REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Fordzie Mondeo MK3.
Kontrola skrzyni biegów w Fordzie Mondeo MK3.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę skrzyni biegów w Fordzie Mondeo Mk3. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju i uzupełnimy ewentualne braki.

Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu, tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu. Poważna awaria skrzyni biegów na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej w Fordzie Mondeo Mk3.

REKLAMA

Ford Mondeo Mk3: skrzynia manualna

Zaczynamy od skrzyni manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.

Zobacz też: Jak sprawdzić domowymi sposobami jakość oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Wystarczy około 30 kilometrów. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Tutaj również będzie nam potrzebny podobny zestaw jak wyżej. Odkręcamy korek z boku przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Robimy to bardzo powoli ostrożnie. Jeżeli podczas wykręcania korka wypłynie trochę oleju, świadczy to o jego właściwym poziomie. W przypadku braku wycieku musimy dokonać sprawdzenia za pomocą palca. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu wlewowego. Jego minimalny stan to 5mm poniżej otworu. Można to sprawdzić za pomocą zagiętego drutu. W przypadku konieczności uzupełnienia stanu najlepiej stosować olej sprawdzonego producenta, polecanego przez producenta auta.

W przypadku przekładni 5 biegowej w Fordzie Mondeo wymagane jest 1.9 litra oleju. W 6 biegowej – 1.75 litra. Warto mieć w zasięgu ręki kilka szmat i pusty pojemnik na wyciekający płyn. Przykręcamy korek wlewowy. Moment dokręcania to 45Nm. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

Ford Mondeo Mk3: skrzynia automatyczna

REKLAMA

Przechodzimy do przekładni automatycznej. Mamy tutaj przekładnie 4 i 5 biegową. W przypadku tej drugiej potrzebne jest specjalne narzędzie do przeprowadzenia kontroli stanu oleju (dostępne w serwisach). W tej części przedstawimy kontrolę w skrzynce 4 biegowej CD4E. Kontrolę szczelności przeprowadzamy w identyczny sposób jak w przypadku przekładni manualnej.

Prawidłowy poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważny dla bezproblemowego funkcjonowania. Ma ona specjalny bagnet w przedziale silnika, którym dokonujemy kontroli oleju jak i uzupełnienia jego poziomu. Kontrolę przeprowadzamy na rozgrzanym silniku. Temperatura oleju powinna wynosić ok. 60 – 70 stopni. W przypadku niższych lub wyższych wartości odczyt może nie być poprawny.

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty w tym czasie przełączamy dźwignię zmiany biegów w różne położenia. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli. Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku (grawerowana powierzchnia). Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?  

W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF.. Przekroczenie górnego wskaźnika może doprowadzić do wadliwej pracy automatycznej przekładni. Zabrania się uruchamiania silnika i holowania bez napełnionej skrzyni biegów. Po dolewce wciskamy pedał hamulca i przełączamy dźwignię biegów we wszystkie możliwe położenia.

W przypadku konieczności wymiany oleju musimy stosować taki, który jest rekomendowany przez firmę Ford. Wymiana może być prowadzona z różnych powodów. Jeżeli nasza skrzynia nie pracuje płynnie lub był zbyt duży wyciek warto pomyśleć o wymianie oleju. Oczywiście po naprawie przekładni również trzeba wymienić olej. W silniku 2.0  potrzeba 6L oleju natomiast w silniku 2.5 – 6.3L oleju.

Ustawiamy dźwignię w pozycji „P” unosimy samochód. Podstawiamy pod skrzynię biegów puste naczynie na przepracowany olej. Wykręcamy korek spustowy z miski olejowej i zlewamy olej. Wyjmujemy bagnet i nalewamy przez lejek ok. 5l oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Po chwili wlewamy brakującą ilość w zależności od typu silnika. Na postoju przełączamy dźwignię w każde możliwe położenie. Udajemy się na jazdę próbną do momentu aż olej się dobrze rozgrzeje. Po powrocie sprawdzamy jego stan, ewentualne braki uzupełniamy.

Zużyty olej oddajemy do punktu zajmującego się utylizacją tego typu odpadów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA