Jak działa dyfuzor?
REKLAMA
REKLAMA
W bardzo dużym uproszczeniu, można powiedzieć, że dyfuzor to odpowiednik spojlerów (nazywanych też lotkami), montowanych na nadwoziu. O ile spojler reguluje przepływ powietrza nad samochodem, zadaniem dyfuzora jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wbrew pozorom, powietrze przepływające w tzw. prześwicie, ma duży wpływ na przyczepność pojazdu (szczególnie tylnej osi). W Formule 1 dyfuzor może dać nawet 30% siły docisku, w autach rajdowych czy wyścigowych siła ta będzie mniejsza, ale dalej pozostanie ona istotna.
REKLAMA
Zobacz również: Opel Calibra: wymiana tulei gumowych tylnego zawieszenia
Dyfuzor znajduje się w tylnej części auta i bardzo często jest on wkomponowany w zderzak. Jego budowa jest pozornie prosta - to kilka wyprofilowanych kanałów różnej szerokości. Jednak, aby urządzenie spełniało swoją rolę, kanały muszą zaczynać się w odpowiednim miejscu pod podwoziem, oraz mieć wymaganą szerokość, a także dobrze wyprofilowane zakończenie. W wielu samochodach seryjnych o sportowym charakterze, montowane są atrapy dyfuzora, które choć nadają autu sportowy wygląd, nie mają wpływu na jego przyczepność.
Zobacz też: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?
Z fizycznego punktu widzenia, dzięki dyfuzorowi możliwe jest uzyskanie paradoksu aerodynamicznego. Choć wydaje się to nielogiczne, powietrze, które przepływa pod całą szerokością podwozia, gdy trafia w wąskie kanały dyfuzora zaczyna przyspieszać, dzięki czemu ma mniejsze ciśnienie, niż przed wejściem. Mniejsze ciśnienie pod tylną osią oznacza, że tył auta jest bardziej przysysany do nawierzchni, co bezpośrednio wpływa na docisk i przyczepność.
Zobacz również: Peugeot 206: demontaż tylnego zderzaka
Dyfuzor działa tym lepiej, im z większą prędkością porusza się pojazd. W autach z napędem na tylną oś dodatkowy docisk, zwiększając siłę tarcia, pomaga w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu bez utraty przyczepności. Zaletą dyfuzora jest to, że może on być wykonany z lekkich materiałów, więc ten element nie wpływa w znaczy sposób na masę pojazdu.
REKLAMA
REKLAMA