Jak działają spojlery i lotki?
REKLAMA
REKLAMA
Spojlery i lotki to rozwiązanie, pomagające zredukować problem powstający z powodu różnicy ciśnień pomiędzy strefą nad samochodem oraz strefą pod nim. Powierzchnia górnej części samochodu jest dłuższa, niż powierzchnia dolnej części. Pod spodem samochód jest płaski, a na górze karoseria otacza kabinę kierowcy i pasażerów, więc powietrze opływające auto od góry ma do pokonania dłuższą drogę, niż powietrze na dole. Z tego powodu pomiędzy dolną a górną częścią samochodu powstaje różnica ciśnień, unosząca pojazd dokładnie tak samo, jak dzieje się to w przypadku skrzydła samolotu. Jego górna powierzchnia jest dłuższa, niż dolna i dzięki różnicy ciśnień samolot zostaje uniesiony przy osiągnięciu danej prędkości (siła nośna wzrasta wraz z prędkością).
REKLAMA
Zobacz również: Otwory wentylacyjne i wloty powietrza
Spojler
Spojlery montowane są z tyłu samochodu, w okolicy bagażnika. Dzięki nim powietrze jest wychwytywane i spowalniane, następuje więc jego stagnacja. W miejscu, gdzie zgromadzone jest powietrze za pomocą spojlera, a więc w okolicy bagażnika, wytwarza się wysokie ciśnienie. W ten sposób redukowana jest różnica ciśnień, pomiędzy dolną a górną częścią samochodu i zmniejszana jest siła nośna. Niestety, spojlery mają też swoje wady. Z powodu gromadzenia powietrza przed spojlerem, niewiele pozostaje za nim. To powoduje, że wzrasta siła oporu, przeciwstawna do ruchu samochodu. W rzadkich przypadkach spojlery montowane są w sposób, który pozwala na zasysanie powietrza spod samochodu na dużą wysokość, dzięki czemu siła oporu jest zmniejszana, jednak nie jest to zabieg możliwy we wszystkich samochodach.
Zobacz również: Aerodynamiczne elementy zaburzające i przednie lotki
Lotka
Lotki nie bez powodu potocznie nazywane są „skrzydłami” samochodu, ich budowa bowiem jest bardzo podobna do skrzydła samolotu. Są wybrzuszone, więc po jednej stronie ich powierzchnia jest większa, niż po drugiej. Lotki montowane są jednak odwrotnie, niż skrzydła samolotu, a więc mniejszą powierzchnią skierowane są do góry (skrzydła samolotu do dołu). Dzięki temu, powietrze opływające lotkę od góry przebywa krótszą drogę, niż powietrze opływające ją od dołu i powstaje różnica ciśnień, powodująca dociskanie samochodu do podłoża, zwiększające przyczepność. W ten sposób ta sama siła, która wykorzystywana jest do podnoszenia samolotu, przyciska samochód wyposażony w lotkę do ziemi. Im wyższa prędkość, tym lepszy docisk, dlatego lotki nie są powszechnie montowane w samochodach seryjnych, ponieważ zazwyczaj podczas codziennego użytkowania taki pojazd nie osiąga prędkości, przy której lotka zauważalnie poprawiałaby przyczepność auta.
REKLAMA
REKLAMA