REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Fordzie Mondeo MK3.
Wymiana świec zapłonowych w Fordzie Mondeo MK3.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. Większość kierowców aut z silnikiem benzynowym zapomina o ich istnieniu. Poniżej opis jak prawidłowo wykonać taką wymianę.

W silniku benzynowym w Fordzie Mondeo kierowcy często zapominają o wymianie świec. W przypadku Diesla (i świec żarowych) potrafią one przypomnieć się kierowcy podczas okresu zimowego kiedy pojawia się problem z rozruchem. Ford w modelu Mondeo trzeciej generacji przewiduje wymianę świec zapłonowych co 6 lat lub 120 000km. Jest to przebieg przy którym świece mogą kwalifikować się do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana filtru paliwa

Koszt zakupu świec nie jest duży. Jedna sztuka to wydatek ok. 20 zł. Oczywiście są i droższe modele. Do wymiany będzie nam potrzebny klucz do świec oraz 4 lub 6 świec zapłonowych. Jeżeli udamy się ze starymi do sklepu najprawdopodobniej nie kupimy takich samych o identycznym oznaczeniu. Będą o takich samych właściwościach jednak z innym oznaczeniem. Dlatego warto podać sprzedawcy rok produkcji naszego auta, pojemność oraz numer nadwozia. Pozwoli to na idealne dobranie według katalogu.

Zaczynamy od wyłączenia zapłonu. Podnosimy przednią maskę i zdejmujemy górną osłonę silnika. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec. Pamiętajmy, że robimy to chwytając za końcówki. Niedopuszczalne jest łapanie za przewody. Wszelkiego rodzaju przekrzywianie i szarpanie może doprowadzić do ich uszkodzenia. Jeżeli będzie taka potrzeba można odłączyć je od modułu zapłonowego.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: kontrola układu chłodzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed demontażem świec należy przygotować odpowiednio ich okolice. Najlepiej wyczyścić ja za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Wszelkie zabrudzenia nie mogą zostać wprowadzone do wnętrza silnika ani osadzić się na gwincie. Wykręcamy świece zachowując dużą ostrożność. Należy prowadzić klucz prosto, nie można przekrzywiać go na boki. Wszystko robimy z dużym wyczuciem.

W przypadku świec zapłonowych jest mniejsze ryzyko ukręcenia jak ma to miejsce w żarowych. W przypadku takiej sytuacji najprawdopodobniej będziemy musieli się udać do warsztatu zajmującego się wykręcaniem uszkodzonych świec żarowych. Wkręcamy je na początku ręcznie, aby prawidłowo "złapać" gwint (świeca powinna wkręcać się lekko i nie stawiać oporu) a następnie dociągamy kluczem. Jeżeli mamy na wyposażeniu klucz dynamometryczny ustawiamy moment na 12Nm.

Osoby nie posiadające takiego przyrządu muszą dokręcać świece na wyczucie. Tutaj trzeba mieć pewne doświadczenie, bardzo łatwo ukręcić świece. Po wymianie wszystkich, zakładamy końcówki przewodów. Unikajmy przekrzywiania ich. Na końcu zakładamy górną osłonę silnika i odpalamy samochód. Nie powinno być żadnych problemów z jego rozruchem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA