Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?
REKLAMA
REKLAMA
Jak rozpoznać, że mam kupić oponę specjalnie wzmacnianą?
Gdy nasze auto w rubryce maksymalna dopuszczalna masa całkowita ma wpisaną wartość powyżej 2500 kilogramów wtedy nie mamy wyboru. Trzeba kupić opony "specjalne", a dokładnie rzecz ujmując ogumienie wzmacniane. Dlatego zaczynamy od tego stwierdzenia, bo diagności na stacjach kontroli pojazdów coraz częściej zwracają uwagę na to czy opony w naszym aucie mają nie tylko odpowiednio głęboki bieżnik, ale także czy posiadają wystarczającą nośność i wytrzymałość.
REKLAMA
Zobacz też: Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?
REKLAMA
Generalnie opony wzmacniane zawsze stosuje się w dużych 7-osobowych vanach oraz w SUV-ach segmentu premium. Takie opony dość łatwo rozpoznać - mają wtedy oznaczenia: RFD, RF, REF, REINF a także, a może najczęściej XL, EXL, EL (te dwa ostatnie oznaczenia wskazują również, opona jest dostosowana również do aut o momencie obrotowym przekraczającym 550 Nm na oś).
Dodajmy do tego, że konstrukcja opon wzmacnianych dość poważnie różni się od opon zwykłych. Mogą one posiadać dodatkowe warstwy opasań lub specjalne wzmocnienia. Inne są też materiały z których są produkowane. Nie ma jednak standardowego modelu wzmacniania.
Suma zalet i wad
W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach, plusach czy minusach. Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę obciążenia, a zatem i trwałość.
Z drugiej strony dzięki większemu wzmocnieniu takie ogumienie jest mniej komfortowe. Warto też dodać, że opony wzmacniane są cięższe, a zatem stanowią większe obciążenie dla zawieszenia pojazdu i są droższe. Wzmocniona konstrukcja powoduje wzrost ceny nawet o 15 procent.
Zobacz też: Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?
REKLAMA
Podsumowując: Opony wzmocnione powinny trafić na każde auto którego dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi ponad 2460 kilogramów. Tak będzie zgodnie z prawem, "sztuką" i warunkami gwarancji, które (zazwyczaj) wyraźnie mówią że materiały eksploatacyjne muszą być odpowiednie dla konkretnego modelu auta.
Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi ciężarów". Warto też pamiętać, że w przypadku wymiany tylko jednej opon, jej indeks nośności NIE MOŻE być niższy w stosunku do pozostałych!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.