REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Tuning
Tuning

REKLAMA

REKLAMA

Otwory wentylacyjne i wloty powietrza stosowane są w samochodach w różnych celach, między innymi dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji, ale też np. dla zwiększenia siły docisku. Podpowiadamy, jak to działa.

Stosowanie wlotów powietrza i otworów wentylacyjnych staje się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, a jest wręcz obowiązkowe w samochodach przeznaczonych do sportu. Dzięki nim zmniejszona zostaje siła nośna, a tym samym zwiększona siła docisku, poprzez zredukowanie różnicy ciśnień powietrza w okolicach samochodu. Takie różnice powstają wszędzie tam, gdzie powietrze zatrzymuje się i gromadzi, bo na jego drodze stają przeszkody, utrudniające przemieszczanie się. Zjawisko to powoduje powstanie siły nośnej, która znacznie zmniejsza przyczepność samochodu, ponieważ go unosi.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie oznaczenia znajdziemy na reflektorach?

Komora silnika

REKLAMA

Różnice ciśnień mogą powstawać przede wszystkim w komorze silnika. Tworzą one się w tym miejscu na dwa sposoby. Po pierwsze, powietrze uderza w silnik i jego osprzęt, zatrzymuje się (proces stagnacji) i wytwarza się wysokie ciśnienie. Powietrze, które porusza się bezpośrednio pod maską samochodu nie jest spowalniane, a więc przepływa szybko i jego ciśnienie jest niskie. Tutaj tworzy się pierwsza różnica ciśnień. Powietrze, które płynie bezpośrednio ponad maską przemieszcza się jeszcze szybciej, więc jego ciśnienie jest mniejsze i tutaj powstaje druga różnica ciśnień, a więc siła nośna w tym miejscu jest dość wysoka. W dodatku powietrze znajdujące się w komorze silnika jest podgrzewane, jego gęstość maleje, więc przemieszcza się ono ku górze, jeszcze zwiększając efekt unoszenia przodu samochodu.

Jedyną drogą ucieczki dla powietrza jest dół komory silnika, ponieważ komora silnika jest szczelnie zamknięta po bokach i u góry. Wpychane pod samochód powietrze zwiększa siłę oporu i zmniejsza docisk. W celu zmniejszenia ilości powietrza przepychanej pod samochód, w masce instalowane są specjalne otwory wentylacyjne. Ważne, aby nie znajdowały się one blisko podstawy przedniej szyby, ponieważ w tym miejscu powietrze zatrzymuje się i może zostać wepchnięte z powrotem do komory silnika. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie wtedy, gdy chcemy dostarczyć większą ilość powietrza do silnika (można to zaobserwować np. w starszych, amerykańskich „muscle cars”), zwiększając jego moc. Wtedy jednak wloty są uszczelnione w taki sposób, aby powietrze nie przedostawało się bezpośrednio pod maskę samochodu lecz do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy opona jest stara?

Nadkola

Jest to kolejna strefa, w której może wytwarzać się niepożądana różnica ciśnień. Powietrze zatrzymuje się na oponach, powodując wzrost ciśnienia. Sytuacja pogarszana jest również poprzez wentylację hamulców, gdyż jeszcze większa ilość powietrza tłoczona jest w okolice kół. Powietrze jest również podgrzewane przez hamulce, dając ten sam efekt, co w komorze silnika, a więc unoszenia się cieplejszych cząstek ku górze ze względu na zmniejszoną gęstość. Aby zapobiec tworzeniu się różnicy ciśnień w tym obszarze, w górnej lub bocznej części nadkoli montowane są specjalne otwory wentylacyjne, pozwalające powietrzu swobodnie uciekać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA