Ford Mondeo MK3: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju w Fordzie Mondeo Mk3 zalecamy wykonać, co roku po tej samej porze. Przed wymianą musimy zakupić odpowiedni filtr do naszego auta. w tym celu należy podać sprzedawcy rok produkcji naszego samochodu, pojemność oraz opcjonalnie numer nadwozia. Zakup filtru to wydatek ok. 30 zł. Jeśli chodzi o olej wszystko zależy od tego, jaki był wcześniej. Proponujemy użyć tego samego lub oleju zalecanego przez producenta auta.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Mondeo MK3: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia
Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy, kanał lub lewarek wraz z podstawkami. Ten ostatni wariant jest najmniej bezpieczny. Oczywiście możliwy do wykorzystania, jednak mimo wszystko zalecamy skorzystać z dwóch pierwszych, jeśli mamy taką możliwość. Będziemy również potrzebować klucza nasadowego do odkręcenia korka spustowego, puste naczynie, nowy filtr, olej silnikowy oraz taśmowy klucz do filtrów.
Zobacz też: Ford Focus MK1: pomiar ciśnienia sprężania
Poniżej znajduje się zestawienie silników oraz potrzebne ilości oleju
- Silnik benzynowy 1.8 i 2.0 – 4.3L
- Silnik benzynowy 2.5 – 5.5L
- Silnik benzynowy 3.0 – 5.2L
- Silnik Diesla 2.0 66 i 85kW – 6.5L
- Silnik Diesla 2.0 96kW – 6.0L
Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik. Wtedy wymiana będzie znacznie łatwiejsza. Rzadki olej szybciej spływa z silnika. Podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo ostrożnie, na początku gorący olej wypływa z dużym ciśnieniem i może dojść do poparzenia. W oleju nie powinno być zbyt dużej ilości metalowych opiłków.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Przechodzimy do wymiany filtra oleju. W silnikach benzynowych 1.8 i 2.0 do sierpnia 2003 oraz w silniku Diesla wygląda to w następujący sposób. Na początku demontujemy pokrywę od obudowy filtru i wyjmujemy ja razem z wkładem. Nie ma potrzeby wykręcania śruby mocującej obudowę filtru. W silniku Diesla odkręcamy pokrywę kluczem nasadowym i wyjmujemy ją razem z wkładem.
Nową uszczelkę filtru pokrywamy olejem i przykręcamy nowy wkład. W silnikach od września 2003 potrzebny jest nam klucz taśmowy. Odkręcamy go od kołnierza i zdejmujemy uszczelkę. Nową powlekamy olejem i montujemy filtr. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Po tym dokręcamy go o ¾ obrotu.
Pozostaje nam zalać silnik olejem na początku proponujemy wlać ok. 75% nominalnej ilości i pozostawić pracujący silnik na kilka minut. Ponownie dokonujemy pomiaru i wlewamy brakującą ilość.
REKLAMA
REKLAMA