REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Fordzie Mondeo MK3.
Wymiana świec zapłonowych w Fordzie Mondeo MK3.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. Większość kierowców aut z silnikiem benzynowym zapomina o ich istnieniu. Poniżej opis jak prawidłowo wykonać taką wymianę.

W silniku benzynowym w Fordzie Mondeo kierowcy często zapominają o wymianie świec. W przypadku Diesla (i świec żarowych) potrafią one przypomnieć się kierowcy podczas okresu zimowego kiedy pojawia się problem z rozruchem. Ford w modelu Mondeo trzeciej generacji przewiduje wymianę świec zapłonowych co 6 lat lub 120 000km. Jest to przebieg przy którym świece mogą kwalifikować się do wymiany.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana filtru paliwa

REKLAMA

Koszt zakupu świec nie jest duży. Jedna sztuka to wydatek ok. 20 zł. Oczywiście są i droższe modele. Do wymiany będzie nam potrzebny klucz do świec oraz 4 lub 6 świec zapłonowych. Jeżeli udamy się ze starymi do sklepu najprawdopodobniej nie kupimy takich samych o identycznym oznaczeniu. Będą o takich samych właściwościach jednak z innym oznaczeniem. Dlatego warto podać sprzedawcy rok produkcji naszego auta, pojemność oraz numer nadwozia. Pozwoli to na idealne dobranie według katalogu.

Zaczynamy od wyłączenia zapłonu. Podnosimy przednią maskę i zdejmujemy górną osłonę silnika. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec. Pamiętajmy, że robimy to chwytając za końcówki. Niedopuszczalne jest łapanie za przewody. Wszelkiego rodzaju przekrzywianie i szarpanie może doprowadzić do ich uszkodzenia. Jeżeli będzie taka potrzeba można odłączyć je od modułu zapłonowego.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: kontrola układu chłodzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed demontażem świec należy przygotować odpowiednio ich okolice. Najlepiej wyczyścić ja za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Wszelkie zabrudzenia nie mogą zostać wprowadzone do wnętrza silnika ani osadzić się na gwincie. Wykręcamy świece zachowując dużą ostrożność. Należy prowadzić klucz prosto, nie można przekrzywiać go na boki. Wszystko robimy z dużym wyczuciem.

REKLAMA

W przypadku świec zapłonowych jest mniejsze ryzyko ukręcenia jak ma to miejsce w żarowych. W przypadku takiej sytuacji najprawdopodobniej będziemy musieli się udać do warsztatu zajmującego się wykręcaniem uszkodzonych świec żarowych. Wkręcamy je na początku ręcznie, aby prawidłowo "złapać" gwint (świeca powinna wkręcać się lekko i nie stawiać oporu) a następnie dociągamy kluczem. Jeżeli mamy na wyposażeniu klucz dynamometryczny ustawiamy moment na 12Nm.

Osoby nie posiadające takiego przyrządu muszą dokręcać świece na wyczucie. Tutaj trzeba mieć pewne doświadczenie, bardzo łatwo ukręcić świece. Po wymianie wszystkich, zakładamy końcówki przewodów. Unikajmy przekrzywiania ich. Na końcu zakładamy górną osłonę silnika i odpalamy samochód. Nie powinno być żadnych problemów z jego rozruchem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA