REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?
Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymian i teoretycznie maja one ułatwić zadanie kupującemu. To istna „pigułka wiedzy” na temat nowości oponiarskich i możliwości nowych produktów. Warto jednak nie podchodzić do takich porównań zupełnie bezkrytycznie.

Szczytna teoria...

Idea testu porównawczego opon jest znana (szczególnie na zachodzie Europy) już od dziesiątek lat i od pewnego czasu stała wydaje się też jego forma. Testy takie mają dwa podstawowe zadania: Po pierwsze mają umożliwić kierowcy zapoznanie się z nowościami na rynku opon. Po drugie – przez szereg „konkurencji” w jakich sprawdzane są konkretne produkty - mają ułatwić ewentualny wybór najlepszej opony, lub też ustalenie, która opona oferuje najlepszą jakość w zadanym przedziale cenowym.

REKLAMA

Proste? Otóż właśnie nie do końca, ponieważ stwierdzenie „najlepsza” nie dla każdego będzie znaczyło to samo.

Zobacz też: Jak marka opony wpływa na jej cenę – ile procent ceny to marka, a ile technologie?

I wcale nie chodzi tu o ocenę poszczególnych parametrów. Te zawsze są stałe - testy przeprowadza się zarówno na suchych jak i mokrych nawierzchniach badając odporność na aquaplaning, kierowalność, hamowanie, opory toczenia itp. Punktowe ceny i stosowne tabele ich wystawiania dają właściwie gwarancję zgodności testu z prawdziwymi osiągami. Istnieje jednak jeszcze pojęcie „stosunek jakości do ceny”. W większości testów oponiarskich takiej oceny nie znajdziemy bo i konkretna cena dla jednych będzie jeszcze do przyjęcia, a dla innych 500 lub 600 złotych za wydane na jedną oponę będzie już absolutnie poza zasięgiem.

Teoria, a praktyka – gdzie jest rozbieżność?

W kwestii testów opon występuje jeszcze jedna „nieścisłość”. Musimy w tym miejscu pamiętać, że test dotyczy konkretnego rozmiaru opony, wzoru bieżnika i jest wykonywany na konkretnym modelu auta. Wyniki takiego testu nie dają się zatem automatycznie przełożyć na wszystkie produkty danego producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Myślą, ze dla wszystkich jasna i bezsprzeczna jest rozbieżność osiągów pomiędzy różnymi modelami opon, ale  inaczej będą się zachowywały opony jednego typu w różnych rozmiarach! Co więcej może się okazać, że ta sama opona (model i rozmiar), ale na innym samochodzie – o innej masie, z innym silnikiem – może się zachowywać skrajnie inaczej, niż w bardzo sterylnych warunkach testowych.

Test (ułamek) prawdy ci powie...

W końcu najważniejsze - rocznie bada się kilkaset opon. Tymczasem – w identycznym okresie czasowym - na rynek trafia co najmniej kilkaSET tysięcy różnych nowych opon (wliczamy tutaj mnogość rozmiarów, indeksów prędkości, typów i konkretnych modeli).

Pamiętajmy zatem, że w ręce dziennikarzy tworzących zestawienia i porównania trafia zatem co najwyżej kilka procent całej oferty.

REKLAMA

Dlatego warto czytać testy, ale nie wolno być w nie bezmyślnie zapatrzonym! Może się okazać, że dosłownie kilka dni po wydaniu testu na rynek wejdą nowe modele. Nie zostaną one zawarte w zestawieniach, a (czysto hipotetycznie) będą gwarantowały dobre właściwości trakcyjne przy rozsądnej cenie. Dlatego, że nie zostały opisane mamy z nich rezygnować? Oczywiście, że nie!

Komu w takim razie wierzyć? Jak we wszystkim, prawda leży pośrodku. Należy zatem po trosze zaufać testowi, po trosze opiniom innych kierowców, po trosze opinii naszego wulkanizatora, a po trosze... zdać się na łut szczęścia. Pamiętajmy też, że rynkowe nowinki nie zostały jeszcze dobrze sprawdzone. Lepiej kupić jest oponę dostępną od pewnego czasu na rynku, której właściwości zostały już dobrze poznane, zamiast kupować kompletną nowość i wierzyć zapewnieniom producenta i dość wyrywkowym testom dziennikarskim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA