REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Tuning
Tuning

REKLAMA

REKLAMA

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza stosowane są w samochodach w różnych celach, między innymi dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji, ale też np. dla zwiększenia siły docisku. Podpowiadamy, jak to działa.

Stosowanie wlotów powietrza i otworów wentylacyjnych staje się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, a jest wręcz obowiązkowe w samochodach przeznaczonych do sportu. Dzięki nim zmniejszona zostaje siła nośna, a tym samym zwiększona siła docisku, poprzez zredukowanie różnicy ciśnień powietrza w okolicach samochodu. Takie różnice powstają wszędzie tam, gdzie powietrze zatrzymuje się i gromadzi, bo na jego drodze stają przeszkody, utrudniające przemieszczanie się. Zjawisko to powoduje powstanie siły nośnej, która znacznie zmniejsza przyczepność samochodu, ponieważ go unosi.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie oznaczenia znajdziemy na reflektorach?

Komora silnika

REKLAMA

Różnice ciśnień mogą powstawać przede wszystkim w komorze silnika. Tworzą one się w tym miejscu na dwa sposoby. Po pierwsze, powietrze uderza w silnik i jego osprzęt, zatrzymuje się (proces stagnacji) i wytwarza się wysokie ciśnienie. Powietrze, które porusza się bezpośrednio pod maską samochodu nie jest spowalniane, a więc przepływa szybko i jego ciśnienie jest niskie. Tutaj tworzy się pierwsza różnica ciśnień. Powietrze, które płynie bezpośrednio ponad maską przemieszcza się jeszcze szybciej, więc jego ciśnienie jest mniejsze i tutaj powstaje druga różnica ciśnień, a więc siła nośna w tym miejscu jest dość wysoka. W dodatku powietrze znajdujące się w komorze silnika jest podgrzewane, jego gęstość maleje, więc przemieszcza się ono ku górze, jeszcze zwiększając efekt unoszenia przodu samochodu.

Jedyną drogą ucieczki dla powietrza jest dół komory silnika, ponieważ komora silnika jest szczelnie zamknięta po bokach i u góry. Wpychane pod samochód powietrze zwiększa siłę oporu i zmniejsza docisk. W celu zmniejszenia ilości powietrza przepychanej pod samochód, w masce instalowane są specjalne otwory wentylacyjne. Ważne, aby nie znajdowały się one blisko podstawy przedniej szyby, ponieważ w tym miejscu powietrze zatrzymuje się i może zostać wepchnięte z powrotem do komory silnika. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie wtedy, gdy chcemy dostarczyć większą ilość powietrza do silnika (można to zaobserwować np. w starszych, amerykańskich „muscle cars”), zwiększając jego moc. Wtedy jednak wloty są uszczelnione w taki sposób, aby powietrze nie przedostawało się bezpośrednio pod maskę samochodu lecz do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nadkola

Jest to kolejna strefa, w której może wytwarzać się niepożądana różnica ciśnień. Powietrze zatrzymuje się na oponach, powodując wzrost ciśnienia. Sytuacja pogarszana jest również poprzez wentylację hamulców, gdyż jeszcze większa ilość powietrza tłoczona jest w okolice kół. Powietrze jest również podgrzewane przez hamulce, dając ten sam efekt, co w komorze silnika, a więc unoszenia się cieplejszych cząstek ku górze ze względu na zmniejszoną gęstość. Aby zapobiec tworzeniu się różnicy ciśnień w tym obszarze, w górnej lub bocznej części nadkoli montowane są specjalne otwory wentylacyjne, pozwalające powietrzu swobodnie uciekać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA