REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować? Fot. Fotolia
Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niemiła niespodzianka w postaci samochodu ustawionego na cegłach lub pozostawionego na płycie podłogowej będzie nas drogo kosztować. Ktoś połasił się na nasze felgi albo drogie opony? Montując śruby zabezpieczające zwiększamy szansę na uniknięcie takiej kradzieży.

Śruby zabezpieczające do felg mają za zadanie uniemożliwić odkręcenie naszych kół przez niepowołaną osobę. Statystyki policyjne nie wyodrębniają co prawda takiej kradzieży w swych spisach, ale wystarczy zapewne popytać znajomych, którzy potwierdzą takie przypadki w swojej okolicy. Śruby to wydatek od kilkudziesięciu do około stu pięćdziesięciu złotych. Może on jednak uchronić nas przed dużo większym wydatkiem związanym z zakupem nowych opon, felg lub nawet remontem podwozia. Warto rozważyć ich zakup np. w przypadku nieposiadania polisy Autocasco dla swojego samochodu.

REKLAMA

Czym jest śruba zabezpieczająca do kół?

Śruba zabezpieczająca nie posiada standardowego sześciokątnego łba, który jest niezbędny, by odkręcić ją normowanym kluczem do kół. Taką śrubę będziemy mogli odkręcić dopiero po przystawieniu do niej specjalnie dopasowanej nakładki. Nakładka jest konieczna, ponieważ część, która pozostaje w kole posiada odpowiednio rozplanowane bolce lub w droższych rozwiązaniach nieregularny kształt wycięty w łbie śruby. Dopiero przykładając łącznik możemy użyć standardowego klucza do odkręcenia kół.

Jaką śrubę wybrać?

Rozpiętość cenowa proponowanych rozwiązań to nawet ponad sto złotych. Jeżeli zabezpieczenie jest niskiej jakości, może nas zawieść podczas eksploatacji na skutek zużycia podczas odkręcania i zakręcania (np. zmiana opon na zimowe), co spowoduje nieoczekiwaną niespodziankę na drodze i konieczność wezwania lawety. Znane są przypadki, kiedy bolce stosowane w tańszych śrubach po dwóch latach eksploatacji są luźne i nie pozwalają przyłożyć odpowiedniej siły do odkręcenia śruby. Na jakość wykonania powinniśmy zwrócić także uwagę podczas wybierania śrub, które są zbudowane z jednego elementu z nacięciami, mimo że te uznawane są za trwalsze.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

REKLAMA

Pamiętaj by zawsze posiadać przy sobie końcówkę, która pozwoli odkręcić śrubę zabezpieczającą. Podczas kupna samochodu sprawdź, czy poprzedni właściciel zastosował zabezpieczenie i dopilnuj, by przekazał ci końcówkę. Unikniesz w ten sposób kłopotów, gdy przebijesz oponę lub zechcesz wymienić komplet kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Śrubę zabezpieczającą warto kupić w sklepie oferującym felgi do naszego typu pojazdu, w którym sprzedawca doradzi nam, która z nich jest odpowiednia do naszych kół. Jeżeli śrubę wybieramy sami np. w internecie, pamiętajmy o kilku ważnych parametrach. Są to: długość śruby, rodzaj zastosowanego gwintu, a także wielkość gwintu. Ważny jest także kształt łba śruby zabezpieczającej. Do niektórych felg należy zastosować śruby z zakończeniem kulistym, a w innych jedynym pasującym będzie zakończenie o kształcie stożka.
Jak zabezpieczyć felgi stalowe?

Zobacz też: Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Felga stalowa nie posiada wgłębień podobnych do tych z felg aluminiowych, co sprawia, że śruby wystają ponad jej płaszczyznę. Dzięki temu osoba, która chciałaby odkręcić ma łatwiejszy dostęp do łba. Oczywiście odkręcenie śruby nadal jest utrudnione, ale przy użyciu odpowiednich narzędzi może stać się możliwe. Jeżeli zabezpieczamy felgi stalowe, użyjmy śrub o krótszych łbach.
Czy śruby są skuteczne?

Śruby zabezpieczające są elementem odstraszającym złodzieja, który aby ukraść koła, musi zachowywać się cicho i wykonywać swoje czynności szybko. Używając technik warsztatowych, po które sięga się w sytuacjach awaryjnych, złodziej najprawdopodobniej przyciągnąłby na siebie uwagę postronnych osób, które mogą przerwać jego działania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA