REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bęben hamulcowy

Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe mają zastosowanie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których przyklejone są nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.

Tarcza hamulcowa

Tarcze hamulcowe są trwale przymocowane do piast kół i razem z nimi obracają się podczas jazdy. Z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, powstające w układzie hamulcowym ciśnienie zacznie wypychać tłoki, znajdujące się w zaciskach hamulców, tym samym dociskając klocki hamulcowe do obu stron tarcz hamulcowych.

Zacisk hamulcowy

Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.

REKLAMA

Układ kierowniczy

Elementarny układ kierowniczy składa się z zaledwie kilku elementów. Są to: kierownica z kolumną, przekładnia kierownicza, drążki kierownicze i zwrotnice. W nowoczesnych samochodach oraz w lepszych modelach starych typów samochodów oraz w samochodach ciężarowych przekładnia kierownicza jest sprzęgnięta z urządzeniem wspomagającym, dzięki któremu kierowca może wkładać mniej siły w manewrowanie pojazdem.

Prostownik

Dobry prostownik posiada albo regulację prądu ładowania (nawet prymitywną, skokową), albo urządzenie elektroniczne, zapobiegające przeładowaniu akumulatora, czyli wyłączające prostownik, gdy napięcie na biegunach akumulatora osiągnie mniej więcej 14,4 do 14,6 V.

Narzędzia: ciśnieniomierz

Ciśnieniomierze, mają tylko dwa zastosowania w eksploatacji naszego samochodu: do mierzenia ciśnienia powietrza w oponach, oraz do mierzenia stopnia sprężania w cylindrach.

Hamulce bębnowe

Hamulec bębnowym, jeszcze w połowie XX wieku był stosowany w prawie wszystkich samochodach i we wszystkich motocyklach i motorowerach. Obecnie odchodzi w zapomnienie.

REKLAMA

Przeguby napędowe

Do przegubów napędowych zaliczymy tzw. przeguby krzyżakowe, zwane potocznie przegubami Cardana i przeguby zawiasowe, zwane niepoprawnie przegubami homokinetycznymi.

Narzędzia: suwmiarka, mikromierz, szczelinomierz

Suwmiarka, mikromierz i szczelinomierz zaliczymy do narzędzi pomiarowych, niezbędnych w każdym warsztacie. W warsztacie samochodowym najbardziej jednak użyteczne będą: suwmiarka i szczelinomierz.

Narzędzia: gwintowniki, narzynki

Gwintowniki, narzynki służą nie tylko do wykonywania nowych gwintów, ale także do naprawiania gwintów niezbyt mocno uszkodzonych, np. podczas wybijania mocno zapieczonych śrub i sworzni w zawieszeniu.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Narzędzia: przecinak, podbijak

Przecinaki, zwane dawniej z niemieckiego meslami, służą głównie do szybkiego przecinania różnych elementów i kawałków różnych twardych materiałów, np. do obcinania łbów śrub, których nie można odkręcić w żaden inny sposób.

Hydrauliczny układ hamulcowy, jednoobwodowy

W jednoobwodowym układzie hamulcowym elementem sterującym jest prosta, niewielka pompa hamulcowa, w której nacisk na pedał hamulca jest zamieniany na ruch tłoka, tłoczącego płyn hamulcowy do przewodów hamulcowych i za ich pośrednictwem do cylinderków hamulcowych.

Narzędzia. Wkrętaki

Wkrętaki, zwane także niezbyt poprawnie śrubokrętami są podstawowymi narzędzia warsztatowymi, używanymi do wielu różnych prac, głównie do odkręcania i dokręcania różnego rodzaju wkrętów.

Układ zapłonowy, elektroniczny

W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor.

Układ zapłonowy, współczesny

Wprowadzenie bezstykowego sterowania układem zapłonowym spowodowało powstanie bezawaryjnych układów zapłonowych.

Układ zapłonowy, klasyczny

Układ zapłonowy należy do najważniejszych urządzeń w silniku z zapłonem iskrowym (np. silnik benzynowy), a od jego sprawności zależy łatwy rozruch silnika, oraz wielość zużycia paliwa, toksyczność emitowanych spalin, osiągi samochodu i wiele innych.

Narzędzia: klucze

Podstawowy zestaw kluczy, umożliwiających jedynie wykonanie najprostszych prac naprawczych, składa się z kluczy płaskich (widełkowe) lub bardziej uniwersalnych kluczy płasko-oczkowych o rozmiarach od 8 do 19 mm, oraz ze specjalnego klucza do świec (z wkładką gumową, umożliwiającą wyjęcie świecy z głębokiego gniazda) i z klucza do kół (do nakrętek mocujących koła).

Miernik uniwersalny

Miernik uniwersalny jest bardzo przydatnym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu.

Hamulce tarczowe

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

Jeżeli planujemy dopiero zacząć naszą przygodę z narciarstwem to podstawową sprawą jest wybór odpowiedniego sprzętu. Jeżeli jesteśmy laikami w kwestii narciarstwa to najlepszym rozwiązaniem będzie porada eksperta.

Układ korbowy silnika

Układ korbowy silnika spalinowego zajmuje się zamianą ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Rozrusznik

Rozrusznik samochodowy jest silnikiem prądu stałego o stosunkowo dużej mocy, z urządzeniem sprzęgającym, dzięki któremu obroty jego wirnika są przekazywane za pośrednictwem koła zamachowego na wał korbowy silnika podczas rozruchu.

Hamulce

Hamulce samochodowe dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe, oraz bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są już stosowane.

Oleje w samochodzie

Oleje w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję: smarują i równocześnie oczyszczają bardzo wiele mechanizmów. Bez należytego smarowania silnik przestałby pracować już po kilku minutach. Niewiele dłużej wytrzymałyby skrzynia biegów i mechanizm różnicowy.

Sprzęgło

Sprzęgło jest urządzeniem (elementem lub zespołem elementów), dzięki któremu obroty jednego wału są przenoszone na drugi wał. W samochodzie sprzęgło przenosi obroty wału korbowego, a tym samym sprzężonego z nim koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.

Alternator

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego z wbudowanym wewnętrznym układem prostownika, dzięki czemu może być używany do zaopatrywania w energię elektryczną stałoprądową instalację samochodową.

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Panewki i półpanewki

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Zawory

Zawór to element silnika spalinowego tłokowego umieszczony w głowicy silnika lub w bloku silnika , sterujący przepływem powietrza mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin.

Doładowanie

Doładowanie to zasilenie silnika powietrzem o większej gęstości.

Tłok

Tłok stanowi jedyną ruchomą ścianę komory spalanie silnika spalinowego. Ponadto tłok musi być tak skonstruowany, aby skutecznie odprowadzał ciepło z denka do znacznie od niego chłodniejszych ścian cylindra.

Chłodnica

Każdy silnik spalinowy wytwarza ciepło, które należy jak najszybciej odprowadzić do atmosfery. Do tego celu służy chłodnica.

Głowica silnika

Zadaniem głowicy silnika jest zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a którą z drugiej strony zamyka denko tłoka.

Blok silnika

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły.

Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

Mechaniczne pompy wtryskowe: pompa sekcyjna

Sekcyjna pompa wtryskowa jest zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie.

Rozrząd

Dzięki niemu otwierają się i zamykają zawory nie tylko we właściwych cylindrach, ale także w najodpowiedniejszych momentach.

Pompa oleju

Zadaniem pompy jest dostarczenie silnikowi oleju pod odpowiednim ciśnieniem do układu hamowania.

Mechaniczne podnośniki samochodowe

Są one zazwyczaj lekkie, o bardzo prostej konstrukcji, a ich zasadniczym przeznaczeniem jest unoszenie samochodu podczas doraźnych napraw lub wymiany koła.

Hydrauliczny kolumnowy podnośnik samochodowy

Do podnoszenia bardzo ciężkich pojazdów stosuje się kolumnowe podnośniki hydrauliczne. Przy niewielkich wymiarach mają one bardzo duży udźwig, dochodzący nawet do kilkunastu tysięcy kilogramów.

Hydrauliczny podnośnik samochodowy (tzw. żaba)

Najpowszechniej stosowanym podnośnikiem warsztatowym jest tzw. żaba. Jest to urządzenie, składające się ze stalowej ramy na kółkach w której osadzone jest obrotowo specjalne ramię, sterowane siłownikiem hydraulicznym.

Pompa wodna

Pompa wodna jest jednym z najważniejszych elementów elementów silnika spalinowego, chłodzonego cieczą. Wymusza on obieg cieczy chłodzącej, co znacznie podnosi jego efektywność.

Klucz nasadowy

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

Przyciemnianie szyb - zrób to sam cz. 2


Zapraszam do drugiej części poradnika dotyczącego obklejania szyb folią. Mamy już przygotowane wcześniej (cz.1) kawałki folii odpowiadające kształtem do naszych szyb. Czas przejść do meritum.

Techniki driftingu cz.1.


Wszyscy profesjonalni zawodnicy driftingowych zmagań wiedzą, że nie wystarczy zaciągnąć hamulec ręczny i cieszyć się efektem. Na torze trzeba pokazać prawdziwe umiejętności oraz techniki pozwalające na jak najbardziej efektowny i długi kontrolowany poślizg.

Peugeot 206: montaż aluminiowych pedałów

Mogłoby się okazać, że kupując oryginalne aluminiowe pedały nie będzie problemu z ich montażem. Jednak okazuje się, że cały proces będzie wymagać dużo cierpliwości. W poradniku tym, dowiesz się jak najszybciej i najsprawniej przeprowadzić całą wymianę.

Peugeot 206: wymiana kierownicy

W poradniku tym, przeprowadzimy wymianę kierownicy w modelu 206. Nasze auto jest z 2003 roku. Mając zdemontowaną kierownicę, postaramy się również zamontować przełącznik zespolony.

Na czym polega pierwsza pomoc?

Udzielenie pierwszej pomocy jest obowiązkiem każdej osoby, która znajduje się w pobliżu wypadku. Podpowiadamy, do czego jesteśmy zobowiązani w rozumieniu prawa, a czego nie powinniśmy robić.

REKLAMA