REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Max Trela
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymian i teoretycznie maja one ułatwić zadanie kupującemu. To istna „pigułka wiedzy” na temat nowości oponiarskich i możliwości nowych produktów. Warto jednak nie podchodzić do takich porównań zupełnie bezkrytycznie.

Szczytna teoria...

Idea testu porównawczego opon jest znana (szczególnie na zachodzie Europy) już od dziesiątek lat i od pewnego czasu stała wydaje się też jego forma. Testy takie mają dwa podstawowe zadania: Po pierwsze mają umożliwić kierowcy zapoznanie się z nowościami na rynku opon. Po drugie – przez szereg „konkurencji” w jakich sprawdzane są konkretne produkty - mają ułatwić ewentualny wybór najlepszej opony, lub też ustalenie, która opona oferuje najlepszą jakość w zadanym przedziale cenowym.

REKLAMA

Proste? Otóż właśnie nie do końca, ponieważ stwierdzenie „najlepsza” nie dla każdego będzie znaczyło to samo.

Zobacz też: Jak marka opony wpływa na jej cenę – ile procent ceny to marka, a ile technologie?

I wcale nie chodzi tu o ocenę poszczególnych parametrów. Te zawsze są stałe - testy przeprowadza się zarówno na suchych jak i mokrych nawierzchniach badając odporność na aquaplaning, kierowalność, hamowanie, opory toczenia itp. Punktowe ceny i stosowne tabele ich wystawiania dają właściwie gwarancję zgodności testu z prawdziwymi osiągami. Istnieje jednak jeszcze pojęcie „stosunek jakości do ceny”. W większości testów oponiarskich takiej oceny nie znajdziemy bo i konkretna cena dla jednych będzie jeszcze do przyjęcia, a dla innych 500 lub 600 złotych za wydane na jedną oponę będzie już absolutnie poza zasięgiem.

Teoria, a praktyka – gdzie jest rozbieżność?

W kwestii testów opon występuje jeszcze jedna „nieścisłość”. Musimy w tym miejscu pamiętać, że test dotyczy konkretnego rozmiaru opony, wzoru bieżnika i jest wykonywany na konkretnym modelu auta. Wyniki takiego testu nie dają się zatem automatycznie przełożyć na wszystkie produkty danego producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Myślą, ze dla wszystkich jasna i bezsprzeczna jest rozbieżność osiągów pomiędzy różnymi modelami opon, ale  inaczej będą się zachowywały opony jednego typu w różnych rozmiarach! Co więcej może się okazać, że ta sama opona (model i rozmiar), ale na innym samochodzie – o innej masie, z innym silnikiem – może się zachowywać skrajnie inaczej, niż w bardzo sterylnych warunkach testowych.

Test (ułamek) prawdy ci powie...

W końcu najważniejsze - rocznie bada się kilkaset opon. Tymczasem – w identycznym okresie czasowym - na rynek trafia co najmniej kilkaSET tysięcy różnych nowych opon (wliczamy tutaj mnogość rozmiarów, indeksów prędkości, typów i konkretnych modeli).

Pamiętajmy zatem, że w ręce dziennikarzy tworzących zestawienia i porównania trafia zatem co najwyżej kilka procent całej oferty.

REKLAMA

Dlatego warto czytać testy, ale nie wolno być w nie bezmyślnie zapatrzonym! Może się okazać, że dosłownie kilka dni po wydaniu testu na rynek wejdą nowe modele. Nie zostaną one zawarte w zestawieniach, a (czysto hipotetycznie) będą gwarantowały dobre właściwości trakcyjne przy rozsądnej cenie. Dlatego, że nie zostały opisane mamy z nich rezygnować? Oczywiście, że nie!

Komu w takim razie wierzyć? Jak we wszystkim, prawda leży pośrodku. Należy zatem po trosze zaufać testowi, po trosze opiniom innych kierowców, po trosze opinii naszego wulkanizatora, a po trosze... zdać się na łut szczęścia. Pamiętajmy też, że rynkowe nowinki nie zostały jeszcze dobrze sprawdzone. Lepiej kupić jest oponę dostępną od pewnego czasu na rynku, której właściwości zostały już dobrze poznane, zamiast kupować kompletną nowość i wierzyć zapewnieniom producenta i dość wyrywkowym testom dziennikarskim.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA