REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wady i zalety opon niskoprofilowych

Max Trela
Wady i zalety opon niskoprofilowych Fot. Fotolia
Wady i zalety opon niskoprofilowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opony niskoprofilowe coraz częściej montowane są nawet w samochodach popularnych – klasy średniej. Niższy bok opony zdecydowanie poprawia wygląd auta, ale nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie, komfort i trwałość zawieszenia. Czy w ostatecznym rozrachunku opony niskoprofilowe mają więcej zalet czy wad?

Co to jest ten profil?

Wysokość profilu to nic innego jak liczba wyrażająca stosunek pomiędzy wysokością przekroju opony (czyli jej boku), a szerokością tego przekroju. Wymiar ten nie wyraża wartości bezwzględnej a procentową. Dla przykładu: zgodnie ze wzorem wysokość boku opony 205/55 R16 będzie mniejsza niż 225/55 R16. Automatycznie mniejsza będzie też jej średnica całkowita (całkowita wysokość opony).

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o felgi aluminiowe – czy trzeba stosować specjalne środki?

REKLAMA

Czym są więc opony niskoprofilowe? Są to opony, w przypadku których wysokość boku od felgi do drogi jest wartością stosunkowo małą względem szerokości przekroju opony. Mówiąc jeszcze prościej - za oponę niskoprofilową możemy uznać oponę o serii (profilu) mniejszej lub równej 55-50 w zależności od szerokości.

Według europejskich standardów (z 2009 roku) najniższy możliwy profil opony to seria 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. W Stanach Zjednoczonych, gdzie podejście do tuningu jest dużo bardziej liberalne, firmy Nexen i Kumho oferują jeszcze bardziej sprasowane opony! W przypadku Nexena jest to model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, natomiast Kumho ma w swojej ofercie model Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony niskoprofilowe: zalety

Najbardziej widoczną zaletą stosowania opon niskoprofilowych jest podniesienie atrakcyjności wizualnej naszego pojazdu. Niski profil często wiąże się z zastosowaniem większych felg i opon o większej szerokości, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania, jak i w zakręcie.

Niski bok to również większa sztywność opony, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy w zakrętach zwłaszcza na gładkiej nawierzchni. Opony niskoprofilowe zapewniają lepszy kontakt z samochodem, kierowca ma większą kontrolę nad autem, jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są przechyły boczne.

Opony niskoprofilowe: wady

REKLAMA

Do głównych wad opon niskoprofilowych należy zaliczyć znaczne zmniejszenie komfortu jazdy. Chodzi tu zarówno o komfort mechaniczny (tłumienia) jak i komfort akustyczny (hałas). Niższa wysokość boku i związana z nim większa sztywność opony sprawiają, że odczuwanie dyskomfortu związanego ze złym stanem nawierzchni jest znacznie większe niż w oponach o tej samej średnicy lecz wyższym profilu.Większa sztywność bieżnika, to również mniejsza powierzchnia przylegania na nierównych nawierzchniach, co może powodować nieznaczne zmniejszenie przyczepności.

Niski profil to również zwykle znaczna szerokość opony. Ta natomiast może potencjalnie generować większy hałas. Opony niskoprofilowe, jeśli montowane w autach nieprzystosowanych fabrycznie do sztywnej pracy kół, może negatywnie wpływać na zużycie wszystkich elementów zawieszenia. Ponadto, jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, wymagana będzie korekta ustawień świateł pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA