REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować?

Krzysztof Bednarz
Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować? Fot. Fotolia
Śruby zabezpieczające do felg: czy warto je kupować? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niemiła niespodzianka w postaci samochodu ustawionego na cegłach lub pozostawionego na płycie podłogowej będzie nas drogo kosztować. Ktoś połasił się na nasze felgi albo drogie opony? Montując śruby zabezpieczające zwiększamy szansę na uniknięcie takiej kradzieży.

Śruby zabezpieczające do felg mają za zadanie uniemożliwić odkręcenie naszych kół przez niepowołaną osobę. Statystyki policyjne nie wyodrębniają co prawda takiej kradzieży w swych spisach, ale wystarczy zapewne popytać znajomych, którzy potwierdzą takie przypadki w swojej okolicy. Śruby to wydatek od kilkudziesięciu do około stu pięćdziesięciu złotych. Może on jednak uchronić nas przed dużo większym wydatkiem związanym z zakupem nowych opon, felg lub nawet remontem podwozia. Warto rozważyć ich zakup np. w przypadku nieposiadania polisy Autocasco dla swojego samochodu.

REKLAMA

Czym jest śruba zabezpieczająca do kół?

Śruba zabezpieczająca nie posiada standardowego sześciokątnego łba, który jest niezbędny, by odkręcić ją normowanym kluczem do kół. Taką śrubę będziemy mogli odkręcić dopiero po przystawieniu do niej specjalnie dopasowanej nakładki. Nakładka jest konieczna, ponieważ część, która pozostaje w kole posiada odpowiednio rozplanowane bolce lub w droższych rozwiązaniach nieregularny kształt wycięty w łbie śruby. Dopiero przykładając łącznik możemy użyć standardowego klucza do odkręcenia kół.

Jaką śrubę wybrać?

Rozpiętość cenowa proponowanych rozwiązań to nawet ponad sto złotych. Jeżeli zabezpieczenie jest niskiej jakości, może nas zawieść podczas eksploatacji na skutek zużycia podczas odkręcania i zakręcania (np. zmiana opon na zimowe), co spowoduje nieoczekiwaną niespodziankę na drodze i konieczność wezwania lawety. Znane są przypadki, kiedy bolce stosowane w tańszych śrubach po dwóch latach eksploatacji są luźne i nie pozwalają przyłożyć odpowiedniej siły do odkręcenia śruby. Na jakość wykonania powinniśmy zwrócić także uwagę podczas wybierania śrub, które są zbudowane z jednego elementu z nacięciami, mimo że te uznawane są za trwalsze.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

REKLAMA

Pamiętaj by zawsze posiadać przy sobie końcówkę, która pozwoli odkręcić śrubę zabezpieczającą. Podczas kupna samochodu sprawdź, czy poprzedni właściciel zastosował zabezpieczenie i dopilnuj, by przekazał ci końcówkę. Unikniesz w ten sposób kłopotów, gdy przebijesz oponę lub zechcesz wymienić komplet kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Śrubę zabezpieczającą warto kupić w sklepie oferującym felgi do naszego typu pojazdu, w którym sprzedawca doradzi nam, która z nich jest odpowiednia do naszych kół. Jeżeli śrubę wybieramy sami np. w internecie, pamiętajmy o kilku ważnych parametrach. Są to: długość śruby, rodzaj zastosowanego gwintu, a także wielkość gwintu. Ważny jest także kształt łba śruby zabezpieczającej. Do niektórych felg należy zastosować śruby z zakończeniem kulistym, a w innych jedynym pasującym będzie zakończenie o kształcie stożka.
Jak zabezpieczyć felgi stalowe?

Zobacz też: Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Felga stalowa nie posiada wgłębień podobnych do tych z felg aluminiowych, co sprawia, że śruby wystają ponad jej płaszczyznę. Dzięki temu osoba, która chciałaby odkręcić ma łatwiejszy dostęp do łba. Oczywiście odkręcenie śruby nadal jest utrudnione, ale przy użyciu odpowiednich narzędzi może stać się możliwe. Jeżeli zabezpieczamy felgi stalowe, użyjmy śrub o krótszych łbach.
Czy śruby są skuteczne?

Śruby zabezpieczające są elementem odstraszającym złodzieja, który aby ukraść koła, musi zachowywać się cicho i wykonywać swoje czynności szybko. Używając technik warsztatowych, po które sięga się w sytuacjach awaryjnych, złodziej najprawdopodobniej przyciągnąłby na siebie uwagę postronnych osób, które mogą przerwać jego działania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA