REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Max Trela
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymian i teoretycznie maja one ułatwić zadanie kupującemu. To istna „pigułka wiedzy” na temat nowości oponiarskich i możliwości nowych produktów. Warto jednak nie podchodzić do takich porównań zupełnie bezkrytycznie.

Szczytna teoria...

Idea testu porównawczego opon jest znana (szczególnie na zachodzie Europy) już od dziesiątek lat i od pewnego czasu stała wydaje się też jego forma. Testy takie mają dwa podstawowe zadania: Po pierwsze mają umożliwić kierowcy zapoznanie się z nowościami na rynku opon. Po drugie – przez szereg „konkurencji” w jakich sprawdzane są konkretne produkty - mają ułatwić ewentualny wybór najlepszej opony, lub też ustalenie, która opona oferuje najlepszą jakość w zadanym przedziale cenowym.

REKLAMA

REKLAMA

Proste? Otóż właśnie nie do końca, ponieważ stwierdzenie „najlepsza” nie dla każdego będzie znaczyło to samo.

Zobacz też: Jak marka opony wpływa na jej cenę – ile procent ceny to marka, a ile technologie?

I wcale nie chodzi tu o ocenę poszczególnych parametrów. Te zawsze są stałe - testy przeprowadza się zarówno na suchych jak i mokrych nawierzchniach badając odporność na aquaplaning, kierowalność, hamowanie, opory toczenia itp. Punktowe ceny i stosowne tabele ich wystawiania dają właściwie gwarancję zgodności testu z prawdziwymi osiągami. Istnieje jednak jeszcze pojęcie „stosunek jakości do ceny”. W większości testów oponiarskich takiej oceny nie znajdziemy bo i konkretna cena dla jednych będzie jeszcze do przyjęcia, a dla innych 500 lub 600 złotych za wydane na jedną oponę będzie już absolutnie poza zasięgiem.

REKLAMA

Teoria, a praktyka – gdzie jest rozbieżność?

W kwestii testów opon występuje jeszcze jedna „nieścisłość”. Musimy w tym miejscu pamiętać, że test dotyczy konkretnego rozmiaru opony, wzoru bieżnika i jest wykonywany na konkretnym modelu auta. Wyniki takiego testu nie dają się zatem automatycznie przełożyć na wszystkie produkty danego producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Myślą, ze dla wszystkich jasna i bezsprzeczna jest rozbieżność osiągów pomiędzy różnymi modelami opon, ale  inaczej będą się zachowywały opony jednego typu w różnych rozmiarach! Co więcej może się okazać, że ta sama opona (model i rozmiar), ale na innym samochodzie – o innej masie, z innym silnikiem – może się zachowywać skrajnie inaczej, niż w bardzo sterylnych warunkach testowych.

Test (ułamek) prawdy ci powie...

W końcu najważniejsze - rocznie bada się kilkaset opon. Tymczasem – w identycznym okresie czasowym - na rynek trafia co najmniej kilkaSET tysięcy różnych nowych opon (wliczamy tutaj mnogość rozmiarów, indeksów prędkości, typów i konkretnych modeli).

Pamiętajmy zatem, że w ręce dziennikarzy tworzących zestawienia i porównania trafia zatem co najwyżej kilka procent całej oferty.

Dlatego warto czytać testy, ale nie wolno być w nie bezmyślnie zapatrzonym! Może się okazać, że dosłownie kilka dni po wydaniu testu na rynek wejdą nowe modele. Nie zostaną one zawarte w zestawieniach, a (czysto hipotetycznie) będą gwarantowały dobre właściwości trakcyjne przy rozsądnej cenie. Dlatego, że nie zostały opisane mamy z nich rezygnować? Oczywiście, że nie!

Komu w takim razie wierzyć? Jak we wszystkim, prawda leży pośrodku. Należy zatem po trosze zaufać testowi, po trosze opiniom innych kierowców, po trosze opinii naszego wulkanizatora, a po trosze... zdać się na łut szczęścia. Pamiętajmy też, że rynkowe nowinki nie zostały jeszcze dobrze sprawdzone. Lepiej kupić jest oponę dostępną od pewnego czasu na rynku, której właściwości zostały już dobrze poznane, zamiast kupować kompletną nowość i wierzyć zapewnieniom producenta i dość wyrywkowym testom dziennikarskim.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA