REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Tuning
Tuning

REKLAMA

REKLAMA

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza stosowane są w samochodach w różnych celach, między innymi dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji, ale też np. dla zwiększenia siły docisku. Podpowiadamy, jak to działa.

Stosowanie wlotów powietrza i otworów wentylacyjnych staje się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, a jest wręcz obowiązkowe w samochodach przeznaczonych do sportu. Dzięki nim zmniejszona zostaje siła nośna, a tym samym zwiększona siła docisku, poprzez zredukowanie różnicy ciśnień powietrza w okolicach samochodu. Takie różnice powstają wszędzie tam, gdzie powietrze zatrzymuje się i gromadzi, bo na jego drodze stają przeszkody, utrudniające przemieszczanie się. Zjawisko to powoduje powstanie siły nośnej, która znacznie zmniejsza przyczepność samochodu, ponieważ go unosi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jakie oznaczenia znajdziemy na reflektorach?

Komora silnika

Różnice ciśnień mogą powstawać przede wszystkim w komorze silnika. Tworzą one się w tym miejscu na dwa sposoby. Po pierwsze, powietrze uderza w silnik i jego osprzęt, zatrzymuje się (proces stagnacji) i wytwarza się wysokie ciśnienie. Powietrze, które porusza się bezpośrednio pod maską samochodu nie jest spowalniane, a więc przepływa szybko i jego ciśnienie jest niskie. Tutaj tworzy się pierwsza różnica ciśnień. Powietrze, które płynie bezpośrednio ponad maską przemieszcza się jeszcze szybciej, więc jego ciśnienie jest mniejsze i tutaj powstaje druga różnica ciśnień, a więc siła nośna w tym miejscu jest dość wysoka. W dodatku powietrze znajdujące się w komorze silnika jest podgrzewane, jego gęstość maleje, więc przemieszcza się ono ku górze, jeszcze zwiększając efekt unoszenia przodu samochodu.

REKLAMA

Jedyną drogą ucieczki dla powietrza jest dół komory silnika, ponieważ komora silnika jest szczelnie zamknięta po bokach i u góry. Wpychane pod samochód powietrze zwiększa siłę oporu i zmniejsza docisk. W celu zmniejszenia ilości powietrza przepychanej pod samochód, w masce instalowane są specjalne otwory wentylacyjne. Ważne, aby nie znajdowały się one blisko podstawy przedniej szyby, ponieważ w tym miejscu powietrze zatrzymuje się i może zostać wepchnięte z powrotem do komory silnika. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie wtedy, gdy chcemy dostarczyć większą ilość powietrza do silnika (można to zaobserwować np. w starszych, amerykańskich „muscle cars”), zwiększając jego moc. Wtedy jednak wloty są uszczelnione w taki sposób, aby powietrze nie przedostawało się bezpośrednio pod maskę samochodu lecz do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nadkola

Jest to kolejna strefa, w której może wytwarzać się niepożądana różnica ciśnień. Powietrze zatrzymuje się na oponach, powodując wzrost ciśnienia. Sytuacja pogarszana jest również poprzez wentylację hamulców, gdyż jeszcze większa ilość powietrza tłoczona jest w okolice kół. Powietrze jest również podgrzewane przez hamulce, dając ten sam efekt, co w komorze silnika, a więc unoszenia się cieplejszych cząstek ku górze ze względu na zmniejszoną gęstość. Aby zapobiec tworzeniu się różnicy ciśnień w tym obszarze, w górnej lub bocznej części nadkoli montowane są specjalne otwory wentylacyjne, pozwalające powietrzu swobodnie uciekać.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA