REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Awaria

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?

Naprawy zabytkowych pojazdów nie należą do skomplikowanych i bardzo trudnych, pod warunkiem posiadanie specjalistycznych narzędzi. W poradniku tym przedstawiamy, jak naprawiać oldtimery.

Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Intensywny zapach benzyny w samochodzie, nawet w gorący słoneczny dzień, nie jest zjawiskiem normalnym. Opary paliwa z baku w sprawnym aucie nie powinny przedostawać się do kabiny.

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

REKLAMA

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?

Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Układ wydechowy wykonany w całości ze stali nierdzewnej to wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Różnicę słychać i widać już na pierwszy rzut oka. Ale czy wszystkie zalety wydechu z kwasówki są w stanie zrekompensować tak duże wydatki?

REKLAMA

Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.

Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.

Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Głośna praca układu wydechowego, metaliczny brzęk i dziwne stuki na nierównościach nie zawsze oznaczają poważną awarię. Układ wydechowy ma kilka słabych punktów, na szczęście dużą część uszkodzeń można skutecznie i niskim kosztem naprawić.

Jak wykryć i usunąć usterki i uszkodzenia silnika?

Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Pierwsze są łatwe do przewidzenia, drugi pojawiają się nagle, w najmniej spodziewanym momencie.

Jak wykrywać usterki pojazdów zabytkowych?

Stare pojazdy, nie wyposażone w komputery, nie miały prawie żadnych możliwości „informowania” kierowcy lub mechanika o zaistniałych usterkach, dlatego wiele z nich można wykryć jedynie przez oględziny i osłuchanie podejrzanych podzespołów. O istnieniu innych informują pomiary, wykonywane zwykle prymitywnymi przyrządami.

Jak naprawiać i obsługiwać pojazdy zabytkowe?

Bieżące i poważniejsze naprawy pojazdów zabytkowych najczęściej bywają bardzo kłopotliwe zarówno z braku odpowiednich instrukcji, jak i trudności w zdobyciu części zamiennych.

Układy zapłonowe w autach zabytkowych

Przez dziesiątki lat, zanim wymyślono elektroniczne moduły, w samochodach stosowano prymitywne, a przez to bardzo łatwe w obsłudze i naprawie układy zapłonowe.

Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.

Jak usunąć lub zredukować drgania wskazówki prędkościomierza?

Denerwującą usterką, występującą w starszych typach samochodów, były niestabilne wskazania prędkościomierzy, zwłaszcza przy małych prędkościach, objawiające się drganiami wskazówki o niewielkiej częstotliwości i często bardzo dużej amplitudzie, dochodzącej do 50% zakresu pomiarowego.

Jak odkryć wycieki paliwa, olejów i innych płynów eksploatacyjnych i odnaleźć ich przyczyny?

Istnieje prosty i bardzo skuteczny sposób na stwierdzenie wycieków różnych płynów z urządzeń samochodowych i wstępne zlokalizowanie miejsca ich powstawania. Jest nim ustawienie samochodu na rozłożonych na podłodze lub jezdni arkuszach papieru, w ostateczności na starych gazetach.

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

Raport awaryjności TUV 2011

Raport TUV wykonywany jest na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów w niemieckich stacjach diagnostycznych. Z raportu TUV możemy dowiedzieć się, jakim modelom nie przytrafiają się usterki, a także jaki jest średni przebieg konkretnego modelu używanego auta.

Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.

Co może popsuć się w rozruszniku?


Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?

Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?

Dlaczego samochód ściąga? Co mogło się popsuć?

Co powoduje, że auto samowolnie zbacza z wybranego kierunku jazdy? Przyczyny ściągania, bo tak nazywa się to zjawisko, są różne. Niektóre łatwo usunąć samemu. Za innymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Oto mała ściągawka moto.wieszjak.pl.

Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.

Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

Długie trasy to wyjątkowy sprawdzian dla pojazdu. Żeby uchronić się przed awarią w dłuższej trasie warto sprawdzić w jakiej kondycji jest nasze auto. Lista czynności do wykonania przed ruszeniem w trasę nie jest długa a przeprowadzenie rutynowej kontroli może oszczędzić nam nerwów, czasu i pieniędzy.

Czy olej syntetyczny można stosować w starszych silnikach?

Nie każdy silnik można zalać najnowszym olejem syntetycznym. W starszych silnikach stosuje się gęstsze oleje, są to oleje mineralne lub półsyntetyczne z tak dobranymi estrami, żeby uszczelniały wycieki i nie powodowały wypłukiwania osadów.

ADAC: rekordowa liczba wezwań do awarii w 2010

W 2010 roku ADAC odebrał wręcz rekordową liczbę wezwań do awarii samochodów, dokładnie 4 miliony 250 tysięcy 724. Głównie był to wynik niezwykle srogiej zimy, ale i letnich upałów. W poprzednim roku tego typu zdarzeń było o 8,1% mniej niż w 2010 r.

Daewoo Matiz: problemy z wtryskiwaczami. Poradnik


Awaria wtryskiwaczy może poważnie obciążyć budżet każdego kierowcy. W poradniku tym pokażemy, jak uporać się z problemem z wtryskiwaczami w Daewoo Matizie.

Odczytywanie kodów błędów – Nissan Micra K11

Komputer Nissana Micry K11 zapamiętuje kody błędów, które zarejestrował sterownik silnika. Wspomniane kody błędów w Micrze K11 można w łatwy sposób odczytać, bez użycia diagnoskopu.

Co jest przyczyną złego działania ogrzewania w samochodzie?

Jedną z najgorszych usterek samochodu, jakie objawiają się niemal wyłącznie zimą, jest złe działanie ogrzewania kabiny. Składa się na to kilka przyczyn, które najczęściej nie występują razem. W ponizszym poradniku opisujemy, co może być przyczyną usterki ogrzewania w samochodzie.

Dlaczego akumulator jest niedoładowywany?

Nienaładowany lub w znacznym stopniu rozładowany akumulator jest zmorą kierowców. Najdotkliwiej jest to odczuwane zimą, kiedy mrozy znacznie ograniczają jego pojemność i wydajność prądową.

Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

Zimą w naszych samochodach zdarzają się najrozmaitsze usterki. Np. nie działa rozrusznik, który jeszcze wczoraj był w pełni sprawny. Przyczyną awarii rozrusznika może być np. zamarzająca woda.

Jak działa dolna osłona pojazdu, tylny dyfuzor i osłony progów?

Na poruszający się samochód działają siły, wynikające z przemieszczania się wokół niego powietrza. Aby zapobiegać ich negatywnym skutkom, w samochodach montowane są różne dodatki. Podpowiadamy, jak działa dolna osłona, tylny dyfuzor i osłony progów.

Jakie są najczęstsze błędy podczas hamowania?

Przyzwyczajenia i obiegowe opinie mają spory wpływ na to, w jaki sposób korzystamy z pedału hamulca. A prowadzą one albo do wydłużenia drogi hamowania, albo do zwiększonego zużycia układu hamulcowego.

Jak awaryjnie otworzyć samochód?

Zdarza się, że w samochodzie zostaną kluczyki, a system automatycznie zamyka drzwi w kilkanaście sekund po ich zamknięciu. Wybicie szyby jest najprostszą opcją, ale są także inne, często tańsze. Najważniejsze to nie wpadać w panikę.

Koło zapasowe w sprayu - jak go używać?

W nowych autach najczęściej spotykanym widokiem po otwarciu  miejsca na koło zapasowe - jest brak koła zapasowego. Producenci oferują tańszą alternatywę - puszkę z awaryjnym uszczelniaczem opon. Jest łatwa w obsłudze i pozwala na szybkie pozbycie się "kapcia".

Jak stosować koło zapasowe w sprayu?

Coraz częściej, w nowych autach producent zamiast dać koło zapasowe lub dojazdówkę, dodaje puszkę z kołem zapasowym w spray’u. Awaryjny uszczelniacz opon to prosty w obsłudze sposób na „kapcia”.

Jak prawidłowo holować samochód?

Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.

Wymiana koła krok po kroku

Najważniejsze przy wymianie koła jest ostrożność i dokładność, aby samochód nie spadł nam z podnośnika a felga została dobrze dokręcona do piasty.

Jak zmienić koło?

Zmiana koła w bolidzie mechanikom w F1 zajmuje to kilka sekund. My nie musimy robić tego tak szybko, najważniejsza jest dokładność i bezpieczeństwo.

Jak usunąć złamany kluczyk z zamka drzwi?

Są takie dni, kiedy przedmioty martwe wydają się być złośliwe. Jeśli przypadkowo złamie nam się kluczyk w zamku drzwi z pewnością możemy mówić o pechu. Podpowiadamy, w jaki sposób wyjść z opresji.

Jak naprawić dmuchawę?

Dmuchawa odpowiada za nawiew zimnego bądź ciepłego powietrza do kabiny pasażerskiej. Jej elementem napędzającym jest silnik prądu stałego, często wyposażony w regulację prędkości obrotowej.

Dlaczego tylna szyba nie grzeje?

Przyczyn może być, co najmniej kilka i choć wielu będzie kusiła samodzielna naprawa usterki, to w większości przypadków polecamy zlecenie tej czynności fachowcom.

Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa?

Nadzwyczaj cienka platynowa elektroda środkowa zmniejsza zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe i zapewnia optymalny zapłon mieszanki paliwowej.

Jak przygotować się na awarię samochodu podczas podróży?

Awarie samochodu zdarzają się nawet wtedy, gdy pojazd jest stosunkowo nowy. Jeśli wybieramy się w daleką podróż, powinniśmy być przygotowani na taką sytuację.

Jak opróżnić zbiornik paliwa?

W zbiorniku paliwa niekiedy może zgromadzić się woda, która w większej ilości może zagrażać pracy silnika i powodować korodowanie baku. Może nam się też zdarzyć, że zatankujemy niewłaściwe paliwo, dlatego podpowiadamy, jak opróżnić zbiornik.

Jak diagnozować niepokojące dźwięki silnika?

Gdy nasz silnik zaczyna wydawać dźwięki, których nie słyszeliśmy wcześniej, może to oznaczać początek poważnej usterki. Podpowiadamy, jak wstępnie zdiagnozować uszkodzenie.

Jak bezpiecznie zjechać z drogi z uszkodzoną oponą?

Przebita opona to problem, który może zdarzyć się każdemu i wszędzie. Niestety, jeśli nam się to przytrafi, kontrola nad samochodem jest bardzo trudna. Podpowiadamy, jak bezpiecznie zjechać z drogi i zatrzymać się z uszkodzoną oponą.

Czym grozi woda w paliwie?

Niektórzy twierdzą, że woda w paliwie nie stanowi zagrożenia dla samochodu. Może się ona tam dostać np. wtedy, jeśli tankujemy na mało zaufanej stacji benzynowej. Niestety jest ona zagrożeniem dla auta a my podpowiadamy jakim dokładnie.

REKLAMA