REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dolna osłona pojazdu, tylny dyfuzor i osłony progów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
zawieszenie
zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA

Na poruszający się samochód działają siły, wynikające z przemieszczania się wokół niego powietrza. Aby zapobiegać ich negatywnym skutkom, w samochodach montowane są różne dodatki. Podpowiadamy, jak działa dolna osłona, tylny dyfuzor i osłony progów.

Dolna osłona

REKLAMA

REKLAMA

Dolna osłona montowana jest pod pojazdem w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. W ten sposób uzyskujemy gładką powierzchnię pod podłogą samochodu, dzięki czemu możemy skutecznie zapobiegać stagnacji powietrza, czyli odbijania się jego cząsteczek od przeszkód i zatrzymywania pod autem. Dzięki temu, że powietrze ma znacznie ułatwiony przepływ pod samochodem, zmniejsza się siła oporu, powietrze może poruszać się szybciej i przy niższym ciśnieniu. To oznacza, że nie tylko opór jest zmniejszony, ale również siła nośna, która pogarsza przyczepność samochodu do podłoża. Powstaje ona na skutek dużej różnicy ciśnień pomiędzy strefą pod samochodem i nad nim. Dolna osłona pod pojazdem zmniejsza różnicę ciśnień, w efekcie uzyskujemy lepszą przyczepność. Niestety, sama osłona nie wystarczy, aby zmniejszyć ciśnienie pod samochodem na tyle skutecznie, aby poprawa przyczepności była zauważalna, dlatego stosuje się ją wraz z bocznymi osłonami progów.

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Osłony progów

REKLAMA

Pierwszym krokiem zapobiegającym zatrzymywaniu się powietrza pod samochodem jest oczywiście montaż osłony pod podłogą w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. To skutecznie zmniejsza ciśnienie pod autem, jednak powietrze będzie się przedostawać pod podłogę, odnajdując drogę po bokach auta. Aby osiągnąć cel, czyli zmniejszyć ciśnienie, musimy zamontować osłony progów. Zapobiegnie to przedostawaniu się dodatkowych partii powietrza pod samochód. W ten sposób jego przepływ będzie swobodny, a ciśnienie niskie. Zmniejszona zostanie zarówno siła oporu, jak i siła nośna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami?

Tylny dyfuzor

Tylny dyfuzor jest właściwie najskuteczniejszym narzędziem, zmniejszającym siłę nośną, a więc zwiększającym docisk samochodu do podłoża. Jest tak skuteczny, że w większości wyścigów samochodowych (w tym w wyścigach F1) zostały stworzone specjalne przepisy, dotyczące projektowania tylnych dyfuzorów. W niektórych wyścigach taki dodatek jest nawet zabroniony. Montuje się go pod samochodem, w tylnej jego części, pomiędzy kołami. Jest to swego rodzaju tunel zasysający powietrze, gdzie jego ilość nagle wzrasta, a więc spręża się i nagle przyspiesza. Teoretycznie zwiększenie ciśnienia pod samochodem powinno zwiększyć zarówno siłę nośną, jak i siłę oporu, ale fakt, że powietrze zostaje zassane i przyspieszone we wnętrzu dyfuzora powoduje, że na jego początku ciśnienie jest znacznie obniżone. Wydostając się z dyfuzora jest nagle rozprężane. Zmniejszenie ciśnienia powoduje przyssanie się tylnej części samochodu do podłoża. Dzięki temu naprawdę znacznie zwiększona jest przyczepność w tylnej części auta, a więc prowadzenie przy wysokich prędkościach staje się łatwiejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA