyzator i odkręcamy od góry nakrętki mocujące. Kolumna wychodzi od dołu poprzez wnękę koła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Po wykonaniu takiej naprawy pamiętajmy o udaniu się do stacji kontroli na sprawdzenie i ewentualne ustawienie geometrii.
REKLAMA
REKLAMA