Ford Focus MK1: kontrola i wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

REKLAMA
REKLAMA
Pompa paliwa jest jednym z droższych elementów, które mogą się popsuć w naszym aucie. Oczywiście w dzisiejszych czasach, kiedy Focus pierwszej generacji jest na rynku bardzo długi czas dostępność części zamiennych jest bardzo duża. Spowodowało to również spadek cen, które zaczynają się już od około 120 złotych.
REKLAMA
Przeprowadzenie kontroli wykonuje się w specjalistycznych warsztatach. Trudnią się one również w ewentualnych naprawach i regeneracjach tych elementów. Oczywiście możemy sami przeprowadzić pewien test, który wstępnie określi nam stan naszej pompy paliwa. Po takiej kontroli możemy podejmować dalsze kroki, co do naprawy.
Zobacz też: Ford Focus: wymiana przegubu wewnętrznego
REKLAMA
Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu. Następnie odłączamy przewód paliwa od kolektora paliwa (pompa pompuje do niego paliwo). Należy mieć w pobliżu szmatki, ponieważ będzie wyciek. Po jego odłączeniu powinno wypłynąć paliwo. Jeśli tak się nie dzieje musimy włączyć zapłon (bez uruchomienia silnika). W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony pompy musimy sprawdzić bezpiecznik. Znajduje się on w skrzynce bezpieczników pod maską. Jest w gnieździe nr.12 (kolor niebieski). Wyjmujemy i dokładnie oglądamy czy nie widać przerwanego obwodu.
W przypadku uszkodzenia wymieniamy na nowy. Jeżeli dalej mamy problemy wszystko kieruje nas w stronę pompy paliwa. Znajduje się ona pod tylnym siedzeniem. Wyjmujemy je i pod nim znajduje się osłona z tworzywa sztucznego. Demontujemy ją i mamy już dostęp do samej pompy. Za pomocą małego młotka pukamy delikatnie w jej obudowę. Robimy to z bardzo dużym wyczuciem, zbyt mocne uderzenia mogą doprowadzić do uszkodzenia.
Sprawdzamy dokładnie połączenie elektryczne (wtyczkę) i przystępujemy do pomiaru napięcia na pompie. Wykonujemy to za pomocą diodowego wskaźnika napięcia. Można go kupić w sklepie elektrycznym lub hipermarkecie – cena zaczyna się od około 10 zł. Zdarzają się przypadki, że po użyciu zwyczajnej żarówki zostaje uszkodzone urządzenie sterujące. Jeżeli jest napięcie oznacza to uszkodzenie pompy. W przypadku prawidłowego działania pompy zaleca się sprawdzić filtr paliwa – może być zapchany i nie ma odpowiedniego przepływu.
Zobacz też: Jak wyczyścić silnik krokowy w Fordzie Focus 1.6?
REKLAMA
Demontaż pompy wymaga odpowiednich narzędzi i odpowiedniego miejsca. Będziemy pracować z benzyną, więc niedopuszczalne jest wykonywanie tej naprawy w pobliżu źródeł ognia. Całą pracę wykonamy w silniku benzynowym. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy opróżnić zbiornik z paliwem i wymontować go od dołu. W celu spuszczenia wsuwamy jeden koniec węża(drugi koniec musi być szczelnie zaciśnięty) do baku poprzez otwór wlewowy. Jego drugi koniec umieszczamy w pustym naczyniu, które powinno być poniżej baku.
Zdejmujemy z pompy przewód doprowadzający, odprowadzający oraz złącze. Luzujemy nakrętkę mocującą za pomocą młotka i śrubokręta. Obracamy pompę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara i wyjmujemy ją. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności zwracając uwagę, żeby wszystko było ustawione tak jak przed demontażem.
REKLAMA
REKLAMA