REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?  Fot. Moto.wieszjak.pl
Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego? Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Szum opon może stanowić nawet 1/3 niechcianych dźwięków docierających do uszu pasażerów w kabinie auta. Dobór odpowiednich opon może zmniejszyć natężenie nieprzyjemnych dźwięku nawet o 3-4 dB. Dla ludzkiego ucha to duża różnica – 3 dB mniej to blisko dwukrotnie ciszej!

Jakie opony będą najcichsze ?

Do cech sprzyjających cichobieżności nowej opony zalicza się przede wszystkim rodzaj bieżnika, co należy rozumieć jako jego konstrukcję, układ i rodzaj.

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie rzecz ujmując najcichsze opony to te z bieżnikiem kierunkowym asymetrycznym, czyli takim jaki ma większość opon deszczowych. Kostki bieżnika w takich oponach są stosunkowo małe, luźno ułożone i nie maja symetrycznych kształtów. Cichobieżności sprzyjają też szerokie rowki na całym obwodzie opony i możliwe łagodne (równe) krańce czoła ogumienia.

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Taka budowa powoduje przede wszystkim zmniejszenie zawirowań w przepływie powietrza, co wycisza wysokie dźwięki (świst), ale zmniejsza też tendencję do wpadania bieżnika w rezonans ograniczając zdolność całej opony do przenoszenia dźwięku.

REKLAMA

Duża szerokość = dużo hałasu

Chcąc zmniejszyć poziom hałasu w kabinie samochodu zawsze trzeba pamiętać, że im szersza jest opona tym będzie głośniejsza - niezależnie od marki, rodzaju, firmy. To wynika z najprostszych praw fizyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szerokość przekłada się na większą powierzchnię styku z nawierzchnią. To ma swoje plusy – chociażby większą przyczepności - ale i wady. W przypadku tak chropowatej materii jak asfalt  znacząco wzrasta tarcie a zatem i hałas. Wystarczy wspomnieć aktualne normy przyjęte w Unii Europejskiej: Limit głośności dla opon o szerokości do 145 mm wynosi 72 dB(A), ale dla opon powyżej 215 mm już 76 dB(A).

Zobacz też: Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Pamiętajmy również, że na głośność w równym stopniu wpływa tez profil. Im większy tym opona ma większe pudło rezonansowe i lepiej przenosi fale dźwiękowe. W tym przypadku zależność nie jest jednak tak prostoliniowa. Najcichsze są opony o profilu od 40 do 55. Bardzo niskie profile są już znacząco głośniejsze – podobnie jak „duże balony” do samochodów terenowych.

Ekologia, wiek i inne...

Poszukując cichych opon warto pamiętać, że nie istnieje na rynku coś takiego jak ogumienie „wyciszające”. Proste prawa fizyki – o których już wspomnieliśmy – pozwalają jednak dość łatwo dojść do tego jakie ogumienie będzie najbardziej komfortowe.

Najcichsze opony to tzw. opony deszczowe i opony ekologiczne. Te pierwsze mają stosunkowo najbardziej „neutralny” bieżnik. Te drugie – charakteryzują się najmniejszymi oporami toczenia i zminimalizowanym tarciem.

Wbrew powszechnej opinii nowoczesne opony zimowe do samochodów osobowych są (statystycznie) tylko minimalnie głośniejsze od letnich. Zauważalnie głośniejsze są natomiast opony o wzmocnionym karkasie. Nie kupujmy więc bez wyraźnej potrzeby opon o wyższym indeksie nośności, niż dedykowana do naszego auta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA