REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego? fot. Mototarget
Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego? fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Opony wzmacniane na pierwszy rzut oka mogą niczym nie różnić się od tych „normalnych”, a zazwyczaj są od nich wyraźnie droższe. Dlaczego? I kiedy bezwzględnie trzeba stosować ogumienie z oznaczeniem XL, a kiedy jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto?

Jak rozpoznać, że mam kupić oponę specjalnie wzmacnianą?

Gdy nasze auto w rubryce maksymalna dopuszczalna masa całkowita ma wpisaną wartość powyżej 2500 kilogramów wtedy nie mamy wyboru. Trzeba kupić opony "specjalne", a dokładnie rzecz ujmując ogumienie wzmacniane. Dlatego zaczynamy od tego stwierdzenia, bo diagności na stacjach kontroli pojazdów coraz częściej zwracają uwagę na to czy opony w naszym aucie mają nie tylko odpowiednio głęboki bieżnik, ale także czy posiadają wystarczającą nośność i wytrzymałość.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?

Generalnie opony wzmacniane zawsze stosuje się w dużych 7-osobowych vanach oraz w SUV-ach segmentu premium. Takie opony dość łatwo rozpoznać - mają wtedy oznaczenia: RFD, RF, REF, REINF a także, a może najczęściej XL, EXL, EL (te dwa ostatnie oznaczenia wskazują również,  opona jest dostosowana również do aut o momencie obrotowym przekraczającym 550 Nm na oś).

Dodajmy do tego, że konstrukcja opon wzmacnianych dość poważnie różni się od opon zwykłych. Mogą one posiadać dodatkowe warstwy opasań lub specjalne wzmocnienia. Inne są też materiały z których są produkowane. Nie ma jednak standardowego modelu wzmacniania.

REKLAMA

Suma zalet i wad

W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach, plusach czy minusach. Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę obciążenia, a zatem i trwałość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dzięki większemu wzmocnieniu takie ogumienie jest mniej komfortowe. Warto też dodać, że opony wzmacniane są cięższe, a zatem stanowią większe obciążenie dla zawieszenia pojazdu i są droższe. Wzmocniona konstrukcja powoduje wzrost ceny nawet o 15 procent.

Zobacz też: Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Podsumowując: Opony wzmocnione powinny trafić na każde auto którego dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi ponad 2460 kilogramów. Tak będzie zgodnie z prawem, "sztuką" i warunkami gwarancji, które (zazwyczaj) wyraźnie mówią że materiały eksploatacyjne muszą być odpowiednie dla konkretnego modelu auta.

Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi ciężarów". Warto też pamiętać, że w przypadku wymiany tylko jednej opon, jej indeks nośności NIE MOŻE być niższy w stosunku do pozostałych!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA