REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dyfuzor?

Tomasz Korniluk
Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda
Dyfuzor montuje się w tylnej części auta Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Dyfuzor to jeden z elementów aerodynamicznych pojazdu, poprawiający docisk do podłoża. Wielu ludzi o istnieniu dyfuzora dowiedziało się w 2009 roku, kiedy ten element wzbudził duże kontrowersje w świecie Formuły 1.

W bardzo dużym uproszczeniu, można powiedzieć, że dyfuzor to odpowiednik spojlerów (nazywanych też lotkami), montowanych na nadwoziu. O ile spojler reguluje przepływ powietrza nad samochodem, zadaniem dyfuzora jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wbrew pozorom, powietrze przepływające w tzw. prześwicie, ma duży wpływ na przyczepność pojazdu (szczególnie tylnej osi). W Formule 1 dyfuzor może dać nawet 30% siły docisku, w autach rajdowych czy wyścigowych siła ta będzie mniejsza, ale dalej pozostanie ona istotna.

REKLAMA

Zobacz również: Opel Calibra: wymiana tulei gumowych tylnego zawieszenia

Dyfuzor znajduje się w tylnej części auta i bardzo często jest on wkomponowany w zderzak. Jego budowa jest pozornie prosta - to kilka wyprofilowanych kanałów różnej szerokości. Jednak, aby urządzenie spełniało swoją rolę, kanały muszą zaczynać się w odpowiednim miejscu pod podwoziem, oraz mieć wymaganą szerokość, a także dobrze wyprofilowane zakończenie. W wielu samochodach seryjnych o sportowym charakterze, montowane są atrapy dyfuzora, które choć nadają autu sportowy wygląd, nie mają wpływu na jego przyczepność.

Zobacz też: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

Z fizycznego punktu widzenia, dzięki dyfuzorowi możliwe jest uzyskanie paradoksu aerodynamicznego. Choć wydaje się to nielogiczne, powietrze, które przepływa pod całą szerokością podwozia, gdy trafia w wąskie kanały dyfuzora zaczyna przyspieszać, dzięki czemu ma mniejsze ciśnienie, niż przed wejściem. Mniejsze ciśnienie pod tylną osią oznacza, że tył auta jest bardziej przysysany do nawierzchni, co bezpośrednio wpływa na docisk i przyczepność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Peugeot 206: demontaż tylnego zderzaka

Dyfuzor działa tym lepiej, im z większą prędkością porusza się pojazd. W autach z napędem na tylną oś dodatkowy docisk, zwiększając siłę tarcia, pomaga w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu bez utraty przyczepności. Zaletą dyfuzora jest to, że może on być wykonany z lekkich materiałów, więc ten element nie wpływa w znaczy sposób na masę pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA