REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rodzaje bieżnika w oponach

Marek Matejewski
Na właściwości opony ma wpływ nie tylko kształt bieżnika lecz również skład mieszanki.
Na właściwości opony ma wpływ nie tylko kształt bieżnika lecz również skład mieszanki.

REKLAMA

REKLAMA

Producenci opon stosują różne rodzaje bieżnika. Oczywiście każdy z rodzajów bieżnika opon ma swoje zastosowanie. Jakie są rodzaje bieżnika w oponach?

Różne modele opon posiadają odmienne rodzaje bieżnika. Jedne posiadają bieżnik w regularnie rozmieszczone „klocki”, inne przypominają budową literę V. Zdarza się też, że bieżnik opony przypomina jakby połączenie dwóch innych opon. Rzeczywiście producenci ogumienia, aby osiągać coraz lepsze opony, modyfikują lub zupełnie zmieniają kształt bieżnika. W dalszym ciągu jednak rodzaje budowy bieżnika opon możemy podzielić na trzy grupy.

REKLAMA

Zobacz też: Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Bieżnik w oponach symetrycznych

Najbardziej tradycyjne ułożenie bieżnika spotykane w oponach od lat. Wzór bieżnika jest symetryczny z obu stron, czyli lewa i prawa cześć bieżnika jest równa i stanowi odwrotne odbicie. Tego rodzaju opony mogą być montowane dowolnie na felgi, ponieważ nie posiadają określonego kierunku obrotu. To samo koło możemy zamontować zarówno po prawej jak i po lewej stronie samochodu. Takie opony znajdziemy jeszcze wśród tańszego ogumienia. W droższych oponach symetryczna budowa bieżnika wypierana jest już przez nowocześniejsze konstrukcje.

Bieżnik w oponach kierunkowych

Rzeźba bieżnika kształtem przypomina literę V. Tu nie ma mowy o odwróceniu opony. Tego rodzaju ogumienie musi być montowane zgodnie z oznaczonym na boku kierunkiem obrotu. Tylko poprawnie zamontowana opona zapewnia optymalne odprowadzenie wody i przyczepność. W takim przypadku kompletne koła możemy zamieniać tylko w obrębie jednej strony pojazdu, przód z tyłem. Przełożenie koła z lewej na prawą stronę (i na odwrót) zmieni o 180 stopni kierunek jego obrotu.

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

Bieżnik w oponach asymetrycznych

Łączy w sobie bieżniki opony symetrycznej i kierunkowej. Część bieżnika charakteryzuje się symetryczną budową, jednak po drugiej stronie znajdziemy fragment przypominający połowę litery V. Tego rodzaju opony montujemy zgodnie z opisem na bocznej części. Tu na sposób montażu nie ma wpływu kierunek obrotu, a rozmieszczenie poszczególnych części bieżnika. Na boku opony zawsze oznaczona jest zewnętrzna strona montażu, najczęściej jest to wyraz OUTSIDE (z angielskiego „na zewnątrz”). Zamontowane w ten sposób opony na felgach możemy dowolnie montować do samochodu. W takim przypadku zmiana stron nie wpływa na właściwości opony.

Opony kierunkowe montujemy zawsze zgodnie z kierunkiem obrotu, a opony asymetryczne zakładając odpowiednią stroną na zewnątrz. Oznaczenia znajdują się na bokach opon.

Na rodzaj posiadanych opon powinni zwrócić szczególną uwagę kierowcy posiadający dwa komplety kół i zmieniający je we własnym zakresie. W przypadku opon kierunkowych łatwo popełnić błąd i zamontować koła w zły sposób. Warto też sprawdzić poprawność montażu przez serwis ogumienia, gdyż tu też zdarzają się błędy.

Zobacz również:  Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA