REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dolna osłona pojazdu, tylny dyfuzor i osłony progów?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
zawieszenie
zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA

Na poruszający się samochód działają siły, wynikające z przemieszczania się wokół niego powietrza. Aby zapobiegać ich negatywnym skutkom, w samochodach montowane są różne dodatki. Podpowiadamy, jak działa dolna osłona, tylny dyfuzor i osłony progów.

Dolna osłona

REKLAMA

REKLAMA

Dolna osłona montowana jest pod pojazdem w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. W ten sposób uzyskujemy gładką powierzchnię pod podłogą samochodu, dzięki czemu możemy skutecznie zapobiegać stagnacji powietrza, czyli odbijania się jego cząsteczek od przeszkód i zatrzymywania pod autem. Dzięki temu, że powietrze ma znacznie ułatwiony przepływ pod samochodem, zmniejsza się siła oporu, powietrze może poruszać się szybciej i przy niższym ciśnieniu. To oznacza, że nie tylko opór jest zmniejszony, ale również siła nośna, która pogarsza przyczepność samochodu do podłoża. Powstaje ona na skutek dużej różnicy ciśnień pomiędzy strefą pod samochodem i nad nim. Dolna osłona pod pojazdem zmniejsza różnicę ciśnień, w efekcie uzyskujemy lepszą przyczepność. Niestety, sama osłona nie wystarczy, aby zmniejszyć ciśnienie pod samochodem na tyle skutecznie, aby poprawa przyczepności była zauważalna, dlatego stosuje się ją wraz z bocznymi osłonami progów.

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Osłony progów

REKLAMA

Pierwszym krokiem zapobiegającym zatrzymywaniu się powietrza pod samochodem jest oczywiście montaż osłony pod podłogą w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. To skutecznie zmniejsza ciśnienie pod autem, jednak powietrze będzie się przedostawać pod podłogę, odnajdując drogę po bokach auta. Aby osiągnąć cel, czyli zmniejszyć ciśnienie, musimy zamontować osłony progów. Zapobiegnie to przedostawaniu się dodatkowych partii powietrza pod samochód. W ten sposób jego przepływ będzie swobodny, a ciśnienie niskie. Zmniejszona zostanie zarówno siła oporu, jak i siła nośna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami?

Tylny dyfuzor

Tylny dyfuzor jest właściwie najskuteczniejszym narzędziem, zmniejszającym siłę nośną, a więc zwiększającym docisk samochodu do podłoża. Jest tak skuteczny, że w większości wyścigów samochodowych (w tym w wyścigach F1) zostały stworzone specjalne przepisy, dotyczące projektowania tylnych dyfuzorów. W niektórych wyścigach taki dodatek jest nawet zabroniony. Montuje się go pod samochodem, w tylnej jego części, pomiędzy kołami. Jest to swego rodzaju tunel zasysający powietrze, gdzie jego ilość nagle wzrasta, a więc spręża się i nagle przyspiesza. Teoretycznie zwiększenie ciśnienia pod samochodem powinno zwiększyć zarówno siłę nośną, jak i siłę oporu, ale fakt, że powietrze zostaje zassane i przyspieszone we wnętrzu dyfuzora powoduje, że na jego początku ciśnienie jest znacznie obniżone. Wydostając się z dyfuzora jest nagle rozprężane. Zmniejszenie ciśnienia powoduje przyssanie się tylnej części samochodu do podłoża. Dzięki temu naprawdę znacznie zwiększona jest przyczepność w tylnej części auta, a więc prowadzenie przy wysokich prędkościach staje się łatwiejsze.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA