REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działają spojlery i lotki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Volvo S40, fot. Newspress
Volvo S40, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Powietrze, przez które przedziera się samochód gdy się porusza może być jego wrogiem. Spowalnia go, a do tego zmniejsza przyczepność. Podpowiadamy, jak działają spojlery i lotki, ograniczające negatywny wpływ powietrza.

Spojlery i lotki to rozwiązanie, pomagające zredukować problem powstający z powodu różnicy ciśnień pomiędzy strefą nad samochodem oraz strefą pod nim. Powierzchnia górnej części samochodu jest dłuższa, niż powierzchnia dolnej części. Pod spodem samochód jest płaski, a na górze karoseria otacza kabinę kierowcy i pasażerów, więc powietrze opływające auto od góry ma do pokonania dłuższą drogę, niż powietrze na dole. Z tego powodu pomiędzy dolną a górną częścią samochodu powstaje różnica ciśnień, unosząca pojazd dokładnie tak samo, jak dzieje się to w przypadku skrzydła samolotu. Jego górna powierzchnia jest dłuższa, niż dolna i dzięki różnicy ciśnień samolot zostaje uniesiony przy osiągnięciu danej prędkości (siła nośna wzrasta wraz z prędkością).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Otwory wentylacyjne i wloty powietrza

Spojler

Spojlery montowane są z tyłu samochodu, w okolicy bagażnika. Dzięki nim powietrze jest wychwytywane i spowalniane, następuje więc jego stagnacja. W miejscu, gdzie zgromadzone jest powietrze za pomocą spojlera, a więc w okolicy bagażnika, wytwarza się wysokie ciśnienie. W ten sposób redukowana jest różnica ciśnień, pomiędzy dolną a górną częścią samochodu i zmniejszana jest siła nośna. Niestety, spojlery mają też swoje wady. Z powodu gromadzenia powietrza przed spojlerem, niewiele pozostaje za nim. To powoduje, że wzrasta siła oporu, przeciwstawna do ruchu samochodu. W rzadkich przypadkach spojlery montowane są w sposób, który pozwala na zasysanie powietrza spod samochodu na dużą wysokość, dzięki czemu siła oporu jest zmniejszana, jednak nie jest to zabieg możliwy we wszystkich samochodach.

REKLAMA

Zobacz również: Aerodynamiczne elementy zaburzające i przednie lotki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lotka

Lotki nie bez powodu potocznie nazywane są „skrzydłami” samochodu, ich budowa bowiem jest bardzo podobna do skrzydła samolotu. Są wybrzuszone, więc po jednej stronie ich powierzchnia jest większa, niż po drugiej. Lotki montowane są jednak odwrotnie, niż skrzydła samolotu, a więc mniejszą powierzchnią skierowane są do góry (skrzydła samolotu do dołu). Dzięki temu, powietrze opływające lotkę od góry przebywa krótszą drogę, niż powietrze opływające ją od dołu i powstaje różnica ciśnień, powodująca dociskanie samochodu do podłoża, zwiększające przyczepność. W ten sposób ta sama siła, która wykorzystywana jest do podnoszenia samolotu, przyciska samochód wyposażony w lotkę do ziemi. Im wyższa prędkość, tym lepszy docisk, dlatego lotki nie są powszechnie montowane w samochodach seryjnych, ponieważ zazwyczaj podczas codziennego użytkowania taki pojazd nie osiąga prędkości, przy której lotka zauważalnie poprawiałaby przyczepność auta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA