Ford Mondeo MK3: wymiana alternatora
REKLAMA
REKLAMA
W Fordzie Mondeo występuje alternator trójfazowy. W zależności od wersji silnikowej ma on różną moc. Wymieniając go należy pamiętać, żeby montować alternator o tej samej mocy. W razie usterki możemy oddać do regeneracji nasz egzemplarz lub zdecydować się na zakup używanego. W przypadku zakupu nowego zazwyczaj bywają to tanie podróbki. Oryginalny alternator to duży wydatek. Najrozsądniejszym wyborem pod względem jakości i ceny pozostaje używany.
REKLAMA
Zanim zaczniemy pracę pamiętajmy o odłączenia ujemnej klemy akumulatora. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w różnych wersjach silnikowych. Zaczynamy od silników benzynowych o pojemności 1.8 i 2.0. Po odłączeniu klemy najlepiej podłożyć pod nią element nieprzewodzący prądu, żeby uniknąć niespodziewanego kontaktu z akumulatorem, co spowoduje przepływ prądu.
Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Teraz przystępujemy do wymontowania alternatora. Na początku wykręcamy górną śrubę mocującą i odpinamy złącze z przewodami. Teraz podnosimy prawą stronę auta i zdejmujemy koło. Pamiętajmy o solidnym podparciu. Kolejny krok to demontaż blachy ochronnej we wnęce koła. Po wykonaniu tej czynności naciągamy napinacz i zdejmujemy pasek klinowy. Wyjmujemy przewód powietrza, który utrudnia nam dostęp do alternatora.
Następnie odpinamy złącze elektryczne od alternatora i demontujemy całkowicie prawe nadkole. Dodatkowo demontujemy końcówkę drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę kontrującą oraz zabezpieczającą i wybijamy go lub używamy specjalnego ściągacza. Jednak nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Na koniec wykręcamy dolne śruby alternatora oraz te mocujące prowadnicę powietrza odpowiedzialną za chłodzenie go. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Ford Mondeo MK3: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu
W pozostałych wersjach silnikowych demontaż alternatora przebiega podobnie. Ewentualne różnice mogą być w sposobie zamocowania lub zabezpieczenia go. W silniku Diesla dodatkowo musimy zdjąć górną obudowę silnika. Jak widać wymiana alternatora ogranicza nam pole manewru przy każdej czynności. Zalecamy montaż nowego paska klinowego. Stary może być już zużyty i po montażu nowego alternatora mogą występować nieprzyjemne dźwięki. Zdarzają się również przypadki, że za taki stan odpowiedzialny jest napinacz.
Po zamontowaniu i sprawdzeniu wszystkich połączeń zakładamy koło i odpalamy samochód. Silnik powinien się uruchomić bez żadnych problemów.
REKLAMA
REKLAMA