REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dolna osłona pojazdu, tylny dyfuzor i osłony progów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
zawieszenie
zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA

Na poruszający się samochód działają siły, wynikające z przemieszczania się wokół niego powietrza. Aby zapobiegać ich negatywnym skutkom, w samochodach montowane są różne dodatki. Podpowiadamy, jak działa dolna osłona, tylny dyfuzor i osłony progów.

Dolna osłona

REKLAMA

REKLAMA

Dolna osłona montowana jest pod pojazdem w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. W ten sposób uzyskujemy gładką powierzchnię pod podłogą samochodu, dzięki czemu możemy skutecznie zapobiegać stagnacji powietrza, czyli odbijania się jego cząsteczek od przeszkód i zatrzymywania pod autem. Dzięki temu, że powietrze ma znacznie ułatwiony przepływ pod samochodem, zmniejsza się siła oporu, powietrze może poruszać się szybciej i przy niższym ciśnieniu. To oznacza, że nie tylko opór jest zmniejszony, ale również siła nośna, która pogarsza przyczepność samochodu do podłoża. Powstaje ona na skutek dużej różnicy ciśnień pomiędzy strefą pod samochodem i nad nim. Dolna osłona pod pojazdem zmniejsza różnicę ciśnień, w efekcie uzyskujemy lepszą przyczepność. Niestety, sama osłona nie wystarczy, aby zmniejszyć ciśnienie pod samochodem na tyle skutecznie, aby poprawa przyczepności była zauważalna, dlatego stosuje się ją wraz z bocznymi osłonami progów.

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Osłony progów

REKLAMA

Pierwszym krokiem zapobiegającym zatrzymywaniu się powietrza pod samochodem jest oczywiście montaż osłony pod podłogą w taki sposób, aby zakryć wszelkie nierówności. To skutecznie zmniejsza ciśnienie pod autem, jednak powietrze będzie się przedostawać pod podłogę, odnajdując drogę po bokach auta. Aby osiągnąć cel, czyli zmniejszyć ciśnienie, musimy zamontować osłony progów. Zapobiegnie to przedostawaniu się dodatkowych partii powietrza pod samochód. W ten sposób jego przepływ będzie swobodny, a ciśnienie niskie. Zmniejszona zostanie zarówno siła oporu, jak i siła nośna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami?

Tylny dyfuzor

Tylny dyfuzor jest właściwie najskuteczniejszym narzędziem, zmniejszającym siłę nośną, a więc zwiększającym docisk samochodu do podłoża. Jest tak skuteczny, że w większości wyścigów samochodowych (w tym w wyścigach F1) zostały stworzone specjalne przepisy, dotyczące projektowania tylnych dyfuzorów. W niektórych wyścigach taki dodatek jest nawet zabroniony. Montuje się go pod samochodem, w tylnej jego części, pomiędzy kołami. Jest to swego rodzaju tunel zasysający powietrze, gdzie jego ilość nagle wzrasta, a więc spręża się i nagle przyspiesza. Teoretycznie zwiększenie ciśnienia pod samochodem powinno zwiększyć zarówno siłę nośną, jak i siłę oporu, ale fakt, że powietrze zostaje zassane i przyspieszone we wnętrzu dyfuzora powoduje, że na jego początku ciśnienie jest znacznie obniżone. Wydostając się z dyfuzora jest nagle rozprężane. Zmniejszenie ciśnienia powoduje przyssanie się tylnej części samochodu do podłoża. Dzięki temu naprawdę znacznie zwiększona jest przyczepność w tylnej części auta, a więc prowadzenie przy wysokich prędkościach staje się łatwiejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA