Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?
REKLAMA
REKLAMA
Mimo specyficznych zapisów charakterystycznych dla poszczególnych producentów, a czasem nawet modeli opon panują pewne generalne zasady. Jakość ogumienia zawsze gwarantuje PRODUCENT opony. Gwarancja wynosi zazwyczaj 60 miesięcy od daty produkcji umieszczonej w numerze DOT, który trwale został umieszczony na boku opony.
REKLAMA
Reklamujemy...
Generalnie z oponami panuje zasada podobna jak z większością produktów konsumenckich. Gwarancji jako takiej udziela na swoje produkty firma oponiarska (producent opony). Reklamacja może się jednak odbywać w jednym z dwóch trybów, co oznacza, że klient (kierowca) zawsze ma wybór:
- Pierwszy tryb to zwrot opon bezpośrednio do producenta. Jeżeli skorzystamy z takiej formy gwarancji, wtedy reklamacja jest rozpatrywana bezpośrednio przez producenta. To on załatwia wszystkie formalności i wydaje ewentualne opinie.
- Druga możliwość to tzw. reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową. Wtedy reklamacja jest rozpatrywana przez sprzedawcę, który może dalej reklamować u swojego dostawcy. Mówiąc prostym językiem – zwracamy oponę tam gdzie ja kupiliśmy, a formalności zostawiamy obsłudze sklepu.
Zobacz też: Jak polerować felgi? Ekspert radzi
Sprzedawca NIE MA PRAWA odesłać nas do producenta opon jeśli zdecydujemy się reklamować opony u niego. Takie uprawnienia klienta wynikają z kodeksu cywilnego.
Przerost formy nad treścią
Bardzo ważne jest dla dobra reklamującego, aby reklamacje składać w formie pisemnej. Do tego celu służą specjalne formularze tzw. Protokoły Reklamacyjne. Najczęściej każda firma ma swój formularz i dla własnego bezpieczeństwa i komfortu korzystajmy tylko z takiego formatu.
Zobacz też: Czy przez zmianę opon licznik będzie przekłamywał?
Co jeszcze trzeba wiedzieć o reklamacji? Papiery trzeba je wypełnić możliwie dokładnie jak tylko można – nawet jeśli będzie się to wiązało z poświęceniem wielu godzin. Jeśli to możliwe wypełniajmy protokół przy sprzedawcy. Większość dużych składów oponiarskich ma już pewne doświadczenia ze zwrotami i reklamacjami. Te uwagi mogą być bardzo cenne – mogą nam oszczędzić wiele czasu i „papierkowej roboty”.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.