REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wady i zalety opon niskoprofilowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wady i zalety opon niskoprofilowych Fot. Fotolia
Wady i zalety opon niskoprofilowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opony niskoprofilowe coraz częściej montowane są nawet w samochodach popularnych – klasy średniej. Niższy bok opony zdecydowanie poprawia wygląd auta, ale nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie, komfort i trwałość zawieszenia. Czy w ostatecznym rozrachunku opony niskoprofilowe mają więcej zalet czy wad?

Co to jest ten profil?

Wysokość profilu to nic innego jak liczba wyrażająca stosunek pomiędzy wysokością przekroju opony (czyli jej boku), a szerokością tego przekroju. Wymiar ten nie wyraża wartości bezwzględnej a procentową. Dla przykładu: zgodnie ze wzorem wysokość boku opony 205/55 R16 będzie mniejsza niż 225/55 R16. Automatycznie mniejsza będzie też jej średnica całkowita (całkowita wysokość opony).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o felgi aluminiowe – czy trzeba stosować specjalne środki?

Czym są więc opony niskoprofilowe? Są to opony, w przypadku których wysokość boku od felgi do drogi jest wartością stosunkowo małą względem szerokości przekroju opony. Mówiąc jeszcze prościej - za oponę niskoprofilową możemy uznać oponę o serii (profilu) mniejszej lub równej 55-50 w zależności od szerokości.

Według europejskich standardów (z 2009 roku) najniższy możliwy profil opony to seria 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. W Stanach Zjednoczonych, gdzie podejście do tuningu jest dużo bardziej liberalne, firmy Nexen i Kumho oferują jeszcze bardziej sprasowane opony! W przypadku Nexena jest to model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, natomiast Kumho ma w swojej ofercie model Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.

REKLAMA

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony niskoprofilowe: zalety

Najbardziej widoczną zaletą stosowania opon niskoprofilowych jest podniesienie atrakcyjności wizualnej naszego pojazdu. Niski profil często wiąże się z zastosowaniem większych felg i opon o większej szerokości, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania, jak i w zakręcie.

Niski bok to również większa sztywność opony, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy w zakrętach zwłaszcza na gładkiej nawierzchni. Opony niskoprofilowe zapewniają lepszy kontakt z samochodem, kierowca ma większą kontrolę nad autem, jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są przechyły boczne.

Opony niskoprofilowe: wady

Do głównych wad opon niskoprofilowych należy zaliczyć znaczne zmniejszenie komfortu jazdy. Chodzi tu zarówno o komfort mechaniczny (tłumienia) jak i komfort akustyczny (hałas). Niższa wysokość boku i związana z nim większa sztywność opony sprawiają, że odczuwanie dyskomfortu związanego ze złym stanem nawierzchni jest znacznie większe niż w oponach o tej samej średnicy lecz wyższym profilu.Większa sztywność bieżnika, to również mniejsza powierzchnia przylegania na nierównych nawierzchniach, co może powodować nieznaczne zmniejszenie przyczepności.

Niski profil to również zwykle znaczna szerokość opony. Ta natomiast może potencjalnie generować większy hałas. Opony niskoprofilowe, jeśli montowane w autach nieprzystosowanych fabrycznie do sztywnej pracy kół, może negatywnie wpływać na zużycie wszystkich elementów zawieszenia. Ponadto, jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, wymagana będzie korekta ustawień świateł pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA