Jak działają przednie spojlery i przednie dyfuzory?
REKLAMA
REKLAMA
Przedni spojler
REKLAMA
Przedni spojler to narzędzie do walki z oporem powietrza, który powstaje na skutek jego przemieszczania się pod samochodem. Uderza ono o różne elementy, znajdujące się w okolicach podwozia, takie jak miska olejowa, maglownica, elementy układu wydechowego, tylna oś i bak paliwa. Na skutek tego zatrzymania (czyli stagnacji), powstaje opór. Najlepszym sposobem na zapobieganie powstawania oporu powietrza jest po prostu odcięcie mu drogi. Do tego właśnie służy przedni spojler, który zatrzymuje znaczną ilość powietrza przed przedostaniem się pod samochód, blokując mu drogę. Zasłania on większość przestrzeni pomiędzy przednim zderzakiem a podłożem. Oczywiście, powoduje on zatrzymanie powietrza na jego powietrzni z przodu samochodu i tym samym powstawanie oporu, ale w ogólnym rozrachunku, jego działanie zmniejsza całkowity opr działający na samochód, ponieważ zapobiega zatrzymywaniu się powietrza na elementach podwozia. W dodatku powoduje on powstanie niskiego ciśnienia zaraz za przednim zderzakiem pod samochodem, a dzięki różnicy ciśnień pomiędzy górną częścią auta, gdzie jest ono wysokie i dolną, gdzie ciśnienie jest obniżone przez spojler, ta sama siła, co w przypadku tylnej lotki dociska przód samochodu do podłoża, zwiększając jednocześnie przyczepność przednich kół i poprawiając sterowność na zakrętach.
Zobacz również: Montaż Spojlera
Przedni dyfuzor
Przedni dyfuzor to swego rodzaju ulepszenie dla spojlera. Jego kształt przypomina zwykły spojler, z dołączoną od spodu dodatkową płytą. Montowany jest on w celu zwiększenia siły dociskającej samochód do podłoża. Dzięki różnicy ciśnień powyżej i poniżej dyfuzora, przód samochodu dociskany jest do drogi, powodując lepszą przyczepność. Różnica ciśnień, podobnie jak w przypadku spojlera, powstaje również pomiędzy górną a dolną częścią samochodu, zwiększając siłę docisku. Do tego dodatkowy element w postaci płyty zamontowanej pod spojlerem powoduje, że powietrze przemieszczające się przez wąską szparę pomiędzy dyfuzorem a podłożem jest w zasadzie wciskane pod samochód i jednocześnie przyspieszane. Dzięki temu ciśnienie pod pojazdem jest mniejsze, a więc zmniejszona jest też siła nośna, za to powstaje dość silny efekt przyssania auta do ziemi. Dzięki temu zwiększona zostaje przyczepność, a opór zmniejszony, a więc auto może poruszać się szybciej i lepiej trzyma się drogi.
Zobacz również: Spoilery samochodowe - porady
REKLAMA
REKLAMA